اهمیت ضد آفتاب

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 30 آبان 1401

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از ظاهر و سلامت پوست در هر سنی است. استفاده منظم از کرم محافظ پوست از آفتاب سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

قدمت اهمیت ضد آفتاب به مصر باستان بر می‌گردد، جایی که از عصاره سبوس برنج و یاسمین برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می‌شد. شیمیدانان اولین کرم محافظ در برابر آفتاب تجاری را در سال 1936 اختراع کردند و از آن زمان تاکنون این محصول پر طرفدار و کاربردی بهبود یافته است. ضد آفتاب‌های مدرن در برابر آب مقاوم هستند و در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی مانند پرایمرها، فونداسیون‌ها، سرم‌ها و کرم‌ها گنجانده شده‌اند.

کیلینک ایران مهر، در این مقاله به نگرانی‌های رایج شما عزیزان در مورد ضد آفتاب و سوالات رایج در مورد آن، می‌پردازد.

SPF چیست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) نشان دهنده توانایی ضد آفتاب برای محافظت در برابر بخش خاصی از اشعه ماوراء بنفش (UV) به نام UVB است. اشعه UVB مسئول آفتاب سوختگی و سرطان پوست است. دو بخش دیگر از نور UV وجود دارد: اشعه UVC (که از جو زمین عبور نمی‌کند) و اشعه UVA (که مسئول سرطان پوست و همچنین پیری پوست است). ضد آفتابی که SPF بالایی دارد در برابر اشعه‌های UVB و UVA از پوست محافظت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: پیری پوست چیست و چگونه درمان می شود؟

 

چه ضد آفتابی بخریم؟

برای استفاده روزانه، یک ضد آفتاب با SPF حداقل 30 انتخاب کنید. اگر زمان زیادی را در فضای باز می‌گذرانید، محصولی با SPF 60 یا بیشتر انتخاب کنید. در واقعیت، اکثر مردم آن طور که باید از این محصول استفاده نمی‌کنند و این SPF بالاتر به جبران کاهش مصرف کمک می‌کند.

چه مقدار ضد آفتاب بزنیم؟

چه مقدار ضد آفتاب بزنیم؟

برای محافظت از صورت و گردن، به نصف قاشق چای خوری نیاز دارید. برای محافظت از صورت، گردن، بازوها و پاها، در حدود 1 اونس کرم ضد آفتاب نیاز دارید. 1 اونس از کرم را در دست فشار دهید تا کف دست شما را کاملا بپوشاند.

طرز استفاده از ضد آفتاب

از سوالات رایج درمورد ضد آفتاب می‌توان به سوال زیر اشاره کرد.

کرم ضد آفتاب قبل یا بعد از سایر محصولات استفاده می شود؟ تا زمانی که کرم شما حداقل SPF 30، مقاوم در برابر آب باشد، مهم نیست که محصولات مراقبت از پوست خود را به چه ترتیبی استفاده می‌کنید. برخی افراد کار با پوست تمیز (قبل از این که آرایش یا مرطوب ‌کننده اضافه شود) را آسان‌تر می‌دانند. آنچه که برای شما تاثیر بهتری دارد پیدا کنید و با این روش پیش بروید.

اگر در مورد لایه بندی محصولات خاص نگرانی دارید، می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر صحبت کنید.

آیا ضد آفتاب های معدنی بهتر هستند؟

کرم‌های ضد آفتاب اغلب به دو دسته شیمیایی و معدنی دسته بندی می‌شوند. ضد آفتاب‌های شیمیایی از ترکیباتی مانند آووبنزون، اکتیسالات، اکتوکریلن، هموسالات و غیره استفاده می‌کنند. ضد آفتاب‌های معدنی از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌کنند. هر دو این کرم های شیمیایی و معدنی به طور مشابه عمل می‌کنند (با جذب نور UV و تبدیل آن انرژی به مقادیر ناچیز گرما).

برای برخی، ضد آفتاب‌های شیمیایی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند. اگر پوست حساسی دارید یا اغلب به محصولات آرایشی بهداشتی واکنش نشان می‌دهید، کرم های معدنی ممکن است انتخاب بهتری باشد. در غیر این صورت، این یک انتخاب شخصی است. بهترین کرم محافظ در برابر آفتاب، ضد آفتابی است که عملکرد بهتری با پوست شما دارد.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز

به طور کلی، کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یک بار تجدید کرد، مخصوصا بعد از شنا یا تعریق.

اگر در داخل خانه کار می‌کنید و دور از پنجره می‌نشینید، ممکن است نیازی به استفاده مداوم نداشته باشید. با این حال، باید توجه کنید که روزانه چند بار از خانه بیرون می‌روید. یک کرم محافظ پوست روی میز خود نگه دارید تا در صورت نیاز استفاده کنید. حتی یک قدم زدن کوتاه می‌تواند پوست شما را در معرض خطر قرار دهد.

به خاطر داشته باشید که هیچ کرم محافظی کامل نیست. از کلاه‌های لبه پهن، عینک آفتابی یا سایر لباس های محافظ استفاده کنید و تا حد امکان به دنبال سایه باشید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پوست 

 

ضرورت استفاده از ضد آفتاب

چرا باید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟ حتی در روزهای ابری، تا 80 درصد از اشعه‌های خورشید می‌تواند از ابرها عبور کند، بنابراین اگر فکر می‌کنید در یک روز ابری می‌توانید از ضد آفتاب استفاده نکنید، دوباره فکر کنید. استفاده از کرم محافظ پوست در برابر آفتاب یک عادت مراقبت بهداشتی مهم پیشگیرانه است که باید در تمام سال از جمله ماه‌های زمستان حفظ شود.

برف می‌تواند تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش (UV) را منعکس کند و خطر قرار گرفتن در معرض آسیب خورشید را افزایش دهد. همچنین، هرچه ارتفاع بیشتر باشد، اشعه ماوراء بنفش بیشتر است، بنابراین کرم ضد آفتاب برای تعطیلات اسکی خانوادگی نیز بسیار مهم است. پس تقریبا همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید!

سخن آخر

بسیاری از ما اهمیت استفاده از ضد آفتاب را در ماه‌های تابستان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب می‌دانیم، اما واقعا باید یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی در تمام طول سال باشد. همیشه بدون توجه به آب و هوا و رنگ پوستتان از ضد آفتاب استفاده کنید. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به کلینیک ایران مهر مراجعه کرده و با متخصصان ما در این مورد صحبت کنید.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید