لایه برداری پوست در خانه

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 02 اسفند 1401

لایه برداری از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. افراد می‌توانند از محصولات طبیعی یا اقلامی مانند شکر، بلغور جو دوسر یا اسفنج برای پاکسازی صورت خود استفاده کنند.

پاکسازی پوست مزایایی مانند بهبود ظاهر آن و تشویق گردش خون را به همراه دارد. اما باید در هنگام لایه برداری صورت خود مراقب باشید زیرا به راحتی می‌توانید به پوست خود آسیب برسانید یا آن را تحریک کنید.

در این مقاله با فواید لایه برداری و این که افراد می توانند از کدام محصولات طبیعی استفاده کنند آشنا خواهید شد.

چگونه لایه برداری کنیم؟

برای لایه برداری در خانه، دو روش اصلی وجود دارد که فرد می‌تواند انجام دهد: مکانیکی و شیمیایی. لایه برداری مکانیکی استفاده از یک جسم برای حذف فیزیکی سلول‌های مرده پوست از سطح پوست است. این شامل ابزارهایی مانند اسفنج، برس صورت و دستمال شستشو می‌شود.

لایه برداری شیمیایی استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. این روش شامل اسیدهایی مانند آلفا هیدروکسی اسیدهای منبع مطمئن و بتا هیدروکسی اسیدها هستند.

پاکسازی می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند که باعث تحریک گردش سلول‌های جدید در سطح پوست می‌شود. این می‌تواند ظاهری صاف‌تر و صیقلی‌تر داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت داشتن زخم، بریدگی باز یا آفتاب سوختگی روی پوست خود لایه برداری نکنید.

هر چند وقت یک بار یک فرد باید لایه برداری کند؟

این که یک فرد باید چند وقت یک بار پوست خود را تمیز کند نوع پوست و روش لایه برداری بستگی دارد.

به عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است بیشتر از افرادی که پوست خشک یا حساس دارند، لایه برداری کنند. علاوه بر این، هر چه روش لایه برداری تهاجمی‌تر باشد، فرد کم‌تر باید آن را انجام دهد.

از آن جایی که لایه برداری بیش از حد و تحریک پوست آسان است، افراد نباید بیش از یک تا سه بار در هفته صورت خود را لایه برداری کنند. در صورت بروز سوزش، افراد باید تا زمان بهبودی پوست خود، پاکسازی آن را متوقف کنند.

یک فرد باید با یک متخصص پزشکی مانند یک متخصص پوست مشورت کند تا مناسب‌ترین دفعات لایه برداری را برای نوع پوست خود تعیین کند.

آیا لایه برداری برای آکنه خوب است؟

افراد مبتلا به آکنه ممکن است برای بهبود ظاهر پوست خود پاکسازی صورت خود را در نظر بگیرند. اما مهم است که در نظر داشته باشید که در حال حاضر از چه محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنید و روش لایه برداری مناسب را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید.

برخی از داروهای ضد آکنه، به ویژه آن‌هایی که حاوی رتینول یا بنزوئیل پراکسید هستند، ممکن است پوست را حساس‌تر کنند. لایه برداری هنگام استفاده از این محصولات ممکن است منجر به بروز آکنه شود.

علاوه بر این، اگر فردی دارای پوست مستعد آکنه است، ممکن است توصیه شود که از روش‌های لایه ‌برداری مکانیکی خودداری کند، زیرا ممکن است برای نوع پوست او بسیار تحریک ‌کننده باشد.

درعوض، ممکن است استفاده از روش‌های لایه ‌برداری شیمیایی برای آن ها مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال، لایه بردارهای شیمیایی اعتماد مانند اسید سالیسیلیک می‌تواند به مدیریت و درمان آکنه کمک کند.

لایه بردارهای خانگی و طبیعی

لایه بردارهای خانگی و طبیعی

لایه بردارهای طبیعی زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند روی پوست خود استفاده کنند. به طور معمول، آن ها لایه بردارهای مکانیکی هستند، به این معنی که افراد می‌توانند از آن ها برای حذف فیزیکی سلول‌های مرده پوست استفاده کنند. لایه بردارهای طبیعی زیر هستند:

بلغور جو دوسر

افراد می‌توانند از دانه‌های گرد، له شده یا نورد شده جو دو سر برای تهیه بلغور جو دوسر استفاده کنند که حاوی خواص فعالی است که ممکن است برای پوست مفید باشد. تولید کنندگان ممکن است از بلغور جو دوسر کلوئیدی در محصولات مراقبت از پوست استفاده کنند. این یک نسخه ریز آسیاب شده از بلغور جو دوسر است که آب را خیلی راحت‌تر جذب می‌کند.

آزمایشات نشان می‌دهد که بلغور جو دوسر یک لایه ‌بردار موثر است. بلغور جو دوسر در لایه برداری سلول‌های مرده پوست موثر بوده و ممکن است جوش‌های آکنه را کاهش دهد و چربی و باکتری‌ها را از پوست پاک کند.

شکر

بافت خشن و شکل دانه‌های شکر آن ها را به یک لایه بردار فیزیکی مناسب تبدیل می‌کند. با استفاده از اسکراب شکر روی پوست و استفاده از حرکات دایره‌ای، افراد می‌توانند پوست خود را از طریق اصطکاک لایه برداری کنند.

برخی قندها مانند نیشکر دارای خواص فعال دیگری مانند اسید گلیکولیک هستند که یک AHA است.

فرد می‌تواند اسکراب شکر را از بیرون تهیه کند یا با مخلوط کردن شکر با یک روغن، مانند شکر قهوه ای با روغن بادام، آن ها را در خانه درست کند.

اسفنج ها

اسفنج‌ها به عنوان لایه بردار مکانیکی عمل می‌کنند. افراد می‌توانند از آن ها برای حذف فیزیکی سلول‌های مرده پوست از سطح پوست از طریق اسکراب استفاده کنند. اسفنج لوفا نوعی اسفنج است که مردم اغلب از برای شستشو و لایه برداری پوست استفاده می‌کنند. استفاده از اسفنج لوفا همچنین ممکن است به بهبود گردش خون کمک کند.

برخی از افراد ممکن است اسفنج کونیاک را نیز پیشنهاد کنند. شواهد حکایتی حاکی از آن است که افراد می‌توانند از فیبر گیاه کنجاک برای لایه برداری ملایم صورت خود استفاده کنند.

شستشو

حوله‌های شستشو پاکسازی ملایمی را ایجاد می‌کنند که روی پوست خیلی خشن نیست. ممکن است شستشو برای افرادی با پوست حساس، خشک یا مستعد آکنه ترجیح داده شود. این به این دلیل است که سایر روش‌های لایه برداری مکانیکی یا لایه بردارهای شیمیایی قوی ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد جوش شود.

برای لایه برداری، فرد می‌تواند یک حوله معمولی را مرطوب کرده و از ضربه‌های کوتاه و سبک روی پوست استفاده کند.

ملاحظاتی برای انواع پوست

فرد ابتدا باید نوع پوست خود را قبل از پاکسازی مشخص کند. این به این دلیل است که انواع مختلف پوست به روش‌های لایه برداری واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. انواع مختلف پوست عبارتند از:

  • پوست حساس: این نوع پوست پس از استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست، بیشتر دچار گزش، سوزش یا قرمزی می‌شود.
  • پوست معمولی: این نوع پوست به طور معمول شفاف است و به استفاده از محصول حساس نیست.
  • پوست خشک: این نوع پوست خارش دار، پوسته پوسته یا زبر است.
  • پوست چرب: این نوع پوست معمولا چرب یا براق است.
  • پوست مختلط: این نوع پوست ترکیبی از پوست‌های خشک و چرب است. برخی از نواحی پوست ممکن است خشک، در حالی که برخی دیگر ممکن است چرب باشند.

افراد دارای پوست خشک یا حساس باید از یک لایه بردار شیمیایی ملایم یا یک پارچه شستشو برای لایه برداری مکانیکی ملایم استفاده کنند.

افرادی که پوست چرب و ضخیم‌تری دارند ممکن است به روش‌های دیگری برای پاکسازی نیاز داشته باشند، مانند لایه‌ بردارهای شیمیایی قوی‌تر.

 

بیشتر بخوانید: ماسک صورت خانگی با پوست پرتقال

 

فواید لایه برداری پوست صورت

پاکسازی باعث حذف لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست می‌شود و همچنین می‌تواند به باز کردن منافذ پوست و تمیز نگه داشتن پوست کمک کند. این ممکن است به بهبود ظاهر پوست کمک کند.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد ممکن است از لایه بردارهای شیمیایی برای کمک به مبارزه با علائم پیری، آکنه، اسکار آکنه، موهای زیر پوستی یا پرپیگمانتاسیون استفاده کنند.

کارهایی که در هنگام لایه برداری نباید انجام داد

این مهم است که افراد از روش صحیح پاکسازی استفاده کنید و در نظر بگیرید که چه روش‌هایی برای نوع پوست آن ها مناسب است. لایه برداری بیش از حد می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث قرمزی یا آکنه شود.

  • فرد نباید پوستی را که آفتاب سوخته یا دارای زخم یا بریدگی باز است لایه برداری کند، زیرا این امر می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کند.
  • پاکسازی بیش از حد و استفاده از لایه بردارهای نامناسب می‌تواند باعث آسیب به پوست شود.
  • هنگام استفاده از لایه بردارهای مکانیکی، مانند اسفنج یا دستمال شستشو، فرد باید از تمیز کردن مرتب آن ها نیز اطمینان حاصل کند. این به این دلیل است که این ابزارها می‌توانند باکتری‌هایی را در خود جای دهند که می‌توانند باعث ایجاد جوش در پوست شوند.

 

سخن آخر

پاکسازی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و حفظ ظاهر سالم پوست مفید است. لایه بردارهای طبیعی در دسترس هستند که برای پوست موثر و در عین حال ملایم هستند. یک فرد باید از لایه برداری، نوع پوست و روش‌های مناسب مطمئن شود تا بیشترین سود را ببرد.

یک فرد باید با یک متخصص پزشکی مانند یک متخصص پوست مشورت کند تا مناسب‌ترین دفعات لایه برداری را برای نوع پوست خود تعیین کند. جهت هرگونه سوال یا ابهامی می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر تماس بگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید