روش های از بین بردن جوش سرسیاه بینی و چانه

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 01 خرداد 1401

احتمالا می‌دانید که جوش سرسیاه چیست و شاید برای خودتان هم پیش آمده است! جوش های سر سیاه یکی از رایج ترین عارضه های پوستی و انواع آکنه محسوب می‌شوند که می‌توانند باعث ایجاد اختلال در زیبایی پوست صورت و حتی بدن شوند. بنابراین آشنایی با روش های از بین بردن جوش سرسیاه و پاکسازی صورت می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی در این راستا ذکر کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

جوش سرسیاه چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، جوش های سرسیاه یکی از انواع آکنه هستند. این نوع جوشها از گرفتگی منافذ پوست توسط ترکیب سلول‌های مرده و چربی اضافی، به وجود می‌آیند. در واقع جوش های سرسیاه، نوع خفیفی از آکنه هستند که در سطح پوست دیده می‌شوند. برخلاف جوش‌های سر سفید، که با بسته شدن منافذ ایجاد می‌شوند، جوش‌های سرسیاه منافذ باز دارند.

سیاهی رنگ این نوع جوش‌ها به دلیل کثیفی نیست. در حقیقت تجمع آلودگی و اکسید شدن آن در این منافذ باعث ایجاد جوش های تیره رنگ می‌شود. به همین دلیل این نوع جوش ها غیر التهابی بوده و هیچگونه بافت قرمز رنگی در اطراف آن نیست.

علل ایجاد جوش سرسیاه

همانطور که در فوق نیز گفته شد، جوش های سرسیاه به دلیل مسدود شدن منافذ باز صورت در سطح پوست به‌وجود می‌آیند. یکی دیگر از علل به وجود آمدن جوش سرسیاه، مسدود شدن فولیکول مو در سطح پوست است. هر فولیکول مو، شامل یک مو و یک غده چربی است. این غده چربی باعث نرم نگه داشتن پوست می‌شود. اگر سلول‌های مرده پوست و ترشح غدد چربی، در منافذ فولیکول پوست جمع شوند، باعث ایجاد کومدون می‌شوند. اگر پوست بالای آن باز شود، این کومدون ها در تماس با هوا اکسید می‌شوند و به رنگ سیاه تبدیل می‌شوند.

این جوش ها به هیچ عنوان دردناک نیستند و افراد اکثرا از حضور این جوش‌ها روی پوست‌شان آگاه نمی‌شوند. علل ایجاد جوش سرسیاه تنها به این موارد خلاصه نمی‌شوند. از مهمترین دلایل ایجاد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نزدیک شدن به دوره قائدگی
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف قرص های هورمونی و ضد بارداری
  • چربی بیش از حد پوست
  • تغذیه نامناسب
  • استرس و اضطراب
  • استفاده از لوازم آرایشی چرب و نامرغوب
  • مصرف دخانیات
  • تحریک فولیکول مو
  • شستشوی نامناسب پوست که باعث تجمع باکتری و به وجود آمدن آکنه می‌شود

علل ایجاد جوش سرسیاه

راه های پیشگیری از جوش سرسیاه

مانند اغلب عارضه های پوستی، برای از بین بردن جوش سرسیاه نیز راهکارهایی وجود دارد. شما حتی می‌توانید از به‌جود آمدن آنها در پوست صورت و بدن نیز جلوگیری کنید. در ادامه میخواهیم به روش ها و راه های پیشگیری از جوش سرسیاه اشاره کنیم:

۱- پوست تان را تمیز نگه دارید

تمیز کردن پوست، آلودگی ها و کثیفی ها را از بین می‌برد و می‌تواند از به‌وجود آمدن جوش سرسیاه جلوگیری کند. از طرف دیگر، روغن اضافی پوست و سلول‌های مرده آن را از بین می‌برد. در نتیجه از انسداد منافذ باز جلوگیری می‌کند. بهتر است از شویندههای مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. همچنین سعی کنید از شوینده‌های حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید و پوست‌تان را با آب داغ نشویید. 

۲- پوست تان را بیش از حد نشویید

همانطور که در فوق گفته شد، تمیز کردن پوست می‌تواند در جلوگیری از ایجاد جوش‌های سرسیاه موثر باشد اما تمیز کردن و شستشو بیش از پوست، عملکردی عکس دارد. اینکار باعث تحریک شدن غدد پوستی و ترشح چربی بیشتر شود. بهترین زمان برای شستشو پوست، شب قبل از خوابیدن و صبح پس از بیدار شدن است.

۳- با آرایش نخوابید

احتمالا می‌دانید که خوابیدن با آرایش بسیار مضر است و یکی از مواردی که باعث به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه می‌شود، با آرایش خوابیدن است. برای جلوگیری از اینکار، قبل از خواب پوست تان را ابتدا با پاک کننده های آرایش (مانند: میسلار واتر، شیر پاک کن و…) پاک کرده و سپس با شوینده‌های مناسب پوست، بشویید.
همچنین خوابیدن با آرایش، باعث کثیف شدن بالش شما می‌شود و بالش‌تان را به محیطی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل می‌کند.

۴- استفاده از لوازم آرایش تمیز، راهکاری برای جلوگیری از جوش سرسیاه

لوازم آرایشی مانند پد، براش و… مرکز تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند که این موارد باعث به‌وجود‌ آمدن جوش‌های سرسیاه می‌شوند. توصیه می‌شود هر ماه یکبار لوازم آرایشی خود را با شوینده مخصوص بشویید. در اینصورت میکروب‌ها و باکتری‌هایی که باعث مسدود شدن منافذ صورت می‌شوند، از بین می‌روند.

۵- از اسکراب‌ها استفاده کنید

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، تجمع سلول‌های مرده و باکتری‌های پوست باعث به وجود آمدن جوش سرسیاه می‌شوند. از این رو، پاکسازی پوست با استفاده از کرم‌های لایه بردار و اسکراب‌های مناسب نوع پوست، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش جوش های سرسیاه داشته باشد. البته نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کنید. چرا که باعث نازک شدن پوست و همچنین حساسیت شود.

۶- از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید

یکی از روش های جلوگیری از به‌وجود آمدن جوش‌های سرسیاه، استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب نوع پوست است. همچنین پوست‌های کم آب نیز در معرض جوش‌های سرسیاه قرار دارند. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده باعث کنترل تولید چربی پوست شده و به افرادی که پوست چربی دارند، توصیه می‌شود.

راه های پیشگیری از جوش سرسیاه

۷- از ماسک‌های حاوی خاک رس استفاده کنید

ماسک خاک رس تقریبا یک الزام برای پوست چرب است. این ماسک در از بین بردن چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست بسیار موثر است. همچنین این ماسک می‌تواند منافذ را پاکسازی کند و باعث از بین رفتن جوش‌های سرسیاه شود. سعی کنید هفته‌ای یکبار از ماسک خاک رس استفاده کنید و هفته‌ای یک تا ۲ بار از اسکراب استفاده کنید.

۸ – استفاده نکردن از روش های خانگی

همه میدانیم که فشردن، خراشیدن و کندن آکنه ممنوع است. هنگامیکه شما با دست آلوده شروع به فشردن جوش‌ها می‌کنید، اینکار باعث تحریک شدن پوست و غدد چربی و در نتیجه تولید بیش از حد جوش و آکنه می‌شود. برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه، ابزارهای حرفه‌ای وجود دارند که بدون ایجاد خراش در پوست این جوش‌ها را خارج می‌کنند. اما اینکار نیز باید توسط متخصصان و کسانی که سالها تجربه این‌کار را دارند، انجام شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به توضیح جوش سرسیاه و علت به وجود آمدن آن پرداختیم. جلوگیری و درمان جوش سرسیاه راهکارهای دیگری نیز دارد از جمله فیشیال ماهانه پوست صورت که در کلینیک های تخصصی پوست و مو و توسط افراد متخصص انجام می‌شود. کلینیک ایران‌مهر یکی از بهترین کلینیک های پوست و مو در سطح تبریز بوده و با تکیه بر نیروی فوق تخصص پوست و مو، آماده ارائه دیگر خدمات زیبایی شامل: کاشت مو، لیزر مو، پروتز و بوتاکس در تبریز به شما می باشد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید