جوانسازی پوست با لیزر و آشنایی با انواع روش‌های آن

موضوع : پوست و زیباییپنج‌شنبه 14 مهر 1401

معیارهای زیادی را می‌توان برای زیبایی در نظر گرفت. پوست شفاف و صاف یکی از عوامل اصلی زیبایی می‌باشد که متاسفانه با افزایش سن و از دست رفتن جوانی، پوست صورت نیز جوانی، شادابی و شفافیت خود را از دست می‌دهد. از جمله دیگر عواملی که بر جوانسازی پوست تاثیر می‌گذارد می‌توان به تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در معرض خورشید، آلودگی‌های محیطی و… اشاره کرد. با اینحال روش‌های زیادی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارد که می‌تواند شادابی را به پوست شما برگرداند. یکی از روش‌های جوانسازی، لیزر پوست صورت است که در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع لیزرهای جوانسازی پوست آشنا کنیم.

جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

همانطور که گفته شد، جوانسازی پوست با لیزر یکی از روش‌های جدید زیبایی پوست است و محبوبیت زیادی به دست آورده است. جوانسازی صورت با لیزر، یک روش اثبات شده برای کاهش چین و چروک، لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن، برطرف کردن جای جوش و همچنین سفت کردن پوست است. لیزرها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها می‌توانند برای این مشکلات پوستی استفاده شوند. عملکرد این لیزرها مختلف بوده و تاثیرات متفاوتی می‌تواند داشته باشد. بنابراین شما باید ابتدا با مشکل پوستی خود آشنا شوید تا بهترین لیزر جوانسازی پوست را با توجه به مشکل خود انتخاب کنید.

دلایل پیری پوست

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، با گذر زمان می‌توانیم مهم‌ترین عامل پیری پوست را بدانیم. گذشت زمان تغییراتی را در پوست ما به وجود می‌آورد که باعث از دست رفتن جوانی و شادابی پوست می‌گردد. از جمله این دلایل پیری پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش کلاژن‌سازی: با افزایش سن، رطوبت پوست نیز از دست رفته و پوست خشک می‌شود. با خشک شدن پوست، تولید کلاژن و الاستین نیز کاهش یافته و رفته رفته به صفر می‌رسد. کاهش کلاژن نقش بسازیی در شفافیت پوست دارد.
  • مصرف دخانیات: یکی دیگر از دلایل پیری پوست مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و… است. کشیدن سیگار باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود و در نتیجه از رسیدن مواد غذایی به پوست جلوگیری می‌کند.
  • اشعه‌های مضر خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید (اشعه فرابنفش) باعث بروز پیری زودرس و حتی مشکلاتی مانند سرطان پوست می‌گردد.
  • تغذیه ناسالم: مصرف بیش از اندازه چربی و کربوهیدرات باعث افزایش چین و چروک و پیری پوست می‌شود.
  • بیماری: اختلال در سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های روانی از جمله استرس و… تاثیر بسزایی در جوانی و شادابی پوست دارد.

جوانسازی پوست با لیزر و آشنایی با انواع روش‌های آن

انواع روش های جوانسازی پوست صورت با لیزر

همانطور که گفته شد، لیزرها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مشکلات پوستی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه میخواهیم انواع لیزرهای جوانسازی پوست را بررسی کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل، بهترین روش جوانسازی پوست خود را انتخاب کنید:

جوانسازی پوست با آر اف فرکشنال

جوانسازی پوست با دستگاه آر اف فرکشنال یکی از روش‌های موثر برای درمان لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن و نور خورشید، کاهش چین و چروک و جوانسازی صورت، از بین بردن زخم و جای جوش و… می‌باشد. این روش بدون نیاز به عمل جراحی بوده و اشعه‌های لیزر از سطح پوست به بافت‌های زیرین آن منتقل می‌شود. روش کار دستگاه لیزر آر اف به این صورت است که زخم‌های ریزی در پوست ایجاد می‌کند و با ایجاد چنین زخم‌هایی، پوست صورت روند بهبود طبیعی خود را طی می‌کند و پوستی جدید و سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.

مدت زمان درمان با لیزر آر اف، 20 تا 45 روز به طول می‌انجامد. در ساعات اولیه پس از درمان، ممکن است پوست شما دچار تورم و قرمزی شود. اما این علائم طبیعی بوده و پس از سه تا چهار روز پس از درمان، کاملا برطرف خواهد شد و نتیجه مطلوبی برای فرد خواهد داشت.

جوانسازی پوست با هایفوتراپی

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست، هایفوتراپی است. در این روش انرژی متمرکز فراصوت با شدت بالایی به پوست وارد می‌شود. این لیزر در مقایسه با سایر روش‌های جوانسازی پوست، دوره نقاهت کوتاهی دارد. به گفته متخصصان پوست، هایفوتراپی بهترین لیزر جوانسازی پوست است که علائمی خفیف تا متوسط دارد. تعداد جلسات درمانی این روش، با توجه به نیاز شما ممکن است 1 تا 6 جلسه به طول بیانجامد.

در جوانسازی پوست با هایفوتراپی، امواج فراصوت با شدت بالایی به سطح پوست تابانده می‌شود و با ایجاد گرما در سطح عمیق شده و سلول‌های هدف را تخریب می‌کند. در نتیجه آن پوست شروع به کلاژن سازی می‌کند تا به رشد مجدد سلول‌ها کمک کند. پزشکان قبل از انجام این روش، از بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌کنند.

جوانسازی پوست با فرکشنال co2

لیزر فرکشنال CO2، کمترین تعداد جلسات درمانی را در بین سایر لیزرها دارد. از این لیزر می‌توان برای درمان کک‌ومک، لکه‌های تیره ناشی از آفتاب، خطوط صورت و گردن و… استفاده کرد. عوارض این لیزر معمولا خفیف است و پس از گذشت 5 روز کاملا از بین می‌رود. جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2، می‌تواند بهترین روش جوانسازی برای کسانی باشد که دچار لکه‌های تیره هستند.

جوانسازی پوست با لیزر و آشنایی با انواع روش‌های آن

جوانسازی پوست با لیزر اربیوم

لیزر اربیوم می‌تواند در کاهش و یا از بین بردن لکه‌ها، چین و چروک‌ها و همچنین یکدست کردن رنگ پوست بسیار موثر باشد. از این لیزر می‌توان برای جوانسازی پوست اطراف چشم و دهان نیز استفاده کرد. علاوه بر این لیزر اربیوم به بافت‌های سالم پوست آسیبی وارد نمی‌کند و باعث تحریک رشد کلاژن و انعطاف پذیری پوست می‌شود.

قدرت لایه برداری لیزر اربیوم به قدری عمیق است که باعث می‌شود تنها پس از یک جلسه درمان، به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. پزشک متخصص معمولا قبل از انجام این لیزر، از بی‌حس کننده‌های موضعی برای ناحیه تحت درمان استفاده می‌کنند. پس از درمان ممکن است پوست صورت دچار قرمزی و تورم نیز بشود اما این علائم پس از گذشت حداکثر یک هفته، کاملا برطرف خواهند شد. نتیجه لیزر اربیوم در دومین هفته پس از درمان مشاهده خواهد شد اما برای آنکه بخواهید بهبود قابل توجهی در پوست خود ببینید، باید 4 تا 6 ماه از این روش استفاده کنید.

جوانسازی پوست با لیزر اسکارلت

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست، استفاده از لیزر اسکارلت است. در این روش از ترکیب فراکنس رادیویی و روش میکرونیدلینگ برای درمان لکه‌های پوستی و همچنین چین و چروک صورت استفاده می‌شود. این روش نوآورانه بوده و حتی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز تایید شده است. از این روش حتی برای درمان منافذ پوستی نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین این روش جایگزینی مناسب برای لیفت صورت نیز می‌باشد.

روش کار این لیزر بدین صورت است که پزشک ابتدا با استفاده از سوزن‌ها ریز، فرکانس رادیویی را به عمق مناسبی از پوست ارسال می‌کند و به همین دلیل این روش یکی از روش‌هایی است که کمترین میزان عوارض پس از درمان را دارد. تعداد جلسات موردنیاز برای جوانسازی پوست با لیزر اسکارلت، با توجه به میزان مشکلات پوستی تعیین می‌شود. اما معمولا برای رسیدن به نتجیه دلخواه حداقل به 3 جلسه نیاز دارید.

کلام آخر

همانطور که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، سعی کردیم بهترین روش‌های جوانسازی پوست با لیزر را برای شما معرفی کنیم. اما توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم نهایی، ابتدا با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید. علاوه بر این، هنگام انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست با لیزر باید عوامل مختلفی را در نظر داشته و روی نتیجه دلخواه خود تمرکز کنید. در این راستا کلینیک تخصصی ایران مهر، با کادری مجرب و مکانی معتبر در خدمت بیماران گرامی در زمینه‌ی مشاوره و انجام عمل‌های زیبایی به خصوص از بین بردن لک‌های پوستی و برطرف کردن چین و چروک عزیزان می‌باشد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید