علت جوش صورت چیست؟

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 23 اسفند 1401

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مسدود شوند. غدد سباسه غدد کوچکی هستند که در نزدیکی سطح پوست شما یافت می‌شوند. این غدد به فولیکول‌های مو متصل می‌شوند، که سوراخ‌های کوچکی در پوست شما هستند که هر تار مو از آن بیرون می‌زند.

غدد چربی، مو و پوست را چرب می‌کنند تا از خشک شدن آن جلوگیری کنند. آن ها این کار را با تولید یک ماده روغنی به نام سبوم انجام می‌دهند. اگر غدد شروع به تولید بیش از حد سبوم کنند، جوش به وجود می‌آید. سبوم اضافی با سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود و هر دو ماده یک پلاگین در فولیکول ایجاد می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: علت پوست پوست شدن بدن

 

دلایل به وجود آمدن جوش صورت

اگر فولیکول مسدود شده نزدیک به سطح پوست باشد، به سمت بیرون برآمده می‌شود و یک جوش سر سفید ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، فولیکول مسدود شده می‌تواند به روی پوست باز شود و یک جوش سر سیاه ایجاد کند.

باکتری‌های معمولی بی‌ضرر که روی پوست زندگی می‌کنند، می‌توانند فولیکول‌های مسدود شده را آلوده و عفونی کنند و باعث ایجاد پاپول، پوسچول، گره یا کیست شوند.

تستوسترون

تصور می‌شود که جوش نوجوانی با افزایش سطح هورمونی به نام تستوسترون که در دوران بلوغ ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید. این هورمون نقش مهمی در تحریک رشد و تکامل آلت تناسلی و بیضه‌ها در پسران و حفظ استحکام عضلات و استخوان در دختران دارد. غدد چربی به ویژه به هورمون‌ها حساس هستند. تصور می‌شود که افزایش سطح تستوسترون باعث می‌شود که غدد بیش از نیاز پوست، سبوم تولید کنند.

جوش ارثی در خانواده ها

جوش می‌تواند به صورت ارثی در خانواده‌ها ایجاد شود. اگر والدین شما صورت مستعد جوش داشته‌اند، احتمالا شما نیز به آن مبتلا خواهید شد.

یک مطالعه نشان داده است که اگر هر دو والدین شما جوش داشته باشند، احتمال ابتلا به جوش شدیدتر در سنین پایین بیشتر است. همچنین مشخص شد که اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آن ها جوش بزرگسالی داشته باشند، احتمال ابتلای شما به جوش بزرگسالان نیز بیشتر است.

جوش در زنان

زنان بیشتر از مردان در معرض جوش بزرگسالان هستند. تصور می‌شود که بسیاری از موارد جوش بزرگسالان به دلیل تغییرات در سطح هورمونی است که بسیاری از زنان در زمان های خاص دارند.

این زمان‌ها عبارتند از:

  • دوره‌های قاعدگی: برخی از زنان درست قبل از پریودشان شاهد رویش جوش صورت هستند.
  • بارداری: بسیاری از زنان معمولا در طول 3 ماه اول بارداری علائم جوش را دارند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک بیماری شایع که می‌تواند باعث جوش، افزایش وزن و تشکیل کیست‌های کوچک در داخل تخمدان شود.

سایر محرک ها

سایر محرک‌های احتمالی شعله ور شدن جوش عبارتند از:

  • برخی از محصولات آرایشی: با این حال، این گزینه کمتر رایج است زیرا اکثر محصولات در حال حاضر آزمایش می‌شوند، بنابراین باعث ایجاد لکه نمی‌شوند (غیر کومدوژن)
  • برخی داروها: داروهایی مانند استروئیدی، لیتیوم (برای درمان افسردگی و اختلال دوقطبی) و برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان صرع ممکن باعث جوش شوند.
  • سیگار کشیدن: سیگار یا استعمال دخانیات می‌تواند باعث جوش در افراد مسن شود.
  • رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمی (GI) بالا

باور های نادرست در مورد جوش

باور های نادرست در مورد جوش

با وجود این که جوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است، اما می‌توان گفت یکی از ناشناخته‌ترین موارد نیز است. افسانه‌ها و باورهای غلط زیادی در مورد آن وجود دارد مانند:

  • جوش به دلیل داشتن پوست کثیف و بهداشت ضعیف ایجاد می‌شود.

بیشتر واکنش‌های بیولوژیکی که باعث ایجاد جوش می‌شوند، در زیر پوست اتفاق می‌افتند، نه روی سطح آن، بنابراین تمیزی پوست شما تاثیری بر جوش شما ندارد. شستن صورت بیش از دو بار در روز می‌تواند پوست شما را بدتر کند.

  • فشردن جوش‌های سرسیاه، سرسفید و لکه‌ها بهترین راه برای خلاص شدن از شر جوش است.

این در واقع می‌تواند علائم را بدتر کند و ممکن است جای زخم بر جای بگذارد.

  • فعالیت جنسی می‌تواند جوش را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن رابطه جنسی یا خودارضایی جوش را بهتر یا بدتر نمی‌کند.

  • حمام آفتاب، آفتاب ‌گیر و لامپ‌های آفتابی به بهبود علائم جوش کمک می‌کنند.

هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا استفاده از تخت های آفتاب یا لامپ‌های آفتابی می‌تواند جوش را بهبود بخشد. بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان جوش می‌توانند پوست شما را به نور حساس‌تر کنند، بنابراین قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند آسیب دردناکی به پوست شما وارد کند و همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

  • جوش و خمیر دندان

ادعایی که در بسیاری از وب سایت‌ها یافت می‌شود این است که خمیر دندان می‌تواند لکه‌های صورت ناشی از جوش را از بین ببرد. در حالی که خمیر دندان حاوی مواد ضد باکتری است، همچنین حاوی موادی است که می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و به آن آسیب برساند. استفاده از خمیر دندان در این روش توصیه نمی‌شود.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد جوش صورت و دلایل به وجود آمدن آن صحبت کنیم و بسیاری از باور‌های اشتباه در مورد جوش‌ها را با شما عزیزان در میان گذاشته و هشدار دهیم تا این کار‌ها را روی پوست خود انجام ندهید. در صورت داشتن هرگونه سوال، ابهام یا روش‌های درمانی دیگر جوش صورت می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر تماس بگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید