فیلر بهتر یا بوتاکس کدامیک بهتر است

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 15 تیر 1400

در دهه‌های اخیر استفاده از مواد تزریقی محبوبیت زیادی در بین مردم به خصوص جوانان پیدا کرده‌ که در میان داروهای تزریقی بوتاکس و فیلرها در رتبه‌های برتر قرار دارند. در سال ۲۰۱۵ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تقریباً ۱۰ میلیون روش را فقط برای این دو ماده‌ی تزریقی مورد استفاده قرار داده‌اند. مواد تزریقی روش‌های کم تهاجمی برای درمان و جلوگیری از مشکلات پوستی از جمله چین و چروک و لیفت صورت می‌باشند ولی اثرات آن‌ها دائمی نبوده و به مدت چند ماه تا چند سال ماندگاری دارند.

فیلرها و بوتاکس کاربردهای تقریباً یکسانی داشته و هر دو از روش‌های نوین زیبایی می‌باشند اما از لحاظ اثربخشی، عوارض جانبی، نوع استفاده و هزینه با یکدیگر تفاوت دارند. در اینجا می‌خواهیم تفاوت این دو با یکدیگر را بررسی کنیم.

فیلر چیست؟

فیلرها به پرکننده‌های پوستی معروف بوده و از آن‌ها به عنوان مواد تزریقی برای درمان مشکلات پوستی از جمله چین و چروک، خط لبخند و در بعضی مواقع برای آبرسانی، متعادل سازی چربی، مرطوب سازی پوست و … استفاده می‌شود. در حالت کلی فیلرها نیز مانند بوتاکس از جمله روش‌های زیبایی بوده و برای جوانسازی پوست به کار می‌روند. از جمله فیلرهای معروف می‌توان به اسید هیالورونیک اشاره کرد که این نوع ماده به صورت طبیعی در پوست ما وجود داشته و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. از اسید هیالورونیک برای درمان پوست‌های خشک و متعادل سازی پوست‌های چرب استفاده می‌شود که این مواد می‌توانند ۶ تا ۲۴ ماه ماندگاری داشته باشند.

کاربرد و تاثیرگذاری فیلرها

با افزایش سن و استفاده از مواد آرایشی نامرغوب پوست صورت دچار چین و چروک می‌شود. فیلرها می‌توانند این چین و چروک سطحی را از بین برده و درمان کنند. چروک‌های پیشانی، خط لبخند، کنار ابروها، بینی و … از جمله ناحیه‌های مورد تزریق فیلرها می‌باشند.

این نوع مواد تزریقی تاثیرگذاری دائمی نداشته و ماندگاری آن‌ها از چند ماه تا یک سال می‌باشد از طرفی این روش کم تهاجمی بوده و عوارض جانبی کم خطری دارد. این ماده‌ی تزریقی کم تهاجمی با روشی ساده و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. قرمزی، ورم و کبودی در ناحیه‌ی تزریق از جمله عوارض این روش بوده که با گذشت زمان کمتر می‌شود و در طی چند روز از بین خواهد رفت و شما می‌توانید نتیجه‌ی نهایی را مشاهده کنید. برخی از عوارض جانبی تزریق فیلر عبارتند از:

  • ورم و قرمزی
  • کبودی
  • عفونت
  • بی حسی موضعی
  • زخم
  • خارش
  • و …
  • فیلر بهتر یا بوتاکس کدامیک بهتر است

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا سم بوتولینوم نوع A  از سمی به نام پولینوم ساخته شده‌است و مانند فیلرها از جمله روش‌های زیبایی و رفع مشکلات پوستی به شمار می‌آید. با تزریق بوتاکس به نواحی مختلف صورت، عضلات آن ناحیه فلج شده و چین چروک برای مدتی از بین می‌رود. توجه داشته باشید که بوتاکس فقط برای زیبایی صورت کاربرد نداشته بلکه در پزشکی نیز از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.

کاربردهای بوتاکس

همانطور که گفتیم بوتاکس از روش‌های جوانسازی پوست بوده و در این زمینه کاربردهای فراوانی دارد. از طرفی در درمان بیماری‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال پزشکان از بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی، مشکلات عضلانی ناشی از اختلالات عصبی و … استفاده می‌کنند. از طرفی برخی از افراد از بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق بیش از حد استفاده کرده و با این کار از تعریق زیاد در تابستان جلوگیری می‌کنند. افرادی که  چین و چروک سطحی روی پوست خود دارند، می‌توانند با تزریق چندین مرحله بوتاکس مانع از چین و چروک شده و زیبایی خود را پایدار کنند.

توجه داشته باشید که انجام بوتاکس در بعضی شرایط و برای برخی افراد مناسب نبوده و هنگام مراجعه به پزشک متخصص، حتماً شرایط خود را با او در میان بگذارید. موارد و افرادی که نباید بوتاکس انجام دهند:

  • داشتن مشکلات پوستی و زخم‌های تازه
  • ابتلا به بیماری مولتیپل یا نوع دیگری از بیماری‌های عصبی عضلانی
  • دوران بارداری و شیردهی
  • داشتن عضلات صورت ضعیف
  • و …
  • طول درمان و اثربخشی بوتاکس

مواد تزریقی مانند بوتاکس حتماً باید توسط پزشک متخصص و در مراکز درمانی معتبر انجام گیرند. روند درمانی این نوع ماده‌ی تزریقی پردردسر نبوده و پزشک بعد از شناسایی ناحیه‌های دارای چین و چروک در کمتر از ۳۰ دقیقه مواد را تزریق خواهد کرد. بعد از انجام بوتاکس ورم و قرمزی در ناحیه‌ی درمان کاملاً عادی بوده و بعد از چند روز از بین رفته و می‌توانید نتیجه‌ی نهایی را مشاهده کنید.

فیلر بهتر یا بوتاکس کدامیک بهتر است

فیلر یا بوتاکس؟

با وجود اینکه فیلرها و بوتاکس در نحوه‌ی عملکرد و کاربرد شباهت زیادی دارند ولی در اصل متفاوت از یکدیگر بوده و هر دو مزایا و عوارضی دارند که در بالا آن‌ها را بررسی کردیم. پزشک متخصص بعد از تشخیص مشکلات شما تصمیم می‌گیرد که از کدام ماده‌ی تزریقی استفاده کند. فیلرها در مقایسه با بوتاکس نتایج و اثر بخشی طولانی مدتی دارند ولی عوارض جانبی آن‌ها نیز بیشتر است. از طرفی به دلیل اینکه این دو ماده برای درمان مشکلات پوستی مختلف و در نواحی متفاوتی از صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در کنار یکدیگر به عنوان درمان‌های مکمل مورد استفاده قرار گیرند.

توجه داشته باشید که بوتاکس با فلج کردن برخی از عضلات صورت، باعث جلوگیری از چین و چروک می‌شود و زیر پوست را پر نمی‌کند در حالی که فیلر با عضلات کاری نداشته و برای درمان چین و چروک، خشکی و چربی پوست، زیر پوست را پر می‌کند.

نکات مهم در مورد تزریق فیلر و بوتاکس

این مواد به دلیل اینکه تزریقی بوده و وارد پوست می‌شوند باید در مراکز درمانی معتبر انجام گرفته و جنسی مرغوب داشته باشند.

بعد از انجام این روش‌ها نباید محل درمان را ماساژ و یا فشار دهید.

خودسرانه و بدون اطلاع پزشک از پماد و یا مسکن استفاده نکنید.

بعد از درمان از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

صورت خود را به آرامی و حتماً با مواد شوینده‌ی مناسب شستشو دهید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید