اهمیت بانک مو در کاشت مو

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 25 دی 1399

کاشت مو یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای بازگرداندن موهای قبلی فرد به شمار می‌رود. افرادی که دچار طاسی و یا کم پشتی موها شده‌اند می‌توانند از روش‌های متنوع و مختلف آن با توجه به نیازشان استفاده کرده و شاهد رویش موهای طبیعی خود به صورت دائم باشند. اگر شما نیز کاندید کاشت مو هستید مطمئناً با اصطلاحات مختلفی در این زمینه آشنا شده‌اید.

یکی از این اصطلاحات مهم که در کاشت مو از اهمیت زیادی برخوردار است “بانک مو” می‌باشد. ما در این مطلب شما را با بانک مو و نکاتی که در این مورد باید به آن توجه کنید و روش‌های مراقبت از آن آشنا خواهیم کرد.

بانک مو چیست؟

همانطور که می‌دانید برای کاشت مو شما نیاز دارید تا برای جای خالی سر از موهای قسمت‌های دیگر بدن استفاده کنید. در روش‌های قدیمی‌تر از موهای بدن مانند ران، سینه یا پشت برای کاشت مو استفاده می‌شد اما در روش‌های جدیدتر از موهای قسمت پشت گردن و پشت گوش استفاده می‌شود.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت بانک مو همان قسمتی است که ما موهای لازم برای کاشت را از این قسمت دریافت می‌کنیم.

 اهمیت این قسمت به این علت است که زمانی که ما از این قسمت موهای لازم را برداشت کرده و به جلوی سر پیوند می‌دهیم، امکان رویش مجدد مو وجود ندارد و بانک مو برای همیشه از دست خواهد رفت. این موضوع اهمیت مراجعه به کلینیک‌های معتبر و پزشکان با تجربه را برای همگان آشکار می‌کند چرا که نتیجه نگرفتن از کاشت مو می‌تواند به قیمت از دست دادن موهای کل سر تمام شود.

کاشت مو

روند استفاده از موهای بانک مو

پزشکان متخصص در عرصه‌ی کاشت مو، موهای لازم برای جلوی سر را از قسمت پشت گردن و پشت گوش‌ها دریافت می‌کنند. بدین صورت که گرافت‌های لازم را از پشت سر به جلو انتقال می‌دهند. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا از موهای پشت گردن و گوش استفاده می‌شود؟

دلیل این امر این است که موهای پشت گردن و گوش، خاصیت ویژه‌ای دارند و در مقابل ریزش مقاوم هستند، حتی در کسانی که دچار طاسی کامل در جلوی سر هستند و یا افراد پیر، همیشه شاهد باقی ماندن موهای پشت گوش و پشت سر خواهیم بود.

دلیل اصلی استفاده از این ناحیه برای برداشت گرافت‌ها این است که فولیکول‌های مو در این نواحی در برابر هورمون‌هایی که سبب ریزش مو می‌شوند بسیار مقاوم هستند به همین علت است که پزشکان می‌توانند با اطمینان کامل به افراد ضمانت دهند که موهای کاشت شده‌ی آن‌ها به هیچ وجه دچار ریزش نخواهد شد.

 ویژگی‌های مهم قسمت اهدای مو

بانک مویی که قرار است موهای آن قسمت برای پیوند مو در جلوی سر استفاده شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوان از آن استفاده کرد. یکی از این ویژگی‌ها عدم ریزش آن‌هاست که البته در همه افراد موهای این قسمت ریزش ندارند. علاوه بر این مورد بانک موی پشت گردن و گوش باید پر تراکم باشد. این هم به این دلیل است که موهای برداشت شده در این قسمت دیگر رشد نخواهد کرد و هر چقدر فرد دارای تراکم بالایی از مو در این قسمت باشد موهای جلوی سر وی نیز تراکم بهتری خواهند داشت.

جنس و ضخامت موهای بانک مو نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موها باید از کیفیت و ضخامت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در جایی که پیوند زده می شوند به خوبی رشد کنند. واحد اندازه گیری تراکم مو تعداد واحد موهای طبیعی در هر سانتی‌متر مربع است که به دلیل تجدید ناپذیر بودن بانک موی پشت سر تراکم مو در ناحیه‌ی بانک مو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به طور کلی ضخامت موها در ناحیه‌ی پشت گردن از پشت گوش بیشتر است به همین علت اغلب از موهای ناحیه‌ی پشت گردن برای جلوی سر و از بانک موی پشت گوش برای کاشت ابرو استفاده می‌شود. البته در مواردی که فرد از بانک موی ضعیفی برخوردار باشد از هر دو قسمت نیز استفاده خواهد شد تا تراکم بالایی در جلوی سر ایجاد شود.

کاشت مو

کاشت مو با بانک موی ضعیف

در برخی موارد فرد به دلیل برخی مشکلاتی که در بدن خود دارد و یا نتیجه‌ی بیماری‌های مختلف از بانک موی کافی و پر تراکمی برای کاشت مو برخوردار نیست، در این حالت می‌توان از موهای قسمت‌های دیگر بدن مانند سینه و پشت استفاده کرد. موهای این قسمت‌های بدن نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند. تنها عیبی که موهای این قسمت دارند مجعد، فر بودن و هماهنگ نبودن کیفیت آن‌ها با موهای سر است که ممکن است وضعیت جالبی روی سر به وجود نیاورد، اما در مواردی که فرد مجبور به استفاده از این بانک مو است چاره‌ای وجود ندارد.

البته در مواردی که تراکم بانک موی پشت سر کافی نباشد پزشک متخصص با ترکیبی از موهای پشت سر و بدن می‌توانند کاشت موفقی را برای فرد به وجود آورند که از تراکم خوبی برخوردار باشد.

 استفاده از بانک موی دیگران

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا می‌توان از بانک موی دیگران برای کاشت مو استفاده کرد؟ درست است که علم پزشکی به حدی پیشرفت کرده است که می‌توان حتی قلب افراد را نیز به یکدیگر پیوند زد اما در مورد موها این عمل امکان پذیر نیست، چرا که با توجه به تفاوت‌های موجود در DNA افراد، موهای کاشت شده پس زده می‌شوند و شروع به ریزش خواهند کرد. پیوند مو از بانک موی دیگران زمانی قابل انجام است که بانک موی اهدایی از دو قلوی همسان فرد گرفته شود، اما از آنجایی که علت اصلی ریزش مو ژنتیکی است به احتمال زیاد موهای برداشت شده دوباره دچار ریزش خواهند شد.

عوارضی که برای بانک مو هنگام کاشت اتفاق خواهد افتاد

در روش‌های قدیمی‌تر کاشت مو، گرافت‌های موی پشت سر به صورت نوارهای باریک پشت سر هم برداشت می‌شد و این امر موجب می‌شد که در برخی موارد جای خالی آن مشخص باشد، اما امروزه با استفاده از روش‌های نوین کاشت، موها به صورت پراکنده برداشت می‌شود و این مشکل رفع شده است. در روش‌های قدیمی‌تر جای زخم، بخیه، عفونت و اسکار روی سر ایجاد می‌شد اما در روش‌های جدیدتر بانک مو دچار مشکلات خاصی نخواهد شد و جای زخم‌ها نیز بعد از مدت کوتاهی به صورت کامل بهبود خواهند یافت. البته تمام این موارد در صورتی اتفاق خواهد افتاد که شما به کلینیک‌های معتبر و پزشکان متخصص و با تجربه در این زمینه مراجعه کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از کاشت

درست است که موهای برداشت شده از قسمت بانک مو دیگر رشد و رویش مجدد نخواهند داشت، اما شما برای داشتن موهای یکدست و منظم نیاز دارید تا از قسمت بانک مو نیز مراقبت کنید تا زخم‌های آن به طور کامل بهبود یابد. مراقبت‌های لازم از این قسمت توسط پزشک متخصص به شما اطلاع داده خواهد شد. بهتر است نگران کم پشتی موهای قسمت بانک مو نباشید چرا که بعد از مدتی با بلند شدن موهای قسمت‌های دیگر تمام سر دارای موهای یکنواخت می‌شود.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید