چگونه از موهای کاشت شده خود مراقبت کنیم؟

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 01 بهمن 1399

همانطور که می‌دانید کاشت مو یکی از ایده‌آل‌ترین و بهترین روش‌ها برای برگرداندن موهای دائمی و طبیعی خود فرد است اما باید دقت داشته باشید که مراقبت‌های لازم بعد از کاشت می‌تواند در نتیجه‌ی کار تأثیر بسزایی بگذارد، چرا که اگر از موهای کاشت شده به درستی مراقبت نشود بعد از کاشت امکان عفونت، زخم و اسکار روی سر و یا ریزش دوباره موها وجود خواهد داشت و به دلیل عدم بازگشت موهای بانک مو نمی‌توان دوباره عمل کاشت را انجام داد.

از این رو علاوه بر این که شما باید هنگام کاشت به مراکز و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید تا کاشت موفقی داشته باشید، مراقبت‌های بعد از عمل نیز بر عهده‌ی خودتان است. باید بتوانید با انجام دستورالعمل‌های پزشک از موهای کاشت شده مراقبت کنید تا آن‌ها را از دست ندهید و هزینه‌های شما به هدر نرود.

 مراقبت‌های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو ما سه نوع مراقبت می‌توانیم از سر و موهای خود داشته باشیم:

  1. مراقبت‌های اولیه که مربوط به روزهای اول کاشت می‌باشد
  2. مراقبت‌های بعد از روزهای اولیه‌ی کاشت
  3. و مراقبت‌های بلند مدت

که هر کدام از آن‌ها دارای فاکتورهای مهمی هستند که با توجه به اهمیت آن‌ها و انجام دستورات لازم می‌توانند عمل کاشت موفقی را برای ما به وجود آورند.

مراقبت‌های بعد از کاشت

مراقبت‌هایی که بعد از کاشت و بلافاصله بعد از انجام عمل پیوند مو انجام می‌گیرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیشترین اهمیت در این مرحله روش کار جراح و انجام کامل کاشت مو توسط متخصص و کادر درمان است. اما بعد از اتمام آن شما نیاز دارید تا به مدت چند روز که اغلب پزشکان سه الی یک هفته در نظر می‌گیرند در منزل استراحت کنید.

برخی از عوارضی که بعد از کاشت مو برای شما رخ می‌دهد مانند ورم و کبودی، نیاز به مراقبت و استراحت شما برای برطرف شدن دارند. در همین روزهای اولیه به علت اینکه زخم‌های سر چه در بانک مو و در چه در ناحیه‌ی جلوی سر باز هستند و هنوز ترمیم نیافته‌اند، پوست سر حساس‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود، در این حالت دستکاری کردن زخم‌ها و یا قرار گرفتن زیر نور شدید خورشید و مواد آلوده می‌تواند موجب عفونت، خونریزی و عدم بهبودی سریع زخم‌ها شود.

کاشت مو

 

علاوه بر این موارد عدم مراقبت از سر می‌تواند ریزش مو را نیز به وجود آورد. پزشکان توصیه می‌کنند بعد از کاشت مو راهکارهای زیر را در پیش بگیرید تا بهبودی سریع داشته باشید:

  • استفاده از کمپرس یخ روی پانسمان برای کم کردن التهابات ناشی از عمل پیوند مو
  •  استفاده از داروهای مسکن برای کم کردن درد ناحیه‌ی پیوند که پزشک متخصص تجویز می‌کند
  •  استفاده از کرم‌ها، پمادها و یا اسپری‌های مخصوصی که برای جلوگیری از عفونت پزشک متخصص آن‌ها را برای شما تجویز خواهد کرد
  •  خوابیدن با زاویه‌ی مناسب به حالت نیمه نشسته
  •  خودداری از انجام حرکت‌های سنگین مانند ورزش
  •  تغذیه‌ی مناسب و استفاده از مواد مغذی و ویتامین‌ها به خصوص مایعات

در واقع انجام اقداماتی که در بالا اشاره کردیم می‌توانند در به وجود آمدن عمل پیوند موی موفق و همچنین بهبودی سریع زخم‌ها بسیار تاثیر گذار باشند از این رو بهتر است توجه بیشتری به آن‌ها بکنید و تمام سعی و تلاش خود را برای انجام آن‌ها بکار گیرید.

انجام اقدامات لازم بعد از روزهای اولیه‌ی کاشت

بعد از چند روز شما باید برای برداشتن پانسمان و شستشوی سر به کلینیک مراجعه کنید بعد از این کار پزشک متخصص و کادر درمان به شما آموزش خواهند داد که چگونه موهای خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. شستشوی سر در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که رعایت بهداشت شخصی می‌تواند از بروز عفونت در سر جلوگیری کند.

علاوه بر این شستشوی سر با روش صحیح و با استفاده از مواد مناسبی که پزشک متخصص تجویز می‌کند می‌تواند عوارض پیوند مو را به شدت کاهش دهد. در این مدت نیز توصیه می‌شود از بستن سر و یا استفاده از کلاه‌های سفت و محکم و انجام فعالیت‌های سنگینی که موجب عرق کردن سر می‌شود اجتناب ورزید تا موهای شما بتوانند به راحتی رشد کنند. در این مرحله نیز تغذیه و استفاده از مواد و ویتامین‌های لازم جهت رشد فولیکول‌های موهای تازه کاشت شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاشت مو

مراقبت‌های دراز مدت بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو شما می‌توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید و کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهید اما بهتر است بیشتر از قبل مراقب موهای کاشت شده و پوست سر خود باشید تا موها بتوانند با سیر و روند طبیعی خود به رشد و رویش ادامه دهند.

کاشت مو بعد از حدود ۱۲ ماه نتیجه‌ی نهایی خود را برای شما ارائه خواهد داد و شما می‌توانید صاحب موهای طبیعی و دائمی خود شوید، اما بهتر است دقت کنید که هرگونه سهل انگاری می‌تواند موجب ریزش موهای شما گردد. موهای کاشت شده نیز مانند تمام موهای دیگر نیاز به مراقبت و انجام اقدامات لازم جهت حفظ و جلوگیری از ریزش دارند. داشتن تغذیه‌ی مناسب، شستشوی مناسب و صحیح سر، استفاده نکردن از مواد شیمیایی مانند رنگ، استفاده نکردن مکرر از دستگاه‌های حالت دهنده مو و … می‌توانند در داشتن کاشت موفق به شما کمک فراوانی کنند .

نتایج نهایی کاشت

شما زمانی می‌توانید نتایج نهایی کاشت خود را به بهترین نحو مشاهده کنید که اقدامات لازم بعد از کاشت مو را به دقت و کامل انجام دهید، چرا که کاشت مو مانند بقیه عمل‌های زیبایی نیست و روشی زمان‌بر می‌باشد و نیاز به صبر و حوصله و انجام اقدامات لازم جهت به وجود آمدن نتیجه نهایی و مطلوب دارد.

کاشت مو

کارهایی که بعد از کاشت نباید انجام داد:

  • قرار نگرفتن زیر نور شدید خورشید
  •  استفاده نکردن از کلاه و روسری سفت و محکم
  •  دستکاری نکردن و یا نخاراندن زخم‌های سر
  •  عدم استعمال سیگار و مشروبات الکلی
  •  ورزش نکردن حدود ده روز بعد از عمل جراحی
  •  انجام ندادن فعالیت‌هایی که موجب تعریق سر می‌شوند.

اقداماتی که باید بعد کاشت از مو انجام دهید:

  • شستشوی مداوم سر با استفاده از مواد و وسایلی که پزشک متخصص تجویز می‌کند.
  •  استراحت کافی
  •  تغذیه‌ی مناسب حاوی ویتامین‌ها و مواد پروتئینی
  •  استفاده از کیسه‌ی یخ برای کاهش تورم و التهاب
  •  استفاده از کرم‌ها و پمادهای که پزشک متخصص برای شما تجویز خواهد کرد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید