کاشت مو با استفاده از بانک موی دیگران

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 18 فروردین 1400

یکی از مشکلاتی که افراد در رابطه با ظاهر خود با آن درگیر هستند کم پشتی و یا طاسی مو است. داشتن موهای کم پشت و یا طاسی کامل مو که اکثراً در اقایان بیشتر دیده می‌شود ظاهر فرد را ناخوشایند نشان داده و به مرور زمان باعث پایین آمدن اعتماد به نفس وی شده و از نظر روحی روانی نیز تاثیرات مخربی روی فرد دارد که امروزه برای درمان آن، کاشت مو بهترین و مناسب‌ترین روش می‌باشد. برای انجام این روش از پیوند فولیکولی مو استفاده کرده و قسمتی از موی سر که تراکم موی بیشتری دارد به عنوان  بانک مو در نظر گرفته می‌شود که در واقع این بخش محل اهدا کننده‌ی مو است.

کاشت مو چیست؟

همه‌ی انسان‌ها به دنبال زیبایی و جذابیت ظاهری هستند که یکی از عواملی که در زیبایی و ظاهر خوشایند تاثیر زیادی دارد داشتن موهای پر پشت است ولی گاهاً پیش می‌آید که افراد بنا به مشکلات ژنتیکی و یا سبک زندگی ناسالم دچار ریزش مو شده و به مرور زمان ممکن است طاسی مو را تجربه کنند ولی با کاشت مو دیگر هیچ کس نگران این موضوع نبوده و بسیاری از افراد سراغ این عمل زیبایی می‌روند اما این عمل نیز مانند تمام راه‌های درمان دیگر به شرایط مختلفی بستگی داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است.

در عمل کاشت مو فرد باید با انجام تحقیقات لازم بهترین مرکز درمانی را برای انجام این روش انتخاب کند. در این روش پزشکان متخصص قسمت‌هایی از موی سر که در آن‌جا تراکم مو زیاد است، فولیکول‌های مو را برداشته و در بقیه‌ی نقاط کاشت می‌کنند. به نقاطی از سر که تراکم مو در آن زیاد است بانک مو می‌گویند. هر چقدر افراد دارای بانک موی قوی باشند عمل پیوند موی آن‌ها موفق‌تر خواهد بود و برعکس با داشتن بانک موی ضعیف پیوند مو با مشکل روبرو خواهد شد که روش درمان آن متفاوت می‌باشد.

کاشت مو

بانک مو چیست؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در پیوند مو باید به آن توجه داشت بانک موی بیمار است که اگر به درستی انتخاب نشود، کاشت مو نتایج موفقی نخواهد داشت. معمولاً افراد یا به دلیل کم پشتی مو در بعضی نقاط سر و یا به خاطر طاسی مو اقدام به کاشت مو می‌کنند که در افراد با موهای کم پشت می‌توان از قسمتی که مو تراکم بیشتری دارد به عنوان بانک مو استفاده کرد ولی به این شرط که بانک موی آن‌ها ضعیف نباشد. اشخاصی نیز هستند که دچار طاسی کامل مو بوده و هیچ تراکم مویی در سر خود ندارند که به عنوان بانک مو از آن استفاده شود، در این افراد از نواحی دیگر بدن با روش‌های مخصوص به عنوان بانک مو استفاده کرده و پیوند مو را انجام می‌دهند.

آیا پیوند مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر امکان پذیر است؟

در عصر پیشرفت تکنولوژی، علم پزشکی نیز همگام با علوم دیگر با پیشرفت و فناوری‌های چشمگیری همراه بوده است. پیوند مو نیز روشی نسبتاً نوین برای احیای موهای از دست رفته می‌باشد که این روش نیز به مرور زمان راه حل‌های جدیدی برای افراد ارائه می‌دهد. همانطور که گفتیم داشتن بانک موی خوب در افراد به نتیجه‌ی بهتر کاشت مو کمک کرده و باعث رشد موهای پیوند داده شده می‌شود، ولی گاهی اوقات افراد مشکل ریزش شدید مو داشته و هیچ تراکم مویی ندارند که بتوان از آن به عنوان بانک مو استفاده کرد.

امروزه که عمل پیوند اعضای بدن از شخصی به شخص دیگر در حال انجام است و در صورت داشتن شرایط خاص این عمل‌ها انجام می‌شوند، این سوال برای عموم مردم پیش می‌آید که آیا می‌توان برای کاشت مو از بانک موی افراد دیگر استفاده کرد؟

از لحاظ فنی و تئوری انجام این روش هیچ مانعی ندارد ولی مشکل اساسی که وجود دارد این است که برای انجام پیوند مو با بانک موی شخص دیگر باید این دو فرد DNA  کاملاً یکسانی داشته باشند که از طرفی DNA  هر شخص متفاوت است. دو قلو های همسان تنها افرادی هستند که می‌توانند DNA  یکسانی داشته باشند اما وقتی دو قلوها کاملاً همسان هستند پس ممکن نیست که یکی موهای کم پشت و دیگری پرپشتی داشته باشد پس به همین دلیل استفاده از بانک موی شخص دیگر تاکنون بطور واقعی انجام نشده است.

کاشت مو

عوارض انجام این روش چیست؟

همانطور که گفتیم این روش از لحاظ تئوری و فنی بدون مشکل است ولی در حالت کلی پزشک‌ها بر این باور هستند که پیوند مو با استفاده از بانک موی شخص دیگر قابل انجام نیست چرا که بدن، موهای کاشت شده را به عنوان مهاجم خارجی شناخته و مانع پیوند فولیکول‌ها و رشد موها می‌شود.

تنها راه حل مشکل این است که فرد از داروهای مقابله کننده با سیستم ایمنی بدن استفاده کند اما در این صورت نیز با مصرف این داروها بدن ایمنی خود را از دست داده و احتمال بروز عفونت در محل درمان نیز بالا می‌رود به همین دلیل است که تاکنون این روش انجام نشده و پزشکان نیز آن را تایید نمی‌کنند. پس اگر بخواهیم از بانک موی شخص دیگری استفاده کنیم نه تنها کاشت موی موفقی نخواهیم داشت بلکه باید با عوارض خطرناک آن نیز سروکار داشته و باعث بوجود آمدن دیگر بیماری ها در بدن خود باشیم.

 

نواحی اهدا کننده‌ی فولیکول‌های مو در بدن انسان

معمولاً قسمتی از موهای سر که تراکم بیشتری دارند به عنوان بانک مو در نظر گرفته می‌شوند اما در بعضی مواقع افراد به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار طاسی کامل مو شده و در این شرایط استفاده از فولیکول‌های پوست سر امکان پذیر نمی‌باشد در این حالت باید از دیگر نواحی بدن مانند بازوها، پاها و سینه که تراکم مویی زیادی دارند استفاده کرد.

اگر این روش نیز رضایت بخش نبوده و موها به خوبی رشد نکنند باید سراغ رو‌ش‌های دیگری رفت که تا حدودی موثر می‌باشند. میکروپیگمنتیشن پوست سر، استفاده از پروتزهای مو و ایمپلنت مو از جمله‌ی این راهکارها هستند که می‌توان به جای کاشت مو از آن‌ها استفاده کرد.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید