مراحل رشد موها بعد از کاشت مو

موضوع : زیبایی موسه‌شنبه 31 فروردین 1400

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی داشتن موهای پرپشت و زیبا می‌باشد ولی بسیاری از افراد بخاطر ژنتیک و یا بیماری‌های دیگر دچار ریزش و یا طاسی مو شده و برای بدست آوردن زیبایی مجدد خود اقدام به انجام روش‌های احیای مو می‌کنند. یکی از این روش‌ها که امروزه نیز در صدر درمان‌های مو قرار دارد، کاشت مو است. کاشت مو از جمله درمان‌هایی می‌باشد که دارای پروسه‌ی زمانی طولانی مدت بوده و نمی‌توان از آن انتظار نتیجه‌ی کوتاه مدت داشت. باید برای داشتن نتیجه‌ی موفق طرز فکری منطقی داشته باشیم تا با صبر و شکیبایی به نتیجه‌ی دلخواه برسیم.

کاشت مو چست؟

کاشت مو نوعی عمل جراحی تهاجمی است که تاریخچه‌ی آن به دهه‌ی ۱۹۵۰ در آمریکا بر می‌گردد. پزشکان آمریکایی با استفاده از فولیکول‌های قسمت پر پشت سر بیمار، عمل پیوند مو را انجام می‌دادند. به این صورت که قسمتی از موی فرد بیمار را به عنوان بانک مو در نظر گرفته و با برداشتن فولیکول‌های آن قسمت و پیوند آن‌ها به قسمت‌های بدون مو و کم پشت، عمل کاشت مو را انجام می‌گرفت. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی عمل کاشت مو نیز دچار تغییراتی در دستگاه‌ها و روش‌های کاشت مو شده و این عمل بدون عوارض خطرناک در حال انجام در مراکز درمانی می‌باشد.

بعد از کاشت مو چه مدت زمان برای دیدن نتیجه‌ی پیوند نیاز است؟

همانطور که گفتیم رشد موهای کاشت شده دارای پروسه‌ی درمانی طولانی مدت می‌باشد که این مورد برای تمامی کسانی که اقدام به کاشت مو می‌کنند صادق بوده و هیچ موقع موهای پیوند داده شده بعد از مدت زمان کوتاهی رشد نخواهند کرد. پس باید با رعایت برخی شرایط و مراقبت‌ها بعد از کاشت مو، شاهد نتیجه‌ی موفق باشیم.

موهای کاشت شده بعد از پیوند وارد فازهای مختلفی می‌شوند که برای هر کدام از این فازها نیز زمان مخصوصی وجود دارد تا موها بتوانند بعد از کاشت به خوبی رشد کنند. درحالت کلی موهای کاشت شده در بازه‌ی زمانی ۶ تا ۱۲ ماه رشد می‌کنند ولی  طول این دوره می‌تواند در افراد مختلف تغییر کند و تنها راه کسب نتیجه‌ی بهتر از کاشت مو، داشتن صبر و مراقبت‌های لازم است.

کاشت مو

مراحل رشد مو

رشد موهای کاشت شده دارای مراحلی می‌باشد که موها بعد از طی این مدت زمان رشد می‌کنند. در اینجا به بررسی این مرحله‌ها می‌پردازیم:

مرحله‌ی اول تلوژن (TELOGEN )

این مرحله دقیقاً بعد از کاشت مو شروع شده و اصطلاحاً به آن دوره‌ی استراحت و خواب فولیکول می‌گویند. در این مرحله فولیکول‌های کاشت شده استراحت می‌کنند. مدت زمان این مرحله می‌تواند از ۲ هفته تا ۴ ماه ادامه پیدا کند و این مدت در هر شخص متفاوت می‌باشد.

مرحله‌ی آناژن (ANAGEN )

در این مرحله فولیکول‌های کاشت شده فعال شده و موها تازه شروع به رشد می‌کنند به همین دلیل این مرحله به رشد مو شناخته شده و در این زمان پزشک می‌تواند تشخیص دهد که فرد نیازی به کاشت موی دوباره دارد یا خیر. متوسط رشد موها در این مرحله نیم اینچ می‌باشد که این مرحله می‌تواند ۲ تا ۶ سال طول بکشد ولی در هر فرد متفاوت می‌باشد.

مرحله‌ی کاتاژن  (CATAGEN)

مرحله‌ی کاتاژن در واقع زمان ایجاد موهای جدید می‌باشد که در این مرحله رشد موها متوقف شده و احتمال ریزش موهای قبلی وجود دارد. در حالت کلی در این دوره موهای رشد پیدا کرده ریخته و موهای جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند.

مدت زمان رشد موها بعد از کاشت مو

همانطور که گفتیم رشد موها بعد از کاشت مو دارای مراحلی می‌باشند که در طی این مراحل مو به رشد خود ادامه می‌دهد. حال می‌خواهیم به بررسی مدت زمانی که طول می‌کشد موها به طور کامل رشد کنند بپردازیم.

کاشت مو

هفته‌ی اول بعد از کاشت مو

در هفته‌ی اول بعد از کاشت مو مخصوصاً روز بعد از عمل مراقبت از محل موهای کاشت شده دارای اهمیت زیادی می‌باشد. یک روز بعد از پیوند مو می‌توانید پانسمان را از ناحیه‌ی اهدا کننده جدا کرده و محل پیوند داده شده را به آرامی و با یک دستمال ضدعفونی شده و نرم، تمیز کنید تا خون محل جراحی پاک شود.

توجه داشته باشید که نباید محل موهای کاشت شده را خراش دهید چرا که باعث آسیب به پوست محل پیوند می‌شود. هفته‌ی اول مهم‌ترین زمان برای مراقبت‌های بعد از پیوند مو می‌باشد. در این یک هفته احتمالاً قرمزی و یا ورم در قسمت بانک مو مشاهده خواهید کرد که امری طبیعی است و برای افراد زیادی بعد از کاشت مو پیش می‌آید.

هفته‌ی دوم و سوم بعد از کاشت مو

در هفته‌ی دوم و سوم ورم و قرمزی که در بانک مو ایجاد شده ‌بود به مرور زمان کمتر شده و حتی کاملاً از بین می‌رود. در این دوران باید در هنگام شستشوی سر توصیه‌های پزشکی را رعایت کرده و با شامپوی مخصوص و به روش درست محل کاشت مو را شستشو دهید و حتماً از داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده استفاده کنید. در هفته‌ی سوم موهای پیوند داده شده احتمالاً شروع به ریزش خواهند کرد و مدت زمان ریزش در افراد متفاوت بوده و این امری کاملاً طبیعی است در اینجا فقط ساقه‌ی موها می‌ریزند و فولیکول‌های مو در پوست سر جای خود را تثبیت کرده و سالم می‌مانند.

ماه دوم تا چهارم بعد از کاشت مو

در ماه دوم تا چهارم موهای کاشت شده به مرور زمان شروع به رشد می‌کنند. ممکن است در این مدت زمان موهای قبلی ریخته و کم پشت به نظر برسند ولی جای نگرانی وجود ندارد چرا که با ریزش موهای قبلی موهای جدید پیوند داده شده، رشد کرده و این عمل تا زمان قوی شدن ریشه‌ی موها ادامه پیدا می‌کند.

ماه پنجم تا نهم بعد از کاشت مو

از ماه پنجم به بعد رشد موها بیشتر شده و می‌توانید نتیجه‌ی موثر کاشت مو را مشاهده کنید ولی باز هم ممکن است رشد کامل تمامی موهای پبوند داده شده انجام نگیرد و موها کم پشت به نظر برسند ولی به مرور زمان رشد افزایش یافته و می‌توانید بعد از رشد کامل موها در مورد نتیجه‌ی کاشت مو نظر دهید.

سال اول بعد از کاشت مو

بعد از گذشت یکسال از عمل کاشت مو پروسه‌ی پیوند مو کامل خواهد ‌شد. در برخی از افراد ممکن است رشد موها بعد از یک سال نیز ادامه پیدا کند اما در بیشتر آن‌ها پس از یک سال، رشد موها تمام شده و می‌توانید نتیجه‌ی کلی کاشت مو را مشاهده کنند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید