درمان پیری پوست

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 03 بهمن 1401

روند طبیعی پیری به طور کلی باعث ایجاد خطوط و چین و چروک، لکه‌های پیری، مشکلات رنگدانه‌ای، مویرگ‌های شکسته، بافت و رنگ پوست کدر و سایر نواقص پوستی می‌شود.

به همین ترتیب، ویژگی‌هایی که قبلا قابل ‌توجه نبودند، مانند اسکار، می‌توانند با ایجاد چین و چروک در اطراف آن ها آشکارتر شوند. آسیب خورشید روند پیری را تشدید می‌کند. نور فرابنفش خورشید به تمام لایه‌های پوست نفوذ می‌کند، از جمله لایه‌هایی که آن را تقویت می‌کنند و به آن انعطاف‌ پذیری می‌بخشند.

چرا پیری پوست را درمان کنیم؟

اگرچه نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند، اما اثرات پیری را می‌توان به طور چشمگیری کاهش داد و بهبود بخشید. درمان پیری پوست به طور خاص برای کاهش ظاهر چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست طراحی شده‌اند. این درمان‌ها معمولا در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر مستعد ابتلا به اولین نشانه‌های پیری هستند، مانند صورت، گردن و دست‌ها انجام می‌شود.

بسته به وسعت پیری پوست، گزینه‌های درمانی از محصولات بدون نسخه ضد پیری مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها تا تزریق بوتاکس و روش‌های جراحی مانند لیفت صورت را شامل می‌شود. هر گزینه با خطرات خاصی همراه است، بنابراین برای داوطلبان مهم است که قبل از انجام هر نوع درمانی، با متخصصان مراقبت از پوست و ضد پیری گفتگوی کامل داشته باشند.

از آن جایی که متخصصین پوست ما در کلینیک ایران مهر در انواع بهترین و جدیدترین تکنیک‌ها آموزش دیده‌اند، می‌توانند بر اساس هر فرد، بهترین درمان را ارزیابی و انتخاب کنند.

 

بیشتر بخوانید: کیست میلیا

 

باید ها و نباید ها برای پیشگیری از پیری پوست

کار‌هایی که باید جهت پیشگیری از پیری پوست انجام دهید به شرح زیر است:

  • از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • با دقت اصلاح کنید، از کرم، لوسیون یا ژل برای محافظت و روان کردن پوست خود استفاده کنید.
  • بعد از حمام پوست خود را خشک کنید تا مقداری رطوبت در پوست شما باقی بماند و از یک مرطوب کننده مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید، مطمئن شوید در روز مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی استفاده می‌کنید.
  • خواب کافی در طول شب داشته باشید، مطمئن شوید که یک خواب کامل شبانه دارید.
  • از استرس دوری کنید، ورزش، مدیتیشن یا سایر روش‌های آرامش ‌بخش را امتحان کنید تا بدون استرس بمانید.

کار‌هایی که باید جهت پیشگیری از پیری پوست انجام ندهید به شرح زیر است:

  • بیش از حد تمیز کردن از دوش گرفتن طولانی مدت یا حمام آب گرم که روغن‌های ضروری را از روی پوست پاک می‌کند، خودداری کنید. به همین ترتیب، سعی کنید از صابون‌های قوی و پاک کننده‌های خشن استفاده نکنید.
  • از استعمال دخانیات دوری کنید.
  • از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی الکل بپرهیزید.
  • پوست خود را در معرض خطر قرار ندهید.
  • از تماس با مواد شیمیایی قوی یا سموم خودداری کنید.

رایج ترین درمان های پیری پوست

رایج ترین درمان های پیری پوست

رایج‌ترین انواع مواد در درمان‌های ضد پیری عبارتند از:

  • رتینول

رتینول مشتق شده از ویتامین A، شکل خفیف‌تری از رتینوئید است. اگرچه ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثر کند، اما ثابت شده است که در کاهش چین و چروک، باز کردن منافذ، کاهش لکه‌های قهوه ای رنگ و بهبود بافت کلی پوست بسیار موثر است.

  • هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید یک مرطوب کننده محبوب است. در آبرسانی به پوست عالی عمل می‌کند و نه تنها در داروهای ضد پیری تجویزی و درمان‌های آرایشی، بلکه در لوسیون‌های بدون نسخه نیز یافت می‌شود.

  • نیاسینامید

نیاسینامید با جلوگیری از نمایان شدن ملانین عمل می‌کند. تولید بیش از حد ملانین باعث ایجاد رنگدانه در پوست می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های خورشیدی و سایر علائم و برچسب‌های نامطلوب شود. این مشتق از ویتامین B3 معمولا برای درمان اسکارهای آکنه، لکه‌های ناشی از افزایش سن و لکه‌های خورشیدی با روشن کردن آن ها استفاده می‌شود تا کم‌تر قابل مشاهده شوند.

  • لایه برداری پوست با لیزر فرکشنال CO2

در حال حاضر این استاندارد طلایی در رفع چین و چروک است که به طور گسترده‌ای توسط بیماران و متخصصان ضد پیری ترجیح داده می‌شود، نه تنها به این دلیل که نتایج چشمگیر و سریعی را ارائه می‌دهد، بلکه به این دلیل که عوارض جانبی خشن ندارد و طول عمر طولانی دارد. در این درمان از پرتوهای نور انرژی استفاده می‌شود که به سوراخ‌های ریز پوست نفوذ می‌کند و تولید کلاژن طبیعی بدن را سریع به جلو می‌برد. برخلاف روش‌های سنتی، این روش بدون آسیب رساندن به بالاترین لایه پوست، نتایج استثنایی ایجاد می‌کند. به این ترتیب، زمان بهبودی به حداقل می‌رسد. با این حال، قرمزی و تورم حدود یک تا دو روز پس از عمل قابل انتظار است.

 

بیشتر بخوانید: لنف ادم چیست؟

 

  • تزریق چین و چروک

فناوری پشت تزریق چین و چروک در طول سال‌ها بسیار بهبود یافته است و صنعت درمان پیری پوست را متحول کرده است. تزریق چین و چروک با پر کردن پوست برای جلوگیری از ظاهر توخالی و نازک ناشی و از دست دادن طبیعی خاصیت ارتجاعی پوست به دلیل افزایش سن، کار می‌کند. به همین دلیل است که به آن ها پرکننده‌ها یا فیلر چین و چروک یا فیلر‌های پوستی نیز گفته می‌شود.

فیلرها در حال حاضر بسته به برند انواع مختلفی دارند. هر کدام ممکن است از ماده متفاوتی برای عمل به عنوان پرکننده استفاده کنند، اما نحوه استفاده از آن ها اساسا یکسان است. بهترین فیلرها این روزها آن هایی هستند که حاوی اسید هیالورونیک هستند که از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کند. بنابراین، علاوه بر پرکردن پوست، این درمان به طور طبیعی به حفظ روند پیری برای مدت یک تا دو سال کمک می‌کند.

  • تزریق بوتاکس

در این روش‌ها از اشکال مختلف سم بوتولینوم برای فلج کردن موقت (اثرات حدود شش تا هشت ماه طول می‌کشد) فعالیت عضلانی استفاده می‌شود تا از بروز چین و چروک، خطوط اخم بین ابروها، پنجه کلاغی و شیارهای پیشانی جلوگیری شود.

  • لیفت صورت

شاید جامع‌ترین رویکرد برای ضد پیری، لیفت صورت باشد که با جراحی و پوشاندن مجدد آن روی صورت، سفت کردن و صاف کردن آن روند پیری پوست را بسیار کند می‌کند.

 

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم درمورد روش‌های پیشگیری ازپیری پوست صورت و راه‌های درمان پیری پوست صحبت کنیم. جهت انجام هر یک از روش‌های گفته شده در مطالب بالا یا داشتن هرگونه سوال در مورد هر یک می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر تماس بگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید