چه عواملی باعث ریزش مو می‌ شوند؟

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 02 تیر 1400

داشتن موهای پرپشت یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در زیبایی ظاهری افراد می‌باشد. به جرات می‌توان گفت بسیاری از مردم حتی برای رسیدگی به کارهای معمولی و روزانه‌ی خود نیز به موهایشان حالت داده و رسیدگی می‌کنند چرا که با اهمیت و تاثیر آن در زیبایی آگاهی دارند. گاهی اوقات افراد با مشکل ریزش مو مواجه شده و هر چقدر که موهای بلند و یا کوتاه حالت دار نیز داشته باشند با ریزش موها، اعتماد به نفس آن‌ها کاهش یافته و حتی با شدت گرفتن آن، بر روی زیبایی ظاهری نیز تاثیر منفی دارد.

ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که در زندگی همه وجود داشته و بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. ریزش موها بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر شبانه روز کاملاً عادی بوده و تاثیر زیادی روی کاهش موها ندارد ولی در مواقعی که این تعداد افزایش یافته و فرد نمی‌تواند با آن مقابله کند، باید برای رفع این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کند.

توجه داشته باشید که ریزش موها موقتی و یا دائمی هستند که می‌توانند به جز موهای سر، روی کل بدن تاثیر گذاشته و سبب ریزش موها شوند. تشخیص این دو مورد از یکدیگر را پزشک متخصص می‌تواند انجام دهد و بنا به مشکل شما ریزش موها را درمان کند. نوع دیگری از ریزش مو، طاسی مو می‌باشد که اغلب بین مردها رایج بوده و معمولاً از سنین ۳۰ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد. طاسی مو در بیشتر موارد بخاطر مشکلات ژنتیکی و وراثت بوده و درمانی جز کاشت مو ندارد.

عوامل موثر در ریزش موها

عوامل مختلفی در ریزش موها تاثیرگذار هستند که باید برای جلوگیری و پیشگیری از ریزش آن، عوامل دخیل در این امر را شناسایی کرده و رعایت کنیم تا موهایی پرپشت و زیبا داشته باشیم. مهم‌ترین عوامل ریزش موها عبارتند از:

وراثت

شایع ترین علت ریزش مو در بین خانم‌ها و آقایان ژنتیک می‌باشد. وقتی که پدر یا مادر شما از مشکل ریزش مو رنج می‌برند شما نیز در اثر ژن‌هایی که به ارث برده‌اید دچار این مشکل خواهید شد. ژن‌هایی که به شما منتقل شده‌اند باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو شده و رشد آن‌ها را مختل می‌کند و در نهایت باعث متوقف شدن رشد مو می‌شود. این عمل معمولاً از دوران جوانی شروع شده و از ۳۰ سالگی به بعد بیشتر ظاهر می‌شود. ریزش موها بر اثر مشکلات ژنتیکی نیز قابل درمان بوده و اگر به موقع تشخیص داده شوند می‌توانید با شروع درمان نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

افزایش سن

با افزایش سن به ویژه از ۳۰ سالگی به بعد، اغلب افراد متوجه ریزش شدید موهای خود می‌شود. به دلیل این که با افزایش سن فولیکول‌های مو ضعیف شده و رشد آن‌ها نیز کند می‌شود و با ضعیفی فولیکول‌ها، موها نیز رنگدانه‌های خود را به تدریج از دست می‌دهند. برای مقابله با این مشکل بیشتر خانم‌ها موهای خود را رنگ می‌کند تا پرپشت به نظر آید. توصیه‌ی ما این است که قسمت‌های کم پشت موهایتان را با پیوند مو درمان کنید.

چه عواملی باعث ریزش مو می‌ شوند؟

آلوپسی آره آتا (Alopecia areata )

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش مو می‌شود. در این نوع بیماری ممکن است جز موهای سر، موهای داخل بینی، گوش، مژه‌ها و ابروها نیز دچار ریزش شوند. در این گونه موارد بهتر است که با مراجعه به پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرید.

 

استرس

مشکلات و بیماری‌های استرس زا که در طول زندگی خود هر روز با آن‌ها سر و کار دارید یکی از عوامل اصلی ریزش موها می‌باشند. عوامل استرس زا علاوه بر اینکه موجب بیماری‌های مختلف شده و سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باعث ریزش شدید موها می‌شوند. سعی کنید که در هنگام مواجه با مشکلات زندگی آرامش خود را حفظ کرده و کمتر دچار استرس شوید.

داروها

همانطور که می‌دانید بسیاری از داروها عوارض جانبی مختلفی دارند که ریزش مو را نیز می‌توان جز عوارض برخی از داروها دانست. اگر در طول دوره‌ی درمان بیماری خاصی از داروهای مختلف استفاده می‌کنید و متوجه ریزش موهای خود شده‌اید حتماً این موضوع را با پزشک در میان گذاشته و از او بخواهید که داروهای دیگری برای شما تجویز کند و به هیچ عنوان خودسرانه مصرف داروها را قطع نکنید.

مراقبت‌های نادرست

یکی از عوامل مهم و موثر در ریزش مو، مراقبت نادرست از آن‌ها می‌باشد. به عنوان مثال رنگ کردن موها، شستن نادرست، استفاده از شامپوهای نامناسب و … از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب ریزش مو شوند. شما می‌توانید برای جلوگیری از ریزش آن‌ها نحوه‌ی مراقبت از موهایتان را تغییر داده و کارهایی که به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند را انجام ندهید.

بیماری تیروئید

کم کاری تیروئید از جمله عواملی است که می‌تواند موجب ریزش موها شود. اگر متوجه ریزش موهای خود بدون هیچ گونه دلیلی شدید، توصیه می‌کنیم حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش تیروئید دهید تا دلیل اصلی ریزش موهای خود را شناسایی کرده و آن را درمان کنید.

چه عواملی باعث ریزش مو می‌ شوند؟

علائم ریزش مو

ریزش مو نیز مانند سایر بیماری‌ها علائم و نشانه‌هایی دارد که باید به محض مشاهده‌ی آن‌ها نسبت به درمان و پیشگیری اقدام کنید. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نازک شدن تدریجی موها
  • ظاهر شدت نقاط طاسی دایره‌ای رو پوست سر
  • ریزش شدید موها با هر بار شانه کردن
  • کنده شدن راحت موها

چند نکته‌ی مهم در مورد مراقبت صحیح برای جلوگیری از ریزش مو

  • هر روز صبح موهای خود را به آرامی شانه کرده و از شانه کردن موهای خیس اجتناب کنید.
  • از شامپوی مناسب نوع موهای خود استفاده کنید.
  • موهای خود را با کش‌های محکم نبندید.
  • از مصرف داروهایی که عوارض ریزش مو دارند، استفاده نکنید.
  • از داروها و ویتامین‌های تقویت مو استفاده کنید.
  • از مزوتراپی برای پیشگیری از ریزش مو استفاده کنید.

سخن پایانی!

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ریزش موها به سبب بیماری‌هایی مانند سرطان است که در این گونه موارد بهتر است صبر پیشه کنید تا طول دوره‌ی درمان تکمیل شده و سپس موهایتان رشد کنند. علاوه بر آن ریزش موها می‌تواند به سبب ضعف جسمانی نیز باشد پس در صورت مشاهده‌ی ریزش شدید موهایتان، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا مشکل را پیدا کرده و سپس به تناسب مشکل، پزشک داروهای درمانی را تجویز کند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید