دلایل ریزش مو در زنان و راه های جلوگیری از آن

موضوع : زیبایی مویکشنبه 20 تیر 1400

ریزش مو می‌تواند یکی از عادی‌ترین مشکلات پوستی و زیبایی افراد در زندگی روزمره باشد و در بیشتر موارد امری کاملاً طبیعی تلقی می‌شود. زمانی که ریزش موهای شما روندی طبیعی و عادی داشته باشد، اگر هنگام شانه کردن حجم کمی از موهای ریخته شده را روی شانه‌ی خود مشاهده کنید، نگران نباشید چرا که اغلب مردم روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند. در برخی موارد ممکن است شما روزانه با حجم زیادی از موهای ریخته، روبرو شده و بعد از خواب با بالشتی پر از مو مواجه شوید. بهتر است بدانید خانم‌ها بیشتر از آقایان با این مشکلات درگیر هستند چرا که موهای بلندتری داشته و اغلب اوقات با وسیله‌های حرارتی سر و کار دارند و این وسیله‌ها نیز موجب آسیب به موها شده و در طولانی مدت سبب موخوره و ریزش مو می‌شوند پس در نتیجه ریزش مو در زنان اغلب بیشتر از آقایان است.

محصولات مراقبتی زیادی برای جلوگیری از آسیب به موها وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ریزش شدید موها جلوگیری کنید. زمانی که شما با ریزش شدید موها مواجه شده و یا لکه‌های طاسی را روی سر خود مشاهده می‌کنید توصیه می‌کنیم که حتماً به پزشک متخصص مراجعه کرده و با استفاده از روش‌هایی مانند مزوتراپی، نسبت به احیای مجدد موهای خود اقدام کنید. اغلب خانم‌ها در سنین ۴۰ الی ۵۰ سالگی ریزش موی طبیعی را تجربه می‌کنند ولی در سنین پایین‌تر به دلیل استرس و یا مشکلات و بیماری‌های دیگر نیز ممکن است که دچار این مشکل شوند.

دلایل رایج و مهم ریزش مو در زنان

داشتن موهای پرپشت و زیبا یکی از فاکتورهای مهم و اصلی در زیبایی افراد به خصوص خانم‌ها بوده و حتی داشتن چنین موهایی آرزوی هر فردی است. به همین دلیل زنان حساسیت بیشتری روی موهای خود داشته و حتی با دیدن چند تار مو نیز نسبت به درمان و احیای موهای خود اقدام می‌کنند. هر بیماری و یا مشکلی دلیل و علتی دارد که باید در ابتدا این دلایل را شناسایی کرده و سپس اقدام به درمان آن‌ها کنید. در اینجا به بررسی دلایل اصلی و مهم ریزش مو در زنان می‌پردازیم.

دلایل ریزش مو در زنان و راه های جلوگیری از آن

ژنتیک و هورمون‌ها

شایع‌ترین علت ریزش مو، ارث و ژنتیک است که اغلب با افزایش سن و در بعضی موارد در سنین پایین نیز اتفاق می‌افتد. هر فرد در هنگام تولد ژن‌هایی را از پدر و مادر خود به ارث می‌برد که گاهی اوقات این ژن‌ها بیماری‌هایی به همراه دارند که می‌توانند بدون توجه به محیط و شرایط زندگی، وی را دچار بیماری‌هایی از جمله ریزش مو کنند. از طرفی تغییرات هورمونی در خانم‌ها بیشتر بوده و به همین دلیل اغلب خانم‌ها در سنین مختلف با تغییرات هورمونی، دچار ریزش مو می‌شوند که  در صورت بروز این مشکل می‌توانند با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، موهای ریخته شده را احیا کنند.

افزایش سن

می‌توان گفت ۸۰ درصد خانم‌ها در هر سنی دچار ریزش مو می‌شوند ولی با افزایش سن و شروع روند میانسالی، ریزش موها زیاده شده و مواد مغذی که باعث تقویت موها می‌شوند، به فولیکول‌های مو نرسیده و در طولانی مدت باعث ریزش‌های شدید و حتی دیده شدن لکه‌های طاسی در سطح پوست سر می‌شود.

سبک زندگی

نداشتن سبک زندگی سالم می‌تواند در را به روی تمامی بیماری‌ها گشوده و موجب شدت یافتن آن‌ها شود. خوابیدن با موهای خیس، شانه کردن موهای خیس در حمام، بستن و کشیدن محکم موها، استفاده نکردن از قرص‌های تقویت مو و … همگی از رفتارهای نادرستی هستند که در طولانی مدت موجب ریزش شدید موها می‌شوند.

استرس شدید

طبق تحقیقات انجام شده خانم‌ها بیشتر از آقایان در مواجه با مشکلات و جریانات مختلف دچار استرس و اضطراب می‌شوند. به جرات می‌توان گفت منشا بسیاری از بیماری‌ها، استرس و مشکلات عصبی است. ریزش مو نیز یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد بعد از استرس‌های طولانی مدت با آن مواجه می‌شوند ولی این ریزش موها موقتی بوده و بعد از مدتی با مراقبت صحیح از بین می‌رود.

داروها و مکمل‌ها

برخی از داروها عوارض مختلفی دارند که با مصرف آن‌ها دچار مشکلات دیگری از جمله ریزش مو نیز خواهید شد. اگر به ریزش موهای خود حساس هستید می‌توانید به پزشک خود مراجعه کرده و درخواست کنید تا داروهای شما را تعویض کند اما توجه داشته باشید که این عوارض همیشگی نبوده و با تمام شدن دوره‌ی مصرف، عوارضشان نیز قطع می‌شود.

دلایل ریزش مو در زنان و راه های جلوگیری از آن

بیماری‌های مختلف

شرایط مختلفی می‌تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود. برخی اوقات فرد به سبب بیماری که دارد دچار ریزش موی موقتی شده و در کنار بیماری خود باید با این مشکل نیز کنار بیاید ولی این ریزش‌های ناشی از بیماری نیز موقتی بوده و بعد از تمام شدن بیماری، موها دوباره رشد خواهند کرد. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند باعث ریزش موی موقتی شوند عبارتند از:

  •  تغییرات هورمونی ناشی از بارداری
  • زایمان
  • یائسگی
  • مشکلات تیروئیدی
  • عفونت‌های پوست سر
  •  بیماری سرطان
  •  پرتو درمانی
  • و ….

علائم ریزش موها در خانم‌ها

همانطور که گفتیم ریزش مو در زنان بیشتر شایع بوده و معمولاً از سنین پایین شروع می‌شود که اگر نتوانید علائم آن را شناسایی کرده و از آن پیشگیری کنید در طولانی مدت به ریزش دائمی تبدیل شده و درمان آن نیز مشکل خواهد بود. برخی از علائم و نشانه‌های شروع ریزش موها عبارتند از:

  • سست شدن ریشه‌ی موها و راحت کنده شدن آن‌ها موقع کشیدن
  • ریزش شدید موها هنگام شانه کردن و بستن موها
  • ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه
  • کم پشتی موها
  • لکه‌های طاسی
  • ریزش کامل

چگونه می‌توان از ریزش مو در زنان جلوگیری کرد؟

جلوگیری از ریزش مو هنگامی که به دلیل بیماری‌های مختلف، افزایش سن، وراثت و یا عوامل استرس زا اتفاق می‌افتد، قابل درمان بوده و نیازمند مراقبت صحیح و گذراندن دوره‌ی درمان می‌باشد. برخی از قرص‌های تقویت کننده در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید با مشورت پزشک متخصص از آن‌ها استفاده کرده و حتی باعث پرپشت شدن و افزایش رشد موهای خود شوید. علاوه بر آن شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم که مواد مغذی لازم مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین که موجب تقویت موها می‌شوند، از ریزش موهایتان نیز جلوگیری کنید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید