پاکسازی پوست صورت چیست و انواع روش های آن کدامند؟

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 25 اردیبهشت 1401

همه خانم ها دوست دارند پوستی شاداب و زیبا داشته باشند. قاعدتا داشتن پوستی زیبا و شاداب تاثیر زیادی روی چهره دارد. برای این منظور، پاکسازی پوست صورت می‌تواند بسیار مفید باشد. قرار گرفتن در معرض آلودگی، نور خورشید، استرس، مراقبت های غیر اصولی و… تاثیرات منفی روی پوست صورت میگذارند. پاکسازی پوست می‌تواند باعث تمیز شدن و از بین رفتن سلول های مرده پوست شده و پوستی زیبا و شاداب را برای شما به ارمغان بیاورد. اما منظور از پاکسازی پوست چیست؟ و به چه شکلی باید انجام شود؟ بحث امروز ما در مورد نکاتی برای پاکسازی صورت است که قبل از انجام آن باید در این مورد اطلاعات کسب کنید.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست یک توصیف از ترکیب روش های مراقبت پوست است که هر کدام هدفی را دنبال می‌کنند و فوایدی برای پوست دارند:

  1. پاکسازی سلول های مرده یا اگزفولیشن
  2. پاکسازی چربی ها، آلودگی ها و مواد اضافی از روی پوست
  3. آبرسانی و تغذیه پوست یا بهبود خون‌رسانی

جالب است بدانید، بسیاری از مشکلات پوستی به تمیز نکردن صحیح پوست و باقی ماندن آلودگی‌ها، مواد آرایشی و… روی پوست صورت بازمیگردد. بنابراین پاکسازی می‌تواند تا حدود زیادی به شما در داشتن پوستی سالم‌شاداب و درخشان کمک کند. بسیاری از روش های پاکسازی، در راستای زدودن جوش های سرسیاه و سر سفید، رفع لکه ها و دیگر مشکلات رایج پوستی عمل می‌کنند.

پاکسازی سلول های مرده

سطح پوست از لایه شاخی یا سلول های مرده تشکیل شده است. این سلول های مرده در سطحی ترین لایه پوست (اپیدرم) قرار میگرند. وظیفه این سلولهای شاخی، محافظت از پوست بدن بوده و به عبارتی دیگر، اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری زا محسوب می‌شوند. معمولا بدن هر ۳۰ روز یکبار، تمامی سلول ها مرده و لایه شاخی را حذف می‌کند و سلول‌های جدیدی را جایگزین آن می‌کند.

پاکسازی پوست چیست؟ 

اما مساله اینجاست که گاهی این سلول های مرده روی پوست تجمع می‌کنند. برداشتن و پاکسازی این سلول های مرده به شما در داشتن پوستی درخشان و شاداب کمک می‌کند. اگر پاکسازی سلول های مرده به صورت صحیحی صورت نگیرد، باعث التهاب پوست شده و در نتیجه تسریع پیری پوست و ظهور چروک های عمیق خواهد شد. بنابراین حذف این سلول های مرده باید به گونه ای انجام شود، که باعث التهاب پوست نشود.

پاکسازی چربی ها و آلودگی ها

به طور طبیعی روی پوست ما چربی وجود دارد. این چربی ها در حفظ رطوبت پوست بسیار موثرند و خواص ضد میکروبی نیز دارند. در برخی از افراد چربی ها روی پوست تجمع می‌کنند و باعث به وجود آمدن جوش و آکنه می‌شوند. پاکسازی پوست می‌تواند این چربی های اضافی را نیز حذف کند. علاوه بر آن آلایندگی ها و آلودگی هایی که به صورت روزمره با آن سر و کار داریم و در تماس هستیم، باعث بسته شدن منافذ پوستی و سایر مشکلات می‌شوند.

گاهی برای حذف چربی های اضافی پوست، افراد به صورت افراطی از پاک کننده ها استفاده می‌کنند. این کار نه تنها کمکی به کاهش ترشح چربی پوست نمی‌کند، بلکه برای سلامت پوست نیز مضر است. استفاده بیش از حد از اسکراب ها و لایه بردارها می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری به پوست بزند.

آبرسانی و تغذیه پوست

پس از پاکسازی پوست از سلول های مرده و آلودگی ها، که سدی برای نفوذ به پوست به شمار میروند، آبرسانی و تغذیه پوست می‌باشد. مواردی همچون بخور و ماساژ باعث افزایش خون‌رسانی به پوست می‌شوند. علاوه بر این ماساژ پوست می‌تواند باعث تاخیر در پیری پوست شود. استفاده از محصولات آبرسان و ویتامینه پوست، حتی در رنگ و قوام پوست نیز تاثیر زیادی دارد.

انواع روش های پاکسازی صورت چیست؟

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که پاکسازی پوست با هدف مراقبت از پوست صورت انجام می‌گیرد و تکنیک های مختلفی را شامل می‌شود. انواع روش های پاکسازی شامل ۳ دسته کلی است: پاکسازی پوست به روش خانگی، روش آرایشگاهی و روش کلینیکی. شما میتوانید حتی در خانه و با استفاده از محصولات طبیعی، پوست خودتان را پاکسازی کنید. از طرف دیگر، روش کلینیکی برای پاکسازی پوست، تحت نظر پزشک مجرب انجام می‌شود و قاعدتا موثرتر از سایر روش هاست.

  • روش خانگی: شما خودتان میتوانید در خانه پوستتان را پاکسازی کنید. روتین یا برنامه های پاکسازی بسیاری در اینترنت برای آن وجود دارد. این روش معمولا برای پاکسازی سطحی پوست توصیه می‌شود و نمیتوان عمیقا پوست را پاکسازی کرد.
  • روش آرایشگاهی: امروزه در بسیاری از آرایشگاه ها، مراکز سلامت پوست و اسپا با استفاده از دستگاه بخور، کرم ها و ماسک های مخصوصی استفاده می‌شود. این روش پاکسازی معمولا قوی تر از روش خانگی است ولی باز هم به اندازه پاکسازی عمقی موثر نیست.
  • روش کلینیکی: این روش توسط متخصص پوست و تکنسین دارای گواهی بهداشت و درمان انجام می‌شود و اصولی تر از سایر روش هاست. روش کلینیکی باعث پاکسازی عمقی پوست می‌شود و ممکن است با شیوه های مختلفی، بسته به نوع و شرایط پوستی شما، انجام می‌شود.

در ادامه میخواهیم به موثرترین و بهترین روش های کلینیکی برای پاکسازی پوست اشاره کنیم:

انواع روش های پاکسازی صورت چیست؟ 

فیشیال پوست

در فیشیال پوست صورت به صورت کامل از آلودگی ها و چربی ها پاکسازی شده و همچنین باکتری های روی پوست نیز از بین می‌رود. این روش به آبرسانی پوست بسیار کمک می‌کند و موجب تسریع در گردش خون می‌شود. فیشال پوست مراحل زیر را به دنبال دارد:

  1. ماساژ پوست: در ابتدای فیشیال، پوست صورت و حتی گردن را با استفاده از روغن هایی مانند اسطوخودوس و… به صورت تخصصی ماساژ می‌دهند.
  2. پاکسازی: در این مرحله پوست را با محصولات و مواد مغذی که مناسب نوع آن است، تمیز می‌کنند. در این مرحله ممکن است از برخی محصولات برای ماساژ پوست نیز استفاده شود.
  3. لایه برداری و اسکراب پوست: از لایه بردار های ملایم و مناسب نوع پوست در این مرحله استفاده می‌شود. این لایه بردارها به منظور حذف لایه شاخی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. بخور صورت: پس از انجام لایه برداری های ملایم برای باز شدن منافذ پوست، بخور صورت انجام می‌شود که به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به پوست صورت بخور داده می‌شود.
  5. خارج کردن ضایعات پوستی: متخصص پاکسازی پوست، پس از انجام لایه برداری و بخور دادن به صورت، ناخالصی ها و مواد اضافی در لایه بیرونی پوست را با استفاده از لوازم مخصوص از بین می‌برد. در این مرحله است که آکنه ها، جوش های سر سیاه و سرسفید از روی پوست حذف می‌شوند.
  6. لیزر ملایم: در آخر از لیزر ملایمی برای پوست استفاده می‌شود. در برخی از کلینیک ها از ماسک ها یا پیلینگ های شیمیایی برای پوست استفاده می‌شود. این مرحله در هر کلینیک می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به نوع پوست و درخواست مراجعه کننده دارد.

پاکسازی پوست با استفاده از لیزر

یکی دیگر از روش های موثر کلینیکی استفاده از لیزر برای پاکسازی می‌باشد. لیزر درمانی برای پاکسازی پوست و بهبود سلامت آن انجام می‌شود. اشعه های لیزر باعث تحریک کلاژن سازی شده و منجر به جوانسازی پوست نیز می‌شود. در این روش پاکسازی، اشعه های لیزر به عمق مناسبی از پوست نفوذ می‌کنند و سپس با تحریک رنگدانه های پوست باعث کاهش ترشح غدد چربی می‌شوند.

در بیشتر موارد پس از این روش پوست صورت کمی قرمز می‌شود ولی جای هیچگونه نگرانی نیست و پس از مدتی این قرمزی برطرف خواهد شد. لیزر درمانی برای رفع لکه های پوستی و برطرف شدن چین و چروک نیز بسیار موثر است. از این روش برای افزایش رطوبت پوست نیز استفاده می‌شود.

پاکسازی پوست صورت

پاکسازی با روش میکرودرم ابریژن

ما در مقاله ای جداگانه به روش پاکسازی پوست با میکرودرم ابریژن به صورت مفصل پرداخته ایم. از این روش برای برطرف کردن آسیب های ناشی از خورشید و همچنین جوانسازی پوست استفاده می‌شود. پاکسازی پوست با روش میکرودرم ابریژن به ۲ صورت انجام می‌شود:

  • روش اول: با استفاده از کریستال های ریز که توسط دستگاه روی پوست صورت پخش می‌شود، لایه شاخی پوست که شامل سلول های مرده است، تراشیده می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه، مکیده می‌شود.
  • روش دوم: ابزاری که در این روش استفاده می‌شود، نوک آن معمولا از جنس الماس است. این دستگاه روی پوست حرکت داده می‌شود و لایه برداری صورت می‌گیرد. از این روش همچنین برای افزایش گردش خون در پوست استفاده می‌شود.

پاکسازی با روش میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تمیز کردن پوست از آن استفاده می‌شود. این روش کلاژن سازی پوست را افزایش یافته و با تحریک تولید فیبروپلاست‌ها، به بازسازی پوست کمک می‌کند. شیوه کار این روش به اینصورت است که یکسری سوراخ هایی بسیار ریز در پوست ایجاد می‌شود و با این کار پوست شروع به بازسازی خود می‌کند. روش میکرونیدلینگ پوست برای روفع تیرگی و لک های پوستی و همچنین ترک ها بسیار موثر می‌باشد.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید، پاکسازی صورت برای از بین بردن سلول های مرده از پوست بسیار موثر است. حفظ سلامت پوست برای جلوگیری از پیری زودرس از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین علت توصیه می‌شود هر چه سریعتر برای پاکسازی پوست خود اقدام کنید. شما می‌توانید از روش های مختلفی برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که روش کلینیک توسط پزشک متخصص و یا تکنسین انجام می‌شود و به صورت عمقی صورت می‌گیرد. روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد که بسته به نوع و وضعیت پوست توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. برای پاکسازی صورت خود به کلینیکی مراجعه کنید که پرسنل با تجربه ای داشته و از محصولات معتبری برای انجام پاکسازی استفاده کنند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید