کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

موضوع : پوست و زیباییپنج‌شنبه 16 تیر 1401

امروزه یکی از روش‌های پرطرفدار برای جوانسازی پوست در دنیا، کربوکسی تراپی یا درمان با استفاده از گاز کربن دی اکسید می‌باشد. قدمت این روش به 1930 میلادی باز می‌گردد که به مرور زمان شاهد ارتقا و پیشرفت آن بوده‌ایم. کربوکسی تراپی می‌تواند به انعطاف‌پذیری پوست، افزایش جریان خون، کلاژن سازی، رفع چین و چروک و از بین بردن چربی‌های موضعی پوست کمک کند. در این مقاله می‌خواهیم به صورت مفصل به بررسی این موضوع بپردازیم.

کربوکسی تراپی چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، کربوکسی تراپی یکی از روش‌های جوانسازی پوست می‌باشد. از این روش می‌توان برای درمان سلولیت و سیاهی زیر چشم استفاده کرد. در کربوکسی تراپی از گاز کربن دی اکسید، که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود، استفاده می‌شود. همچنین از این روش درمانی علاوه بر پوست صورت می‌توان برای شکم، دست‌ها، پاها، گردن و پلک‌ها استفاده کرد.

در حقیقت کربوکسی تراپی نوعی مزوتراپی است و تاکنون هیچ عوارض جانبی شدید یا دائمی از این روش مشاهده نشده است. جلسان درمانی آن معمولا بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. تنها در مورد از بین بردن سلولیت‌ها باید تا 24 ساعت پس از درمان، از شنا کردن خودداری کنید.

کربوکسی تراپی چگونه انجام می شود؟

کربوکسی تراپی چگونه انجام می شود؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کربوکسی تراپی نوعی مزوتراپی است. در این روش گاز کربن دی اکسید به لایه‌های زیرین پوست تزریق می‌شود و در آن محل بصورت موضعی منتشر می‌شود. در این حالت بدن در واکنش با افزایش میزان دی اکسید کربن، شروع به فعال کردن مکانیسم‌های جبرانی می‌کند.

گاز دی اکسید کربن بصورت طبیعی در بدن ما یافت می‌شود و با استفاده از مواد غذایی مانند قندها و گاز اکسیژن، طی فرآیندهای سلولی دی اکسید کربن تولید می‌کنند. به همین دلیل به صورت مداوم بدن ما به اکسیژن نیاز دارد و کربن دی‌اکسید را با بازدم دفع می‌کند.

جوانسازی پوست با واکنش طبیعی بدن

هنگامیکه در حالت طبیعی در یک بافت بدن کربن دی اکسید زیاد می‌شود، به این معناست که یا میزان ورود اکسیژن کم بوده و یا خونرسانی به آن بافت کاهش یافته است. در نتیجه بدن برای جبران این 2 مشکل احتمالی، خونرسانی به آن بافت را افزایش می‌دهد. بنابراین کربوکسی تراپی، فرآیندها و واکنش‌های طبیعی بدن را تحریک می‌کند تا به نتیجه برسد.

پس از انجام تزریق به زیر پوست، 70 درصد آن با آب موجود در بافت و خون واکنش داده و تبدیل به ماده اسیدی به نام بیکربنات می‌شود. بیکربنات باعث اسیدی شدن محیط بافت شده و بدن برای جبران این مشکل، خونرسانی به آن بافت را افزایش می‌دهد. هر چه بافت اسیدی‌تر باشد، خونرسانی و اکسیژن بیشتری به آن وارد می‌شود. به عبارتی دیگر، عروق بلافاصله پس از اینکه در معرض کربن دی اکسید قرار می‌گیرند، گشاد شده و خونرسانی را افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث:

  • افزایش خونرسانی می‌شود.
  • سوزاندن چربی‌ها در بافت می‌شود.
  • فرآیندهای ترمیمی پوست مانند کلاژن سازی را تحریک می‌کند.

کاربردهای کربوکسی تراپی

کاربردهای کربوکسی تراپی

در علم پزشکی کربوکسی تراپی استفاده‌های گوناگونی دارد. اما کابردهای آن در درمان‌های زیبایی شامل موارد زیر است:

  • جوانسازی و رفع آثار پیری پوست
  • رفع تیرگی‌های اطراف چشم
  • بهبود انععظاف پذیری و درمان افتادگی و شل‌شدگی پوست
  • جوانسازی بخش‌های مختلف بدن مانند گردن، دکلته، پشت دست
  • برطرف کردن چین و چروک‌های پوستی
  • درمان ریزش مو
  • برطرف کردن جای زخم و جوش
  • قابل استفاده در نقاط مختلف بدن شامل: پلک‌ها، گردن، صورت، باسن، دست‌ها، شکم، پاها و…

ماندگاری، هزینه و تعداد جلسات درمانی کربوکسی‌تراپی

ماندگاری کربوکسی تراپی در مورد جوانسازی پوست بین 4 تا 6 ماه می‌باشد و برای سایر درمان‌ها مانند سلولیت و… در صورتیکه رژیم غذایی سالمی داشته باشید، نتایج تا سال‌ها ماندگار خواهد بود. هزینه آن نیز به وسعت ناحیه تحت درمان و شدت مشکلات پوستی دارد چرا که این موارد در تعداد جلسات کربوکسی تراپی تاثیرگذار خواهد بود. البته تعداد جلسات درمانی به عوامل دیگری نیز وابسته است. به عنوان مثال:

  • از بین بردن چربی‌های موضعی: 8 تا 10 جلسه با فواصل هر هفته یا یک هفته در میان
  • درمان سلویت: 8 تا 10 جلسه درمانی با فواصل یک یا دو هفته‌ای
  • برطرف کردن ترک‌های پوستی: 4 تا 10 جلسه ماهی یکبار
  • از بین بردن سیاهی زیر چشم: 4 تا 8 جلسه با فواصل زمانی 2 تا 4 هفته
  • جوانسازی پوست: 4 تا 8 جلسه درمانی با فواصل 3 تا 4 هفته

کلام پایانی

همانطور که مطالعه کردید، کربوکسی تراپی عوارض چندانی ندارد. تنها عارضه‌ای که ممکن است رخ بدهد، کبود شدن محل تزریق است که این عارضه تقریبا هیچوقت برای زیر چشم اتفاق نمی‌افتد. سایر عوارض کربوکسی تراپی بسیار خفیف می‌باشند . حداکثر تا چند ساعت پس از درمان برطرف می‌شوند. از جمله این عوارض می‌توان به درد خفیف در محل تزریق و احساس عجیب در زیر پوست اشاره کرد.

کلینیک تخصصی پوست و مو ایرانمهر تبریز با تکیه بر نیروی فوق تخصص پوست و مو، آماده ارائه خدمات زیبایی شامل: کاشت مو، لیزر مو، پروتز و بوتاکس در تبریز به شما می باشد

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید