بهترین روش پاک کردن تاتو ابرو و بدن

موضوع : زیبایی مودوشنبه 08 شهریور 1400

یکی از اقداماتی که اغلب افراد برای زیبایی انجام می‌دهند، ایجاد تاتو در نقاط مختلف بدن‌شان می‌باشد. اما به جرات می‌توان گفت، اکثریت افرادی که روی بدن یا ابروی خود اثری از تاتو های قدیمی و بد رنگ شده دارند، از آن‌ها خسته شده و به دنبال روش‌هایی برای از بین بردن و پاک کردن تاتو هستند. تاتوهای قدیمی‌تر به علت تفاوت در شیوه‌ی انجام کار و دستگاه‌ها، تیره‌تر هستند و در عمق بیشتری از پوست کار شده و آثار آن‌ها دیرتر نیز پاک می‌شود.

البته که هر روز شاهد ابداع روش‌های جدید خانگی یا دارویی برای برطرف کردن اثر این تاتوها و خالکوبی‌ها هستیم اما آنچه که مهم است پاک کردن این آثار به صورت کامل، بدون زخم و عوارض است که تنها با استفاده از لیزر امکان پذیر است.

پاک کردن تاتو

تاتو روشی است که در آن جوهر به داخل لایه‌های پوستی توسط دستگاه مخصوص کاشت می‌شود. تاتو با گذشت زمان و تمدیدهای مکرر، تیرگی بیشتری پیدا می‌کند و عمق آن نیز بیشتر می‌شود. در سال‌های گذشته درمان قطعی برای از بین بردن جای این تاتو ها وجود ندا‌شت. در برخی موارد نیز افراد برای پاک کردن به سراغ سالن‌های زیبایی می‌رفتند که در این حالت نیز با استفاده از جوهر همرنگ پوست، روی تاتوی تیره را می‌پوشانند.

در واقع این روش نمی‌توانست تاتو را پاک کند بلکه فقط روی آن را می‌پوشاند که ظاهر خوبی را ایجاد نمی‌کرد. با پیشرفت علم پزشکی امروزه با استفاده از دستگاه لیزر می‌توان تاتو های قدیمی روی بدن و ابرو را به راحتی با ایمن‌ترین و کم خطرترین روش از بین برد.

پاک کردن تاتو با استفاده دستگاه لیزر

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم جوهر تاتو به علت اینکه در لایه‌ی سطحی پوست قرار می‌گیرد پاک کردن آن با مواد ساده دشوار است و نیاز به روش‌های پیشرفته‌تر مانند لیزر دارد. لیزر پاک کننده‌ی تاتوی بدن و ابرو روشی غیر تهاجمی است که در آن هیچ گونه جای زخم، بیهوشی و خونریزی وجود ندارد و بعد از اتمام کار نیز با زخم یا عفونت درگیر نخواهید شد.

عملکرد این روش بدین گونه است که با تاباندن اشعه‌های لیزر، پرتوها اقدام به شکستن رنگ دانه‌های زیر پوست و نابود کردن آن‌ها می کنند که آسیبی برای سلول‌های اطراف رنگدانه‌ها ندارند. البته دستگاه‌های لیزر مختلفی برای پاک کردن تاتو و خالکوبی وجود دارند که بهترین آن، که بیشتر از دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه لیزر کیوسوییچ(Qswitch)  است.

پاک کردن تاتو

انواع دستگاه‌های لیزر برای پاک کردن تاتو یا خالکوبی

  • لیزر کیوسوییچ ان دی یاگ
  •   لیزر فراکشنال
  •  لیزر کیوسوییچ روبی
  •  دستگاه ار اف(RF)

روش کار دستگاه کیوسوییچ (Qswitch)

این دستگاه با تاباندن انرژی نوری بالا در فاصله‌ی زمانی کوتاه بهترین روش برای پاک کردن تاتو است. در این روش بعد از استفاده از بی حسی موضعی، متخصص پالس‌های نوری را به پوست و ناحیه‌ی تاتو شده می‌تاباند. این پالس‌ها توسط رنگ دانه‌های تاتو جذب شده و به ذرات کوچکتر تقسیم می‌شود. در نهایت ذرات کوچک شده‌ی جوهر توسط ماده‌ی لنفاوی از بدن دفع می‌گردد، در این حالت به مروز زمان و با پشت سر گذاشتن جلسات لیزر، تاتو کمرنگ‌تر و محوتر می‌شود.

عوامل مهم در افزایش اثر گذاری لیزر

برخی عوامل موجب می‌شود تاتوی موجود در بدن برخی افراد نسبت به بقیه زودتر پاک شود. زمانی که تاتو از چندین رنگ به خصوص رنگ‌های روشن باشد محو کردن آن سخت‌تر است و هر چقدر رنگ آن تیره تر باشد به راحتی پاک می‌شود. این مورد به عملکرد این دستگاه مربوط می‌شود چرا که پرتوهای لیزر به نحوی ساخته و تنظیم شده‌اند که رنگ دانه‌های تیره را مورد هدف قرار داده و توسط رنگ دانه‌های تیره‌تر زودتر و بهتر جذب می‌شوند.

عوامل زیر از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل روی پاک شدن تاتو هستند:

  • عمر تاتو
  • رنگ تاتو
  • عمق تاتو
  • تعداد تمدید و تکرار آن
  • رنگ و ویژگی‌های پوستی بیمار
  • وسعت و اندازه‌ی تاتو
  • و…

پاک کردن تاتو

چه کسانی نمی‌توانند از این روش استفاده کنند؟

  • افرادی که دارای بیماری خاص هستند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند.
  • افرادی که پوست حساسی دارند.
  • افرادی که پوست تیره دارند یا خودشان با استفاده از نور خورشید یا سولاریوم پوست خود را تیره کرده‌اند.

البته تمام موارد گفته شده منع صد درصدی برای استفاده یا عدم استفاد از این روش به وجود نمی‌آورد بلکه بهتر است احتیاط کرده و با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

درد لیزر درمانی برای پاک کردن خالکوبی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد لیزر درمانی روشی ایده‌آل، ایمن و کم‌خطر برای از بین بردن جای تاتوهای قدیمی محسوب می‌شود که در این روش هیچ گونه برش و زخمی ایجاد نمی‌گردد، از این رو درد بسیار کمی دارد و می‌توان آن را با استفاده از کرم های بی حسی کنترل کرد.

عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند پاک کردن خالکوبی

با تاباندن اشعه‌های لیزر روی پوست احتمال دارد پوست کمی دچار سوزش، خارش خفیف، تورم و قرمزی شود که البته امری عادی و طبیعی محسوب شده و جای نگرانی نیست. همچنین احتمال دارد پوست بیمار  ۱۲ الی ۷۲ ساعت بعد از لیزر درمانی دچار این عوارض خفیف شود که بعد از چند روز با رعایت توصیه‌های پزشک و استفاده از داروها و کرم‌های موضعی بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

همچنین بهتر است بدانید لیزر عوارض بلند مدتی ندارد در مواقع بسیار نادر احتمال ایجاد سوختگی با زخم‌های کوچک به علت عدم تخصص پزشک و یا مشاوره نکردن قبل انجام این روش وجود دارد.

تعداد جلسات لیزر درمانی برای از بین بردن تاتو و خالکوبی

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم فاکتورهای زیادی در سرعت از بین رفتن تاتو با لیزر تاثیر دارند به همین علت است که تعداد جلسات درمانی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به‌طور میانگین می‌توان گفت که برای پاک کردن تاتو بین ۱ تا ۱۰ جلسه و یا ۵ تا ۲۰ جلسه نیاز است. فاصله‌ی بین این جلسات نیز معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته است.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید