احتمال بروز عفونت در کاشت مو

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 07 آبان 1399

کاشت مو یکی از کم خطرترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای بازگرداندن موهای طبیعی فرد به صورت دائم است. با این حال این عمل زیبایی نیز می‌تواند مشکلات و عوارض خاص خودش را داشته باشد که یکی از این عوارض مهم و قابل توجه، عفونت بعد از انجام کاشت مو می‌باشد.

چنانچه در هر کدام از مراحل کاشت مو، آماده سازی‌های قبل عمل تا مراقبت‌های بعد آن هرگونه سهل انگاری توسط پزشک، کادر کلینیک و خود بیمار صورت گیرد، احتمال بروز عفونت به وجود خواهد آمد، به همین علت است که پزشکان متخصص توصیه می‌کنند قبل از انجام کاشت مو در مورد آن مطالعه‌ی کافی داشته باشید و به مراکز معتبر و پزشکان با تجربه و با سابقه مراجعه کنید تا احتمال هر گونه بیماری و عفونت به کمترین حد ممکن برسد.

چگونه ممکن است عفونت رخ دهد

زمانی که شما کاشت مو انجام می‌دهید با توجه به روش انجام کار برش‌های کوچک و بزرگی روی سر شما ایجاد می‌گردد و تا زمانی که این برش‌ها باز هستند و بهبود نیافته‌اند، باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند به آن نفوذ کرده و عفونت‌های مختلف را به وجود آورند. در واقع پوست بهترین محافظ در مقابل عفونت‌هایی است که احتمال دارد برای فولیکول مو رخ دهد.

عفونت‌های ایجاد شده روی سر بیمار ممکن است یا در حین عمل توسط پزشک غیر حرفه‌ای ایجاد گردد یا به دلیل عدم رعایت بهداشت و مراقبت‌های بعد از عمل کاشت، توسط خود بیمار شکل گیرد. در هر حال بهتر است بدانید تا زمانی که پوست سر به طور کامل بهبود نیافته است احتمال هرگونه عفونت وجود دارد.

به طور کلی می‌توان گفت عفونت‌های ایجاد شده روی سر در انجام عمل کاشت مو می‌تواند در دو مرحله رخ دهد:

  •  حین عمل
  •  بعد عمل

 عفونت‌های حین عمل

زمانی که شما به مراکز و کلینیک‌های غیر معتبر مراجعه می‌کنید احتمال دارد به دلیل سهل انگاری کادر مجموعه و یا پزشک متخصص در استریل کردن ابزار مورد استفاده، عفونت‌ها و باکتری‌ها به پوست سر شما انتقال پیدا کند. پزشک جراح در حین عمل باید دقت کافی را در انجام بهترین و ایمن‌ترین کاشت مو، روی پوست سر بیمار داشته باشد و توصیه‌های لازم را به بیمار بدهد تا از بروز هرگونه مشکل خاص پیشگیری کند.

 عفونت‌های بعد از کاشت مو

عفونت‌های صورت گرفته در کاشت مو بعد از عمل کاشت به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی و مراقبت‌های لازم توسط خود بیمار شکل می‌گیرد چرا که شستشوهای روزانه، نحوه‌ی شستشو، استفاده از مواد مختلف برای شستن سر، خاراندن پوست سر و… همگی می‌توانند موجب بروز عفونت و یا تشدید آن در پوست سر شوند.

 مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو عبارتند از:

  •  شستشوی مناسب و دقیق سر
  •  استفاده از کرم‌ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک
  •  قرار نگرفتن زیر نور خورشید
  •  انجام ندادن فعالیت‌های سنگین
  • دستکاری نکردن زخم‌ها
  • و….

علائم عفونت بعد از کاشت مو

تشخصیص این نکته که آیا عفونت صورت گرفته در پوست سر در حین عمل و یا بعد از آن رخ داده، کار بسیار سختی است، چرا که برخی از عوارض کوتاه مدت عمل کاشت مو مانند خارش، تورم و سوزش محل کاشت ممکن است شما را به اشتباه بیندازد که دچار عفونت پوست سر شده‌اید. زمانی می‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که پوست شما دچار عفونت شده است که یکی از علائم زیر یا مجموعه‌ای از این علائم در شما وجود داشته باشد، مانند:

  •  خارش بیش از حد پوست سر
  •  خونریزی
  •  چرکی شدن اطراف فولیکول‌های مو
  • درد مداوم
  • تورم و قرمزی حتی بعد از گذشت چند روز و افزایش آن

درمان عفونت کاشت مو

بهترین روش برای درمان عفونت‌ها این است که قبل از ایجاد آن پیشگیری‌های لازم را انجام داده باشید و به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک متخصص به خوبی عمل کرده و از پوست سر خود مراقبت کنید. هنگامی که عفونت را در پوست سر خود احساس کردید بهتر است آن را به پزشک متخصص اطلاع داده و برای درمان خود اقدامات لازم را انجام دهید تا قبل از بروز هرگونه مشکل جدی عفونت و بیماری رفع گردد. اکثر پزشکان متخصص کاشت مو، داروهای خاصی را جهت جلوگیری از بروز عفونت تجویز می‌کنند که باید به طور مرتب مصرف شود.

نقاط مهم برای درمان عفونت بعد از کاشت مو

دستکاری نکردن محل کاشت

بعد از کاشت، زخم‌های کوچکی روی سر ایجاد می‌گردد که در صورت دستکاری آن‌ها بهترین گزینه برای ورود میکروب‌ها از طریق دست به پوست سر هستند. تا زمانی که این زخم‌های کوچک بهبود پیدا نکرده‌اند از درستکاری آن‌ها جلوگیری کرده و اجازه دهید با روند طبیعی بدن، سلول‌ها بازسازی شوند.

نخاراندن محل زخم‌ها

محل زخم‌ها بعد از چند روز شروع به خارش می‌کنند که این خارش طبیعی است البته اگر به حد نرمال باشد که در این صورت نشان از بهبود پوست سر دارد، باید دقت داشته باشید آن‌ها را نخارانید تا زخم‌ها باز نشوند و میکروب‌ها را جذب نکنند.

شستشوی مناسب و به موقع پوست سر

بعد از انجام کاشت مو پزشک متخصص به شما در مورد شستشوی محل کاشت، زمان مناسب برای شستشو و مواد مورد استفاده توضیحات لازم را خواهد داد، بهتر است تمام موارد را به دقت رعایت کنید و محل کاشت را مرتب با استفاده از مواد تجویز شده توسط پزشک مانند اسپری‌های نمک شستشو دهید تا منبعی برای تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها به وجود نیاید و از این طریق از عفونت‌های بعد از کاشت مو جلوگیری خواهد شد.

بهتر است بدانید که یکی از مهم‌ترین راه‌های بروز عفونت در کاشت مو، رعایت نکردن بهداشت شخصی و عدم شستشوی مناسب پوست سر است.

 

علاوه بر موارد بالا رعایت نکات زیر نیز می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت بعد کاشت موثر باشد:

  • استفاده از آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از اسپری نمک
  • عدم مصرف دخانیات
  • عدم انجام فعالیت‌های سنگین
  • قرار نگرفتن در هوای آلوده و زیر نور خورشید

کلام آخر

کاشت مو اغلب عوارض و مشکلات خاصی را برای فرد به وجود نخواهد آورد مگر اینکه فرد بدون آگاهی و به علت مراجعه به مراکزی که خدمات ارزان‌تر ارائه می‌دهند دچار مشکل شود و از نتیجه‌ی کار راضی نباشد. در هر حالت دو عامل مهم عدم تخصص پزشک و عدم رعایت مراقب‌ها و بهداشت فردی توسط فرد مهمترین عوامل بروز عفونت هستند که می‌توان با مراجعه‌ی زود هنگام به پزشک آن را درمان کرد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید