علت جوش چانه

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 17 اسفند 1401

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشد. سلول‌های مرده پوست قرار است تا سطح منافذ شما بالا آمده و پوسته پوسته شوند. وقتی پوست شما بیش از حد چربی تولید می‌کند، سلول‌های مرده پوست می‌توانند باهم درگیر و ترکیب شوند. این چربی‌های کوچک از چربی و پوست به شکل یک پلاگین در می‌آیند که منافذ شما را مسدود می‌کند.

گاهی اوقات، باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می‌کنند، در این زمان به دام می‌افتند. همانطور که باکتری‌ها در داخل منافذ شما رشد می‌کنند، باعث قرمزی و التهاب می‌شوند که در جوش‌ها وجود دارد. بسته به میزان التهاب و باکتری، جوش شما ممکن است دچار جوش سرسفید یا کیستیک شود.

جوش‌های روی چانه بسیار شایع هستند. اگر در مورد نقشه برداری صورت شنیده اید، ممکن است بدانید که جوش در نواحی خاصی از صورت شما ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که جوش روی چانه و فک شما اغلب به هورمون‌ها مربوط می‌شود، به ویژه در زنان.

هورمون‌هایی به نام آندروژن تولید سبوم را تحریک می‌کنند که روغن مسئول مسدود کردن منافذ است. جوش در بین نوجوانان بسیار شایع است زیرا تولید هورمون در این دوران افزایش می‌یابد. اما سطح هورمون‌ها در بزرگسالی در نوسان است.

جوش چانه یا فک ممکن است با دوره‌های ماهانه شما نوسان داشته باشد. برخی از زنان نسبت به سایرین آندروژن بیشتری تولید می‌کنند. افزایش تولید آندروژن می‌تواند نتیجه شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.

وقتی جوش چانه جوش نیست

گاهی اوقات آن چه شبیه جوش است در واقع چیز دیگری است. اگر جوش‌های کوچک زیادی روی چانه و صورت خود دارید، ممکن است روزاسه باشد. روزاسه شایع است و باعث قرمزی و رگ‌های خونی قابل مشاهده می‌شود. مردم اغلب جوش‌های پر از چرک را تجربه می‌کنند که شبیه جوش هستند.

یکی دیگر از دلایل جوش‌های چانه، موهای زیر پوستی است. در حالی که موهای زائد در بین مردانی که صورت خود را اصلاح می‌کنند شایع‌تر است. زمانی این اتفاق می‌افتد که یک رشته مو دوباره به داخل پوست شما رشد می‌کند و باعث قرمزی و التهاب می‌شود. موی رشد کرده ممکن است به شکلی شبیه جوش در آمده و حساس یا خارش داشته باشد.

درمان های جوش چانه

درمان های جوش چانه

گزینه‌های زیادی برای درمان جوش وجود دارد. همه درمان‌ها برای همه موثر نیستند اما بیشتر جوش‌ها را می‌توان با کمی کار از بین برد. موارد خفیف جوش‌های کوچک یا جوش‌های پوستی معمولا با کرم‌های جوش بدون نسخه قابل درمان هستند. محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک معمولا به خشک شدن جوش‌ها در عرض چند روز یا چند هفته کمک می‌کنند.

موارد سرسخت جوش نیاز به کمک یک متخصص پوست دارد. بسته به نوع و شدت جوش شما، متخصص پوست ممکن است یک یا چند گزینه درمانی زیر را توصیه کند:

  • درمان‌های موضعی: ژل‌ها، کرم‌ها و پمادهای موضعی به کشتن باکتری‌های روی پوست، کاهش چربی و باز کردن منافذ کمک می‌کنند. درمان‌های تجویزی ممکن است حاوی رتینوئید، بنزوئیل پراکسید یا آنتی بیوتیک باشد.
  • آنتی بیوتیک‌ها: متخصص پوست ممکن است دوره‌ای از آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای کمک به کاهش باکتری‌های روی پوست شما تجویز کند.
  • کنترل تولد: پزشک شما ممکن است قرص‌های هورمونی ضد بارداری را برای کمک به تنظیم هورمون‌های ایجاد کننده جوش تجویز کند.
  • ایزوترتینوئین (آکوتان): ممکن است این دارو را برای جوش شدیدی که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده است دریافت کنید.
  • لیزر درمانی: لیزر و نور درمانی می‌تواند به کاهش تعداد باکتری‌های مولد جوش روی پوست شما کمک کند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی که در مطب متخصص پوست انجام می‌شود می‌تواند ظاهر جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه را کاهش دهد.
  • استخراج: یک کیست جوش یا گره بزرگ را می‌توان توسط متخصص پوست شما تخلیه و با جراحی خارج کرد.

درمان موفقیت آمیز جوش همچنین به این معنی است که بدانید از چه چیزی اجتناب کنید. روش‌های زیادی وجود دارند که ممکن است درست به نظر برسند، اما در واقع می‌توانند جوش شما را بدتر کنند. این جا نکاتی وجود دارد:

  • صورت خود را فقط دو بار در روز بشویید. تمیز کردن بیش از حد مکرر می‌تواند جوش را تحریک کند.
  • از پاک کننده‌های خشن، لوفا و اسکراب‌ها خودداری کنید. شستشوی بیش از حد می‌تواند جوش را بدتر کند.
  • هرگز جوش‌های خود را فشار ندهید. این می‌تواند باعث التهاب بیشتر شده و منجر به زخم شود.
  • هرگز با آرایش بر روی صورتتان نخوابید. همیشه قبل از خواب صورت خود را بشویید.
  • هر هفته یک درمان جدید را امتحان نکنید. چند هفته به داروهای جوش یا روال‌های مراقبت از پوست جدید وقت بدهید تا تاثیرات آن ها را مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت پوست پوست شدن بدن

 

جلوگیری از جوش چانه

شما می توانید با انجام برخی مراقبت‌های پیشگیرانه اولیه، خطر بروز جوش را کاهش دهید.

  • صورت خود را دو بار در روز بشویید، به خصوص بعد از تعریق.
  • از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نکنند.
  • از استرس، که می‌تواند هورمون‌های شما را مختل کند، اجتناب کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • روزانه از ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید.
  • ملحفه و روبالشی خود را اغلب تمیز کنید.
  • دست‌های خود را از چانه و خط فک دور نگه دارید.
  • از روش‌های ملایم حذف موهای زائد استفاده کنید.

 

سخن آخر

جوش‌های چانه یک مشکل بسیار رایج با گزینه‌های درمانی زیادی است. با یک متخصص پوست قرار ملاقات بگذارید تا بدانید چه روش‌های درمانی جوش ممکن است برای شما بهترین کار را داشته باشند. برای این کار می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر ملاقات کنید.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید