هیالورونیک اسید و خاصیت شگفت انگیز آن روی پوست

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 23 بهمن 1399

احتمالاً در سال‌های اخیر شما نیز با کلمه‌ی اسید هیالورونیک و خواص اعجاب انگیز آن برای پوست و زیبایی مواجه شده‌اید. اگر سری به سایت‌های زیبایی و یا محصولات مراقبت از پوست بزنید مطمئناً با کرم‌ها و لوسیون‌های مختلفی با ترکیبات این ماده روبرو خواهید شد. در واقع باید گفت اسید هیالورونیک تاثیرات فوق العاده‌ای برای زیبایی پوست و مو و از بین بردن چین و چروک آن دارد.

زمانی که سن افزایش می‌یابد همراه با عوامل دیگر مانند آلودگی هوا، عدم مراقبت از پوست، تغذیه‌ی نامناسب، قرار گرفتن زیر نور خورشید، اسید هیالورونیک موجود در بدن به شدت کاهش می‌یابد. کاهش این ماده می‌تواند عوارض زیادی برای پوست و بدن داشته باشد. مهم‌ترین کمبودهای اسید هیالورونیک می‌تواند موارد زیر باشد:

هیالورونیک اسید چیست؟

این ماده نوعی کربوهیدرات می‌باشد که به صورت طبیعی در بدن انسان ساخته می‌شود و به علت اینکه توانایی ترکیب شدن با آب را دارد می‌تواند آب را به خود جذب کرده و خواص مفیدی برای بدن ایجاد کند. این ماده نه تنها برای پوست، بلکه مو و بخش‌های مختلف بدن مانند مفاصل نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این ماده‌ی طبیعی در بدن انسان در سنین کودکی بسیار زیاد است که اثر آن را می‌توانیم با لطافت و زیبایی پوست کودکان مشاهده کنیم. با افزایش سن میزان آن در بدن نیز کاهش می‌یابد. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای جبران اسید هیالورونیک موجود در بدن وجود دارد مانند درمان‌های دارویی و خوراکی، تزریق‌های موضعی و مواد طبیعی موجود در مواد غذایی مختلف.

تغذیه سلامتی و زیبایی پوست

خواص اسید هیالورونیک برای پوست

این ماده‌ی شگفت انگیز به فراوانی و به صورت طبیعی در پوست و بدن وجود دارد که بیشترین غلظت آن نیز در پوست می‌باشد. در واقع می‌توان گفت که نیمی از هیالورونیک اسیدهای موجود در بدن در پوست جمع شده‌اند. این ماده در لایه‌های مختلف پوست وجود دارد و می‌تواند با خاصیت خود جوانی و شادابی را برای پوست به ارمغان بیاورد.

در واقع می‌توان گفت اسید هیالورونیک آبرسان فوق العاده‌ای برای پوست محسوب می‌شود چرا که به علت خاصیت آب دوست بودن آن موجب ماندگاری رطوبت کافی داخل پوست خواهد شد. همانطور که می‌دانید رطوبت می‌تواند پوست را شاداب و سرزنده، جوان و لطیف نشان دهد و پیری پوست را به تعویق بیاندازد.

روش‌های تامین هیالورونیک اسید پوست

از سه روش فوق می‌توان برای تامین اسید هیالورونیک از دست رفته‌ی پوست بر اثر عوامل مخرب و بالا رفتن سن بهره برد:

  1.  استفاده از داروهای خوراکی
  2.  تزریق موضعی این ماده به پوست
  3. مصرف مواد غذایی حاوی این ماده
  4. استفاده از محصولات و کرم‌های حاوی این ماده

تامین هیالورونیک اسید بدن با استفاده از مواد غذایی

خوشبختانه همه‌ی ما می‌دانیم که داشتن تغذیه‌ی مناسب و گنجاندن مواد غذایی که در آن‌ها انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها وجود دارد می‌تواند سلامتی بدنمان را تضمین کند. همانطور که می‌دانید اسید هیالورونیک یکی از موارد ضروری برای لطافت، شادابی و نشاط پوست است. در واقع این ماده به صورت کافی در بسیاری از مواد غذایی نیز وجود دارد و ما می‌توانیم آن‌ها را به صورتی طبیعی تامین کنیم.

سبزیجات خود حاوی مقادیر بسیار زیادی از اسید هیالورونیک می‌باشند. علاوه بر این، موادی مانند سیب زمینی، نخود سبز و هویج نیز سبب افزایش تولید این ماده در بدن می‌شوند. اگر شما بتوانید این مواد غذایی را در برنامه‌‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید می‌توانید تا حد زیادی کاهش تولید آن در بدن را جبران کرده و به سلامت پوست و بدن‌تان کمک کنید.

تامین اسید هیالورونیک لازم برای بدن از طریق داروهای خوراکی

امروزه بسیاری از شرکت‌های ساخت دارو اقدام به تولید مکمل‌های دارویی حاوی مواد مفید برای پوست کرده‌اند. هیالورونیک اسید نیز یکی از این مواد مهم است که به صورت قرص و کپسول توسط شرکت‌ها تولید و عرضه می‌شود و می‌تواند علاوه بر بازگرداندن شادابی و نشاط پوست برای استخوان‌ها و مفاصل نیز مفید باشد. البته دقت کنید استفاده از این مواد بهتر است با تجویز و توصیه‌ی پزشک متخصص انجام گیرد تا مشکلات دیگری برای بدن به وجود نیاورد.

تامین اسید هیالورونیک بدن با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی

بسیاری از برندهای معتبر دنیا که اقدام به تولید مواد آرایشی و بهداشتی می‌کنند با اضافه کردن این ماده‌ی شگفت‌انگیز به محصولات خود توانسته‌اند خاصیت آبرسانی هیالورونیک اسید را برای افراد تامین کنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند در دراز مدت شاهد نتایج مثبتی همچون آبرسانی پوست، افزایش شادابی و کاهش چین و چروک پوست خود خواهند بود.

تغذیه سلامتی و زیبایی پوست

تامین اسید هیالورونیک بدن با استفاده از این تزریق این ماده به پوست

در ترکیب بسیاری از پرکننده‌ها از این ماده جهت زیبایی صورت و رفع مشکلات پوست استفاده می‌شود. این ماده در ترکیب ژل‌ها و فیلرهای معتبر وجود دارد و برای کسانی که دوست دارند زیبایی صورت خود را بیشتر کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشکان در کلینیک‌های زیبایی با استفاده از این مواد جهت افزایش حجم برخی از نقاط صورت جهت زیبایی مانند برجسته سازی گونه، چانه، لب‌ها و همچنین درمان مشکلات پوستی مانند چین و چروک، خط خنده، خط اخم و… استفاده می‌کنند.

مواد پرکننده حاوی اسید هیالورونیک تزریقی در پوست سبب درمان چین و چروک عمیق و پر کردن این خطوط استفاده می‌شوند و با این عمل تاثیرات ناشی از پیری پوست افراد را کاهش می‌دهند و موجب جوانسازی پوست صورت می‌شود.

آیا تزریق فیلر اسید هیالورونیک عوارض دارد؟

خوشبختانه این ماده به علت اینکه در بدن انسان نیز موجود است هیچ عارضه‌ی خاصی برای پوست به وجود نمی‌آورد و تاثیرات جانبی ناشی از تزریق آن مانند قرمزی، تورم، کبودی و ورم در محل تزریق بعد از چند روز یا چند ساعت برطرف خواهد شد.

تزریق فیلرهای اسید هیالورونیک چه مدت ماندگار است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم به علت اینکه این ماده در بدن انسان وجود دارد بعد از مدتی توسط پوست جذب می‌گردد و تاثیرات آن کمتر می‌شود، اما در حالت کلی این مواد حدود ۱ الی ۲ سال می‌توانند در پوست باقی بمانند و اثرات خوبی را از خود نشان دهند. نتایج تحقیقات محققان در این زمینه نشان دهنده‌ی این است که تزریق مکرر و مداوم این مواد می‌تواند تولید طبیعی کلاژن در پوست را افزایش داده و به مرور زمان نیاز به تزریق این مواد را کمتر کند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید