ماساژ پوست چیست و چگونه انجام می گیرد؟

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 15 اردیبهشت 1400

داشتن پوستی سالم، جوان و زیبا آرزوی هر فرد، مخصوصاً خانم‌هایی است که به پوست خود اهمیت می‌دهند. برای داشتن پوستی سالم راهکارهای زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ها بسیار پر هزینه بوده و نیازمند مراجعه به پزشک متخصص دارند ولی بعضی از روش‌ها آسان و رایگان بوده و هر شخص می‌تواند با یادگیری اصولی، آن را در خانه نیز انجام دهد.

یکی از روش‌های جوانسازی پوست صورت ماساژ پوست می‌باشد که تاثیر زیادی در جلوگیری از چین و چروک و پیری پوست دارد ولی از طرفی باید علم کافی درباره‌ی این روش را داشته باشید چرا که با انجام نادرست آن نتیجه می‌تواند برعکس شود و باعث ایجاد چین و چروک بیشتری در پوست شود.

ماساژ پوست چیست؟

ماساژ پوست یکی از روش‌های قدیمی و سنتی برای زیبایی پوست می‌باشد که از دوران باستان مخصوصاً در شرق از آن استفاده‌ی زیادی می‌شد. ماساژ صورت نوعی ورزش پوست می‌باشد که با تقویت عضلات پوست صورت و تحریک جریان خون، مانع از چین و چروک و افتادگی و شل شدن می‌شود. این روش علاوه بر جوانسازی پوست برای آرامش نیز مفید بوده و حین انجام حرکات ماساژ روی صورت، شما احساس آرامش بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

چگونه صورت خود را ماساژ دهیم؟

برای انجام ماساژ قبل از هر کاری محیطی آرام و ساکت را انتخاب کرده و سپس صورت خود را با شوینده‌های مخصوص پوست خود شسته و با حوله‌ی نرم به آرامی خشک کنید. سپس مقداری روغن گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بادام و یا کرم مخصوص ماساژ را انتخاب کرده و از آن برای ماساژ استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در ماساژ صورت انجام صحیح حرکات ماساژ می‌باشد، بهتر است این حرکات را از افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه  دارند یاد گرفته و بطور اصولی انجام دهید.

ماساژ پوست

ماساژ پیشانی

برای انجام ماساژ از پیشانی خود شروع کنید. برای این کار در مقابل آینه ایستاده و سپس دستان خود را به روغن آغشته کنید. انگشت‌هایتان را بالای ابروها گذاشته و پوست خود را به سمت محل رویش موهای سر ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این کار را تا حدی انجام دهید که با کشیدن پوست احساس ناراحتی نکنید چرا که کشیده‌ شدن زیاد پوست موجب آسیب به پوست می‌شود حدود ۴ تا ۶ بار این حرکت را تکرار کرده و از آرامشی که برایتان ایجاد می‌کند لذت ببرید.

ماساژ ابروها

اینبار سراغ ابروهایتان بروید باز هم دستان خود را به روغن آغشته کرده و با نوک انگشتان ابروها را به طرف کنار پیشانی و شقیقه ماساژ دهید این کار باعث رفع چین و چروک در کنار و زیر ابروها می‌شود. این حرکت را بهتر است ۳ الی ۵ دقیقه انجام دهید تا نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید.

اطراف لب‌ها

پشت لب‌ها از جمله مناطقی است که ممکن است بعد از ۵۰ سالگی دچار چین و چروک شود. برای پیشگیری از چین و چروک در این ناحیه می‌توانیم از ماساژ استفاده کنیم. برای این‌کار سر انگشتان سبابه‌ی دست را روی گودی بالای لب قرار دهید و آن را به مدت ۳۰ ثانیه به طور ملایم فشار دهید، سپس انگشتانتان را به آرامی به سمت گوشه های لب کشیده و آن را تا نزدیک لالهی گوش ادامه دهید.

برای رفع چین و چروک کناره‌های لب  نیز انگشت سبابه‌ی خود را روی نقطه‌ی گودی چانه گذاشته و به مدت ۳۰ ثانیه به آرامی فشار دهید و سپس انگشت خود را به سمت گوشه‌های خارجی لبه پایینی ماساژ دهید. با انجام این روش چین و چروک‌های کم عمق در ناحیه‌ی اطراف لب‌هایتان را به مرور زمان برطرف خواهید کرد.

ماساژ گونه

برای تقویت کردن عضلات گونه‌ها و برجسته شدن آن‌ها می توانید از ماساژ گونه‌ها استفاده کنید. برای این کار همانطور که گفتیم ابتدا انگشت‌های خود را به روغن آغشته کرده و سپس کف دو دست خود را روی قسمت پایینی گونه‌ها گذاشته و گونه‌ها را از پایین به سمت بالا ماساژ دهید.

با تداوم این حرکت به مرور زمان گونه‌هایتان خوش فرم و برجسته خواهد شد. توجه داشته باشید که وقتی دست‌ها را به سمت بالای گونه حرکت می‌دهید در حین تکرار این حرکت دست‌ها را با فشار به سمت پایین نکشید چرا که این حرکت باعث نتیجه‌ی برعکس می‌شود.

از چه موادی برای ماساژ استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در  ماساژ پوست باید به آن توجه کنیم استفاده از روغن و کرم ماساژ است. استفاده از روغن در هنگام ماساژ باعث حرکت راحت دست روی پوست فرد می‌شود. از جمله روغن‌های ماساژ پرکاربرد عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن آفتاب‌گردان
  • روغن بادام
  • روغن جوجوبا
  • روغن هسته‌ی زردآلو
  • روغن زیتون
  • روغن کنجد
  • ژل ماساژ
  • کرم‌ها و لوسیون‌ها

ماساژ پوست

فواید و مزایای ماساژ پوست

همانطور که گفتیم ماساژ پوست صورت از زمان‌های گذشته رواج داشت ولی به مرور زمان افراد با شناخت فواید بی‌شمار ماساژ به این طب سنتی روی آورده و از آن به طور تخصصی استفاده کردند. در اینجا چند مورد مهم از فواید ماساژ پوست را بررسی می‌کنیم.

کاهش و رفع چین و چروک کم عمق

یکی از مهم‌ترین و بارزترین فواید ماساژ پوست رفع چین و چروک‌های کم عمق می‌باشد. با ماساژ دادن پوست ضخامت عضلات صورت افزایش می‌یابد و این امر سبب رفع چین و چروک می‌شود.

پیشگیری از پیری پوست

با ماساژ دادن پوست، تولید پروتئین‌هایی مانند کلاژن که وظیفه‌ی جوانسازی پوست را بر عهده دارند افزایش یافته و همین عامل سبب پیشگیری از پیری پوست می‌شود.

تسکین سردرد

در زمان‌های قدیم از ماساژ پوست برای تسکین سردرد و درد عضلانی استفاده می‌شد و به مرور زمان برای جوانسازی پوست نیز از آن استفاده کردند.

افرایش جریان خون پوست

با ماساژ پوست و افزایش گردش خون در صورت، چین و چروک‌ها نیز از بین رفته و پیری پوست به تاخیر می‌افتد.

نکاتی که در انجام ماساژ پوست باید رعایت کنیم

  • قبل از انجام ماساژ توجه داشته باشید که پوست شما باید عاری از هرگونه آرایش و آلودگی باشد پس به تمیزی پوست خود اهمیت زیادی دهید.
  • همانطور که گفتیم انجام درست حرکات ماساژ در نتیجه‌ی کار تاثیر زیادی دارند پس باید این حرکات را به خوبی آموخته و یا این کار را به مراکز درمانی که ماساژ پوست انجام می‌دهند بسپارید.
  • برای انجام ماساژ پوست از روغن و یا کرمی استفاده کنید که مناسب پوست شما باشد و سبب ایجاد حساسیت و یا دیگر مشکلات روی پوستتان نشود.

سخن آخر

برای داشتن پوستی سالم و جوان انجام ماساژ صورت در کنار دیگر اقدامات تاثیر بسزایی روی پوست گذاشته و سبب پیشگیری از پیری پوست و چین و چروک می‌شود. این روش را در هر تایم زمانی مخصوصاً قبل و بعد از خواب می‌توانید انجام دهید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید