عوامل موثر بر ریزش مو در بارداری

موضوع : زیبایی مویکشنبه 17 مرداد 1400

نحوه‌ی عملکرد رشد موها همواره ثابت نبوده و در یک چرخه‌ی گردشی رشد می‌کنند. هنگامی که ۹۰ درصد موها در حال رشد هستند، ۱۰ درصد دیگر نیز در مرحله‌ی استراحت می‌باشند. از طرفی موهای در حال استراحت در مدت زمان ۲ الی ۳ ماه یک‌بار ریخته و مکانی برای رشد موهای جدید ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که ریزش موها بین ۲۵ تا ۵۰ تار مو در طول روز، به طور منظم و مداوم امری طبیعی می‌باشد.

در این بین، برخی از افراد ممکن است به سبب برخی شرایط و بیماری‌های مختلف دچار ریزش موی شدید شوند. یکی از عواملی که خانم ها دچار ریزش مو می‌شوند، بارداری و زایمان می‌باشد. اغلب خانم‌ها در دوران بارداری متوجه تغییرات متعددی در موهای خود می‌شوند که در برخی از افراد این تغییرات باعث ریزش مو، و در برخی نیز موها براق‌تر و قوی‌تر می‌شوند. ریزش مو در خانم‌ها در اوایل بارداری می‌تواند به علت تغییرات هورمونی، استرس و یا مشکلات دیگر اتفاق بیفتد.

ریزش مو در بارداری

برخی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار مشکل ریزش و یا نازک شدن موها می‌شوند. این مشکل می‌تواند در هنگام شروع دوران بارداری آغاز شده و  بعد از زایمان نیز ادامه پیدا کند. ریزش موها در این دوران می‌تواند موقتی بوده و یا در موارد خیلی نادر، ادامه دار باشد که نشانه‌ی یک بیماری جدی است. اگر در ماه‌های اولیه بارداری هستید و ریزش موهای شما زیاد است، استرس و تغییرات هورمونی می‌تواند عامل مهمی باشد. توجه داشته باشید که ریزش موهای مرتبط با تغییرات هورمونی، موقتی بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شوند.

آیا ریزش موها در بارداری طبیعی است؟

بنابر تحقیقات انجام شده حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد زنان باردار از مشکلات ریزش مو رنج می‌برند. همانطور که گفتیم این وضعیت موقتی بوده و ریزش ۲۵ الی ۵۰ تار مو در روز کاملاً طبیعی می‌باشد.  اغلب افراد باردار از  این مشکل رنج برده و بنابراین ریزش کم موها عامل و یا نشانه‌ای از بیماری خاصی نمی‌باشد. همانطور که گفتیم در برخی شرایط ریزش مو افزایش پیدا کرده و به بیشتر از ۱۰۰ تار مو می‌رسد اما ریزش مو ممکن است در برخی افراد اتفاق افتاده و در برخی نیز اتفاق نیفتد پس بنابراین می‌توان گفت، در بیشتر موارد اتفاقی طبیعی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان ریزش مو در دوران بارداری تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ریزش مو در بارداری

دلایل ریزش مو در بارداری

در طول دوران بارداری و حتی بعد از زایمان نیز ریزش موها ادامه دار خواهد بود. سه ماه اول بارداری استرس و تغییرات هورمونی تاثیر زیادی روی ریزش مو دارند. از طرفی در این دوران جنین در حال شکل گیری بوده و بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود. به همین دلیل موها تقریباً به میزان ۳۰ درصد و حتی بیشتر از آن وارد فاز استراحت شده و شروع به ریزش می‌کنند. علاوه بر این دو مورد عوامل زیادی بر روی ریزش موها در دوران بارداری و زایمان تاثیر دارند که ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

تغییرات هورمونی

در اوایل دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی که در داخل بدن اتفاق می‌افتد، رشد موها دچار مشکل شده و ریزش موها شروع می‌شود. اختلالات هورمونی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در دوران بارداری بوده و در اغلب خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد. همچنین بعد از زایمان نیز به دلیل تغییراتی که در داخل بدن رخ می‌دهد نیز ریزش مو ادامه پیدا می‌کند.

کمبود آهن

در دوران بارداری به دلیل شکل گیری جنین، بدن با کمبود انواع ویتامین‌ها و آهن روبه‌رو می‌شود. وقتی که گلبول‌های قرمز در بدن کم شده و نتوانند اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن برسانند، بدن دچار کمبود آهن خواهد شد. در مواردی که افراد بارداری‌های متوالی و یا چند قلو داشته باشند، کمبود آهن در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی با کم شدن آهن، فولیکول‌های مو ضعیف شده در نتیجه با مشکل ریزش موها مواجه خواهید شد.

بیماری‌های خاص

در برخی موارد خانم‌های باردار به دلیل داشتن بیماری‌های خاص مانند دیابت، عفونت‌های قارچی، فشارخون بالا، افسردگی و … مجبور به استفاده از داروهای مختلف می‌شوند. این داروها می‌توانند بدن را ضعیف کرده و موجب ریزش موها شوند. از طرفی همان طور که می‌دانید برخی از داروها عوارض جانبی داشته و در ریزش موها موثر می‌باشند.

ریزش مو در بارداری

تغذیه‌ی نامناسب

در دوران بارداری، جنین برای رشد به مواد مغذی و ویتامین‌هایی نیاز دارد که آن‌ها را از بدن مادرش تامین می‌کند. افراد باید در این دوران به تغذیه‌ی خود اهمیت داده و سعی کنند از میوه، سبزیجات و مواد مغذی استفاده کنند. در صورت عدم داشتن تغذیه‌ی مناسب بدن شما ضعیف شده و در نتیجه فولیکول‌های مو نیز ضعیف می‌شوند پس به همین دلیل افراد در صورت نداشتن تغذیه‌ی مناسب دچار ریزش مو خواهند شد.

کم کاری تیروئید

غده‌ی تیروئید وظیفه‌ی تنظیم سوخت و ساز بدن، رشد موها، ناخن‌ها و برخی از فرآیندهای طبیعی در بدن را بر عهده دارد. در مواردی که افراد مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید می‌شوند، ریشه‌ی موهایشان ضعیف شده و دچار ریزش می‌شوند. اگر افراد در دوران بارداری، در کنار تغییرات هورمونی به کم کاری تیروئید نیز مبتلا شوند، ریزش موهایشان افزایش پیدا می‌کند.

چگونه از ریزش موها در بارداری جلوگیری کنیم؟

اغلب خانم‌ها در دوران بارداری دچار ریزش مو شده و این امر در بین خانم‌های باردار به مشکلی عادی تبدیل شده ‌است. اگر شما نیز دچار این مشکل شدید به جای نگرانی و استرس، سعی کنید که ریزش موها را کنترل کرده و یا از شدت گرفتن آن جلوگیری کنید. پیشگیری از ریزش موها در دوران بارداری کار بسیار ساده‌ای بوده و شما می‌توانید با توجه به چند نکته‌ی مهم، از آن پیشگیری کنید.

  • از رنگ کردن موها در دوران بارداری خودداری کنید. چرا که مواد شیمیایی می‌توانند باعث ضعیف شدن ریشه‌ی موها شده و موجب ریزش مو شوند.
  • به دلیل این که جنین در حال رشد از بدن شما تغذیه می‌کند، سعی کنید که با مشورت پزشک متخصص از داروهای مکمل و ویتامین‌ها استفاده کنید.
  •  همانطور که می‌دانید منشاء همه بیماری‌ها استرس می‌باشد پس همواره سعی کنید در این دوران از هرگونه استرس و اضطراب دوری کنید.
  • در این دوران خشکی موها زیاد شده و همین امر باعث شکنندگی آن‌ها می‌شود. پس سعی کنید از شامپوها و نرم‌کننده‌های مرغوب استفاده کنید تا موهای سالم و نرم‌تری داشته باشید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید