لیزر درمانی و توانایی آن در درمان انواع بیماری های پوستی

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 21 اسفند 1399

لیزر درمانی در چند دهه‌ی اخیر به عنوان یکی از ابزارها و دستگاه‌های مهم برای درمان انواع بیماری‌ها و انجام عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. می‌توان گفت لیزر و پرتوهای آن به عنوان یکی از روش‌های کاربردی و مفید در علم پزشکی است که روز به روز نیز پیشرفت گسترده‌ای پیدا می‌کند. استفاده از لیزر در درمان بیماری‌های پوستی نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر مورد توجه بوده و در ایران هم از این روش در درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

این روش در بسیاری از موارد درمانی سرپایی داشته و خیلی راحت و بی دردسرتر از روش‌های دیگر درمان است. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد برای بهره گیری از این علم سردرگم هستند چرا که علم و اطلاعات کافی در مورد لیزر نداشته و اصلاً نمی‌دانند که لیزر چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در اینجا سعی بر این داریم که اطلاعاتی ساده و کافی در مورد لیزر و روش‌های آن در درمان انواع بیماری‌های پوستی ارائه دهیم.

لیزر چیست؟

لیزر به زبان ساده دستگاهی است که نور معمولی را دریافت و آن را بصورت پرتوهای نور تجزیه کرده و با انرژی بسیار زیادی ساطع می‌کند. این نورهای ساطع شده دارای انرژی زیادی هستند که حتی می‌توانند آهن را نیز برش دهند. استفاده از لیزر در پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته و متخصصان توانسته‌اند بدون عمل‌های جراحی انواع بیماری‌ها را با استفاده از آن درمان کنند. لیزر هم مانند هر روش درمانی موجود دارای مزایا و معایبی بوده و عوارضی نیز دارد که ما با شناخت بهتر این موارد می‌توانیم تصمیم مناسبی برای درمان بیماری خود بگیریم.

لیزر

لیزر و زیبایی

با اینکه دستگاه‌های لیزر برای درمان مشکلات و بیماری‌ها در اولویت هستند اما امروزه ما شاهد پیشرفت چشمگیر این دستگاه‌ها برای افزایش زیبایی صورت و بدن هستیم. در واقع با استفاده از نور دستگاه لیزر و پرتوهای این دستگاه می‌توان به اهداف بسیاری همچون زیبایی، شادابی و جوانی پوست دست یافت و علاوه بر درمان مشکلات و بیماری‌ها می‌توان برای داشتن پوستی زیباتر نیز از این دستگاه‌ها بهره برد.

عوارض استفاده از لیزر

لیزر درمانی روشی پیشرفته و نوین در عرصه‌ی پزشکی برای درمان انواع بیماری‌ها من جمله بیماری‌های پوستی است اما با این وجود اگر استفاده از این دستگاه تحت نظر پزشک متخصص در مراکز و کلینیک‌های معتبر صورت نگیرد می‌تواند عوارضی همچون خونریزی، عفونت، تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم و درد را برای افراد به وجود آورد. اهمیت مراجعه به مراکز معتبر و متخصصین با تجربه از موارد مهمی است که سبب به حداقل رسیدن عوارض این درمان می‌شود.

لیزر و درمان بیماری‌های پوستی

با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های درمان نیز تغییر کرده و روز به روز شاهد روش‌های نوین و جدیدی در درمان بیماری‌های پوستی هستیم. تا چندین سال پیش مردم برای درمان بیماری‌های پوستی از انواع داروها و کرم‌های پوستی استفاده می‌کردند اما هیچ کدام اثر بخشی دائمی نداشته و پوستشان دوباره به همان حالت قبلی بر می‌گشت. با روی کار آمدن لیزر درمانی انواع بیماری‌های پوستی را می‌توان با این روش برای همیشه درمان کرد و برای همیشه ظاهری خوشایند داشت.

برای هر نوع بیماری پوستی دستگاه لیزر مخصوصی وجود دارد که روش و طول دوره‌ی درمان هر کدام از این دستگاه‌ها متفاوت است. باید توجه داشته باشیم که لیزر درمانی روشی پر اهمیت و حساس می‌باشد که باید توسط پزشک متخصص و در مراکز درمانی معتبر انجام گرفته و قبل از درمان اطلاعات و مشاوره‌ی لازم در این زمینه دریافت شود.

برای درمان انواع بیماری‌های پوستی از دستگاه‌های مختلف لیزر استفاده می‌شود. رفع جای جوش و چین و چروک، از بین بردن لک‌های پوستی، رفع سلولیت، درمان ترک‌های پوستی، رفع افتادگی پوست، از بین بردن موهای زائد و … از جمله مواردی هستند که با لیزر قابل درمان هستند. همانطور که گفتیم دستگاه‌های لیزر متفاوتی برای درمان بیماری‌های پوستی وجود دارد که در اینجا به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

لیزر

دستگاه لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت نامی آشنا برای عموم مردم است چرا که از این دستگاه بیشتر برای رفع لیزر موهای زائد استفاده شده و طرز فکری بین مردم رواج پیدا کرده که این دستگاه برتری زیادی نسبت به بقیه‌ی دستگاه‌ها دارد. علت برتری به این دلیل است که این دستگاه به سیستم خنک کننده‌ی بسیار قوی مجهز بوده و باعث کاهش احساس سوزش، التهاب و درد می‌شود. از این دستگاه برای رفع لک‌ها، موهای زائد، تتو و آسیب‌های ناشی از نور آفتاب نیز استفاده می‌شود.

لیزر کربن دی اکسید

دستگاه لیزر کربن دی اکسید از قدیمی‌ترین دستگاه‌های لیزر بوده و کاربردهای زیادی دارد. این لیزر انرژی زیادی را دارا بوده و بیشتر در از بین بردن زگیل، خال، و رفع انواع زائده‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای لایه برداری و لیفت و جوانسازی پوست نیز این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزر فرکشنال کربن دی اکسید نوعی جدیدتر این دستگاه است که با روشی غیر تهاجمی، لایه‌ی میانی پوست را مورد هدف قرار داده و با کلاژن سازی باعث جوانسازی و رفع چین و چروک پوست می‌شود.

دستگاه لیزر اربیوم

دستگاه لیزر اربیوم کاربرد زیادی در جوانسازی پوست داشته و با برداشتن لایه‌ی نازکی از پوست برای لایه برداری، رفع جای جوش و چین و چروک‌های سطحی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشته باشید که اگر قبلاً از لیزر استفاده کرده و دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ پوست و یا ایجاد زخم و … شده‌اید نباید دوباره از این دستگاه استفاده کنید. بطور کلی این دستگاه برای بیماری‌های پوستی جزئی و سطحی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ دستگاهی پیشرفته بوده و کاملاً تخصصی است که برای از بین بردن ماه گرفتگی، خال‌های مادر زادی و انواع لک‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه لیزر کیوسوییچ یک روش مطمئن برای پاک کردن تاتو نیز می‌باشد که بوسیله‌ی امواج نوری بسیار قوی دانه‌های رنگی زیر پوست را متلاشی کرده و باعث از بین رفتن تاتو می‌شود.

دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود نسبت به سایر لیزرها جامع‌تر و سبک‌تر بوده به همین دلیل بیشتر مورد توجه کلینیک‌ها و مراکز درمانی قرار دارد و بیشتر برای رفع موهای زائد از آن استفاده می‌شود.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید