عوارض کاشت مو و خطرات احتمالی آن

موضوع : زیبایی موسه‌شنبه 22 تیر 1400

کاشت مو یک جراحی نسبتاً بی خطر است و عوارض بسیار کمی دارد. هر جراح کاشت مو باید از عوارض و تکنیک‌های احتمالی برای پیشگیری از بروز این عوارض و تکنیک‌های مدیریت آن‌ها آگاه باشد. اغلب عوارض کاشت مو قابل اجتناب هستند چرا که می‌توان با استفاده از روش مناسب جراحی و مراقبت از زخم آن‌ها را به حداقل رساند.

مشاوره و گفتگوی پزشک جراح با بیمار قبل از جراحی به پیشگیری از برخی عوارض این عمل زیبایی کمک شایانی می‌کند و از نا رضایتی بیمار جلوگیری خواهد کرد. خود بیمار نیز باید قبل از عمل کاشت مو با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات خود پیرامون این موضوع بتواند جلوی وقوع بسیاری از عوارض را بگیرد.

کاشت مو یک عمل زیبایی نسبتاً جدید و در حال تکامل است که پیشرفت‌های زیادی در روش‌های انجام آن رخ داده است. این پیشرفت‌ها زمینه را برای ارائه‌ی نتایج طبیعی‌تر برای بیماران هموار می‌‌کند. مانند هر روش جراحی دیگر در عمل کاشت مو نیز ممکن است عوارضی رخ دهد و پزشک یا بیمار را دچار مشکل و سردرگمی کند.

عوارض کاشت مو

با افزایش محبوبیت کاشت مو تعداد جراحی‌ها روز به روز در حال افزایش است. مهمترین و بزرگترین دلیل عمده‌ی وقوع عوارض کاشت مو می‌تواند به این دلیل باشد که با محبوب شدن این عمل زیبایی، پزشکان از تخصص‌های مختلف اغلب با آموزش ناکافی اقدام به جراحی می‌کنند در نتیجه عوارض آن را افزایش می‌دهند.

کاشت یا پیوند مو یک جراحی زیبایی است، از این رو هر عارضه‌ای می‌تواند به طور جدی بر نتیجه‌ی زیبایی چهره‌ی فرد اثر گذاشته، حتی از لحاظ روانشناختی نیز بیمار را تحت تاثیر بگذارد و پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشد. از این رو جراح و کادر پزشکی کلینیک یا مرکز زیبایی که این عمل را انجام می‌دهند باید با تمام عوارض احتمالی، تکنیک‌های پیشگیری و همچنین روش‌های مدیریت آن‌ها آشنا باشند.

عوارض کاشت مو و خطرات احتمالی آن

عوارض کاشت مو را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • عوارض جانبی بیهوشی در روش‌های استفاده از مواد بیهوشی
  • عوارض جانبی به مواد بی حسی
  • خونریزی
  • عفونت
  • درد
  • خارش
  • ریزش موهای کاشت شده
  • رشد ضعیف مو و بهبود نیافتن زخم‌ها
  • کیست
  • بی حسی
  • خط مو غیرطبیعی
  • و…

عوارض جانبی به بیهوشی یا مواد بی حسی

بروز حساسیت به مواد و داروهای مورد استفاده در حین عمل را می‌توان با انجام تست‌های حساسیت قبل از انجام کاشت مو پیشگیری کرد. واکنش‌های جانبی به داروهای ضد درد یا بی حسی‌های موضعی و یا افزایش و کاهش ضربان قلب اغلب جنبه‌ی روانی داشته و به ترس مربوط می‌شود. واکنش واقعی به بی حس کننده‌ها نادر بوده و کمتر دیده می‌شود.

خونریزی

مانند سایر روش‌های جراحی به ویژه در بیمارانی که داروهای ضد انقعاد خون مصرف می‌کنند ممکن است حین عمل، خونریزی رخ دهد که نشان از عدم دقت و تبحر پزشک جراح دارد. خونریزی بعد از عمل معمولاً نتیجه‌ی ضربه‌ی ناخواسته به پوست سر است.

درد حین عمل و بعد از عمل

درد در حین عمل و بعد از آن یک عارضه‌ی شایع است و با استفاده از روش مناسب جراحی و استفاده از داروهای ضد درد به راحتی برطرف می‌شود. علاوه بر این با استفاده از کیسه‌های یخ نیز می‌توان برای به حداقل رساندن درد بعد عمل بهره برد.

خارش

خارش بعد از عمل در ناحیه‌ی اهدا کننده و همچنین در محل گیرنده بسیار شایع است که به علت خشک شدن و پوسته پوسته شدن محل کاشت مو می‌تواند رخ دهد. برخی مواد و اسپری‌های مخصوص برای کاهش خارش محل زخم‌های کاشت مو وجود دارند که با تجویز پزشک و استفاده از آن می‌توان خارش را تا حدود زیادی کاهش داد، علاوه بر این شستشوی سر نیز ممکن است به کنترل آن کمک شایانی کند.

عفونت

عفونت‌های موضعی می‌توانند در هر دو منطقه‌ی گیرنده و اهدا کننده رخ دهند. در واقع احتمال بروز عفونت‌های جدی بسیار کم و نادر است و دلیل عمده‌ی آن می‌تواند به علت رعایت نکردن بهداشت عمومی و فردی باشد. در برخی موارد نیز دلیل عفونت‌ها می‌تواند عدم رعایت بهداشت در مرکز کاشت مو و لوازم پزشکی مورد استفاده باشد که در صورت مراجعه به متخصصین و مراکز معتبر احتمال آن کمتر خواهد شد.

دستور العمل‌های مناسب بعد از عمل در مورد شستشو و مراقبت از زخم باید به طور دقیق توضیح داده شود زیرا عدم رعایت این موارد ممکن است باعث عفونت، کیست و به جا ماندن اثر زخم در پوست سر شود. در صورت بروز هر گونه عفونت و کیست‌های چرکی در محل کاشت یا اهدا کننده بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و داروهای تجویز شده را مرتب مصرف کنید.

عوارض کاشت مو و خطرات احتمالی آن

ریزش موهای کاشت شده

ریزش موهای کاشت شده معمولاً به عنوان ریزش شوک دهنده شناخته می‌شوند که اغلب در بالا و زیر خط برش مشاهده می‌گردد. بهتر است بدانید این ریزش موقتی است و بهبودی کامل در ۳-۴ ماه بعد دیده می‌شود و موها دوباره رشد خواهند کرد.

رشد ضعیف مو و بهبود نیافتن زخم‌ها

رشد ضعیف مو ممکن است نتیجه‌ی کاشت یا برداشت آسیب زای گرافت‌ها، خشک شدن پیوندها و موهای اهدا کننده‌ی بی‌کیفیت باشد. گاهاً نیز عواملی مانند سیگار کشیدن زیاد، دیابت، قرا گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید و فعالیت‌های بدنی با شدت زیاد می‌توانند سبب رشد ضعیف مو و بهبود نیافتن زخم‌ها شود.

کیست

کیست‌ها به صورت تورم‌های کوچکی به رنگ پوست در اطراف فولیکول‌های موی پیوند شده ظاهر می شوند که می‌توانند دردناک نیز باشند. استفاده از کمپرس گرم یا گاهی استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی می‌تواند درمان خوبی برای کیست‌ها باشد.

بی‌حسی

در برخی موارد بیمارانی که تحت عمل کاشت مو بوده‌اند ممکن است بی حسی در ناحیه‌ی کاشت شده احساس کنند، بهتر است بدانید این بی حسی موقت است و بعد از درمان و بهبود زخم‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت.

خط موی غیر طبیعی

خط مو امضای جراح است. ظاهر غیر طبیعی موهای کاشت شده عارضه‌ای متداول است که به علت طراحی و انجام عمل کاشت ضعیف از سوی جراح بی تجربه، رخ می‌دهد و ظاهری مصنوعی و عروسکی به موها می‌دهد.

 

تمام موارد و عوارض ذکر شده از شایع‌ترین عوارض کاشت مو بشمار می‌روند که البته اغلب این عوارض به دلیل مراجعه به مراکز نامعتبر و پزشکانی که کاشت مو در حیطه‌ی تخصص آن‌ها نیست رخ می‌دهد و در صورت مراجعه به مراکز و کلینیک‌های زیبایی که کاشت مو توسط پزشکان متخصص انجام می‌گیرد، عوارض احتمالی به صفر می‌رسد.

صد البته که مراقبت‌های بعد از عمل توسط خود بیمار مانند تعذیه‌ی مناسب، مصرف نکردن دخانیات، مراقبت از محل کاشت و عمل به توصیه‌های پزشک نیز می‌تواند در کاهش عوارض و داشتن موهای طبیعی کمک کننده باشد. گرفتن تست‌های حساسیت، شرح حال دقیق بیمار و مشاوره قبل از انجام کاشت مو می‌تواند از عوارض احتمالی جلوگیری کرده و کاشت موی کم خطر و ایمنی برای شما فراهم سازد.

چگونه می‌توان از عوارض کاشت مو پیشگیری کرد؟

کاشت مو نیز مانند بسیاری از روش‌های زیبایی دیگر دارای عوارض مختلفی می‌باشد. کلینیک کاشت مو و مراقبت‌های بعد از عمل، تاثیر زیادی در عوارض بعد از کاشت مو دارند. اگر فرد بیمار بتواند مرکز درمانی حرفه‌ای انتخاب کرده و بعد از پیوند مو نیز به خوبی از موهای کاشته شده‌ی خود مراقبت کند، می‌تواند این عوارض را کاهش دهد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید