درمان جوش صورت

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 25 آبان 1401

با توجه به این که جوش‌ها شایع‌ترین شکایت پوستی در جهان هستند، نباید تعجب کنیم که در ناخوشایند‌ترین زمان‌ها ظاهر می‌شوند، مانند: یک روز قبل از مصاحبه شغلی مهم، درست قبل از جشنی که پیش بینی می‌کردید یا درست به موقع برای عکاسی خانوادگی! اما باید توجه کنید که جوش‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنید. مطمئنا هیچکس مجبور نیست از لکه‌های قرمز روی صورت خود رنج ببرد و منتظر بماند تا خود به خود از بین بروند. در این مقاله، ما به چگونگی درمان جوش و خلاص شدن سریع از شر آن ها خواهیم پرداخت.

چگونه از شر جوش خلاص شویم؟

هرگز سعی نکنید جوش‌ها را بترکانید! درسته، خیلی وسوسه انگیز است. اما تنها چیزی که با ترکاندن جوش‌ها به دست می‌آورید این است که آن‌ها را قرمزتر و دردناک‌تر می‌کنید. حتی بدتر از آن، زمانی است که ما به شدت یک جوش را فشار می‌دهیم، می‌تواند به پوست اطراف آن آسیب برساند. این نه تنها آن ناحیه را تشدید می‌کند، بلکه می‌تواند حفره‌ها یا زخم‌های طولانی‌مدتی را نیز بر جای بگذارد. تنها در عرض یک دقیقه، ما چند روش موثر برای درمان سریع جوش‌های ناخوشایند ارائه خواهیم داد، اما ابتدا باید درباره چیستی جوش‌ها بیشتر بدانیم.

جوش چیست و چه چیزی باعث ایجاد آن می شود؟

برای درمان موثر هر بیماری پوستی، باید درمورد چیستی آن بدانیم. بنابراین، اجازه دهید به برخی از حقایق اساسی در مورد جوش صورت نگاهی بیندازیم.

جوش چیست؟ جوش‌ها منافذی هستند که با سلول‌های مرده پوست و چربی (به نام سبوم) از غدد مجاور مسدود می‌شوند. هنگامی که منافذ مسدود می‌شوند، برجستگی‌های قرمز کوچکی را که به عنوان جوش می‌شناسیم، تشکیل می‌دهند. منافذ مسدود شده همچنین می‌توانند به جوش‌های سرسیاه و سر سفید یا بدتر از آن، برجستگی‌های ملتهب پر از چرک به نام پوسچول و کیست‌های سخت و دردناک تبدیل شوند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش می شود؟

عوامل زیادی در ایجاد جوش نقش دارند و این عوامل اغلب با تغییرات هورمونی در بدن ما ایجاد می‌شوند. مراحل زندگی مانند بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند باعث شود بدن ما چربی زیادی تولید کند و یا سلول‌های پوستی زیادی را از بین ببرد. در ترکیب با این تغییرات، به محض ظاهر شدن چند جوش، باکتری‌های طبیعی پوست وارد منافذ می‌شوند. این تجمع باکتری باعث تحریک پوست شده و جوش‌ها را بیشتر ملتهب می‌کند.

5 روش درمان جوش صورت فوری

5 روش درمان جوش صورت فوری

اکنون که متوجه شدیم جوش چیست و چگونه ایجاد می‌شود، بیایید نگاهی به 5 روش عالی برای خلاص شدن از شر جوش در سریع‌ترین زمان ممکن بیاندازیم.

  1. یخ روی جوش بمالید

اولین قدم برای آرام کردن یک جوش عصبانی و دردناک استفاده از یخ است. مقداری یخ را در یک پارچه بپیچید و هر بار 3 تا 4 دقیقه آن را روی ناحیه ملتهب فشار دهید. اگر یخ خیلی سریع آب می‌شود، قبل از پیچیدن در پارچه، یخ‌ها را داخل یک پلاستیک بگذراید. چندین بار در طول روز برای تسکین پوست و کاهش تورم این کار را تکرار کنید. این کار باعث از بین بردن جوش صورت در یک روز می‌شود.

  1. خمیری از آسپرین له شده را روی جوش بمالید

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که در از بین بردن چربی اضافی و پوست مرده بسیار موثر است. یک یا دو قرص آسپرین را له کرده و‌ با چند قطره آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس خمیر را مستقیما روی جوش بمالید. این باید تورم و قرمزی و همچنین درد را کاهش دهد. بگذارید خمیر به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم کاملا آن را بشویید.

  1. بنزوئیل پراکسید استفاده کنید

ماده مهم دیگری که باید به دنبال آن باشید، بنزوئیل پراکسید است. بنزوئیل پراکسید علاوه بر کاهش چربی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست، به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش مانند اسید سالیسیلیک اثر می‌کند. در حالی که هر دوی این مواد بی خطر هستند و به روش‌های مشابهی کار می‌کنند، محصولی که انتخاب می‌کنید و تعداد دفعات استفاده از آن به پوست شما بستگی دارد.

احتیاط: هم اسید سالیسیلیک و هم بنزوئیل پراکسید اثر خشک کنندگی دارند. استفاده بیش از حد از این محصولات، یا استفاده از آن‌ها در ترکیب با برخی محصولات دیگر، می‌تواند پوست را تحریک کند. علاوه بر این، هنگام استفاده از بنزوئیل پراکسید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید محدود شود. این به معنی تخت برنزه کردن نیز هست. هنگام امتحان کردن هر محصول جدید به آرامی پیش بروید و از استفاده بیش از حد نیاز خودداری کنید.

  1. از ماسک صورت برای جوش استفاده کنید

این روزها ماسک‌های زیادی در بازار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها جوش‌ها را هدف قرار می‌دهند. مجددا، موادی مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید را خواهید دید که با باز کردن منافذ و کاهش التهاب، جوش را مستقیما درمان می‌کنند. ماده دیگری که به روشی مشابه عمل می‌کند گوگرد است. گوگرد ممکن است سر کبریت و چشمه‌های آب گرم را به ذهن بیاورد، اما برای درمان جوش‌ها، به‌ ویژه برای جوش‌های خفیف‌تر، استفاده می‌شود و اغلب در ماسک‌های صورت یافت می‌شود. گوگرد ملایم‌تر از اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید است و اگر پوست حساسی دارید ممکن است انتخاب بهتری باشد.

بسته به نوع پوستتان، می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که «آرام ‌بخش»، «آب رسان»، «تسکین‌ دهنده» یا «سم‌ زدایی» پوست را انجام می دهند و دارای خواص «آنتی اکسیدانی» یا «ضد باکتری» هستند. همه ماسک‌های صورت دارای فرمولاسیون‌های متفاوتی هستند که به خنثی کردن اثرات خشکی مواد ضد جوش کمک می‌کنند و پوست را تسکین می‌دهند. بسیاری از آن‌ها از مواد گیاهی مانند روغن درخت چای یا چای سبز استفاده می‌کنند که هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

  1. برای از بین بردن سریع جوش، کورتیزون تزریق کنید

برای جوش‌های بزرگ و ملتهب، درمان‌های خانگی ممکن است به اندازه کافی تاثیر نداشته باشند. در این صورت، بهترین تزریق ممکن است تزریق کورتیزون به طور مستقیم به کیست باشد. تزریق کورتیزون که با یک سوزن بسیار نازک انجام می‌شود، بافت متورم جوش را منقبض می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد و به جوش اجازه می‌دهد تا بهبود یابد. یک متخصص پوست می‌تواند این روش را به سرعت و به راحتی انجام دهد و در عرض 24 ساعت بهبود قابل مشاهده ای را مشاهده خواهید کرد.

سخن آخر

ما می‌دانیم که جوش‌ها چقدر می‌توانند ناراحت کننده باشند. خوشبختانه راه ‌حل‌های فوری که در این جا بحث کردیم، می‌توانند در کوتاه‌ مدت به ما کمک کنند. اما در دراز مدت، یعنی پوستی دارای مشکل دارید ولی به یاد داشته باشید، هیچ چیز برای خجالت وجود ندارد. علاوه بر این، لازم نیست به تنهایی با جوش‌های روی صورت خود مبارزه کنید. برای مدیریت طولانی ‌مدت جوش، اطلاعات در مورد سایر درمان‌های آن و از بین بردن جوش برای همیشه می‌توانید از متخصصان پوست ما در کلینیک ایران مهر درخواست کمک کنید. ما برای کمک این جا هستیم! جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید