درد کاشت مو چقدر است؟ + آیا کاشت مو درد دارد؟

موضوع : زیبایی مودوشنبه 09 آبان 1401

سوالی که می‌توان گفت ذهن همه مراجعه کننده‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که آیا کاشت مو درد دارد؟ معمولا افراد خواهان جلوگیری از درد در طول هر عمل پزشکی یا جراحی هستند؛ به خصوص اگر این روش انتخابی یا زیبایی باشد. بنابراین، منطقی است که بیماران اغلب در مورد درد و جراحی کاشت مو سوال می‌کنند. به طور کلی، آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا کاشت مو یک روش دردناک است یا در حین جراحی احساس درد خواهند کرد؟ در ادامه با کلینیک ایران مهر می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

آیا کاشت مو دردناک است؟

خوشبختانه، پاسخ این سوال این است: نه، کاشت مو یک روش دردناک نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که مطلقا هیچ ناراحتی وجود نخواهد داشت. حتی کم تهاجمی‌ترین یا خوش خیم‌ترین روش‌های پزشکی نیز درجاتی از ناراحتی را به همراه دارند و کاشت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه «درد کاشت مو» مختصر و موقتی است.

اکثر بیماران تقریبا هیچ دردی را گزارش نمی‌کنند و کاشت مو را یک تجربه بسیار آسان و تا حدودی خوشایند توصیف می‌کنند. اگرچه ممکن است این یک تجربه آسان باشد، اما بیماران هنوز باید بدانند که چه چیزی مستلزم این است و چه نوع ناراحتی ممکن است قبل، حین و بعد از جراحی احساس کنند.

درد کاشت مو چقدر است؟ + آیا کاشت مو درد دارد؟

درد کاشت مو به چه صورت است؟

تنها ناراحتی واقعی که بیمار در حین کاشت مو احساس می‌کند، داروهای بی حس کننده است. هنگامی که پوست سر آماده و بی حس می‌شود، بیمار در طول روز هیچ احساسی ندارد. فرآیند بی حس کردن پوست سر در دو بخش انجام می‌شود: بی حسی در ناحیه اهدا کننده که از آن «گرافت‌ها» را گرفته می‌شود و بی حسی در ناحیه گیرنده که در آن گرافت‌های جدید را کاشت خواهیم کرد.

بی حسی در ناحیه اهدا کننده قبل از شروع عمل جراحی اتفاق می‌افتد. اولین کاری که پزشک صبح روز جراحی پس از مشخص شدن واضح طرح و تمیز کردن و تراشیدن پوست سر انجام می‌دهد، بی حس کردن ناحیه اهدا کننده است. با استفاده از یک بی حس کننده موضعی (همان نوع دارویی که دندانپزشک برای بی حس کردن قبل از پر کردن حفره استفاده می‌کند) پزشک مقادیر کمی از دارو را در کل منطقه تزریق می‌کند.

تزریق‌ها سطحی، سریع و با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف انجام می‌شود. به همین دلیل، درد حداقل است. اکثر بیماران آن را معادل یک احساس خفیف «نیشگون گرفتن» می‌دانند که به ‌سرعت به دنبال آن بی‌ حسی در اثر تزریق دارو ایجاد می‌شود. در حالی که حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد تا داروی بی ‌حس ‌کننده اثر کامل داشته باشد، اکثر بیماران در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه احساس بی ‌حسی می‌کنند.

پس از این، هیچ چیز دیگری در منطقه اهدا کننده احساس نمی‌شود. پزشک می‌تواند بافت را از طریق روش FUT/strip یا FUE استخراج کند بدون این که بیمار چیزی احساس کند. داروی بی ‌حس ‌کننده معمولا 3 ساعت طول می‌کشد و به ‌طور دوره ‌ای در طول از بین رفتن آن لمس می‌شود و بیماران ممکن است احساس ناراحتی کنند

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراحل کاشت مو

 

درد در حین کاشت مو

همان طور که در بالا در جواب سوال آیا کاشت مو درد دارد؟ توضیح داده شد، بیماران پس از استفاده از داروهای بی‌ حس کننده، در طول عمل جراحی هیچ احساسی ندارند. با این حال، کاشت مو، به صورت ساده، در دو بخش کامل می‌شود: برداشتن گرافت‌ها از اهدا کننده و کاشت مجدد گرافت‌ها در نواحی گیرنده (مناطق طاسی و نازک شدن).

دقیقا مانند ناحیه اهدا کننده، ناحیه گیرنده باید قبل از این که پزشک بتواند برش‌ها را ایجاد کند، بی ‌حس شود و گرافت‌‌ها دوباره در پوست سر قرار گیرند. این فرآیند مشابه بی حسی اهدا کننده است. پزشک همان بی حسی موضعی را به ناحیه گیرنده (یا به طور دقیق‌تر، مستقیما در مقابل ناحیه گیرنده چندین میلی متر جلوتر از خط مو) تزریق می‌کند و کل ناحیه در عرض چند دقیقه بی حس می‌شود.

پس از شروع بی حسی، پزشک و تکنسین‌ها می‌توانند بدون این که بیمار چیزی احساس کند در آن ناحیه کار کنند. بی حسی در ناحیه گیرنده آخرین چیزی است که بیمار در طول روز احساس می‌کند. پس از این، کل پوست سر از قسمت جلویی تا اهدا کننده در پشت کاملا بی حس می‌شود.

اکنون می‌توان کل جراحی را بدون هیچ گونه ناراحتی کامل کرد. در حالی که بیمار ممکن است بخواهد برای کشش و راه رفتن در اطراف خود استراحت کند تا از ناراحتی ناشی از نشستن طولانی مدت جلوگیری کند، هیچ درد فیزیکی ناشی از خود جراحی وجود نخواهد داشت. اگر بیمار شروع به احساس درد کند، باید به پزشک خود اطلاع دهد و پزشک داروهای بی حس کننده بیشتری را تزریق کند.

درد کاشت مو چقدر است؟ + آیا کاشت مو درد دارد؟

درد پس از جراحی پیوند مو

بنابراین می‌دانیم که بیماران پس از انجام بیهوشی در حین جراحی هیچ دردی نخواهند داشت، اما پس از کاشت مو چطور؟ پس از، از بین رفتن داروهای بی حس کننده چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا کاشت مو درد دارد؟

خوشبختانه، بیماران پس از جراحی نیز ناراحتی بسیار کمی یا بدون درد را گزارش می کنند. پزشک پس از پایان عمل، داروی بی حس کننده را مجددا تجویز می‌کند. داروهای بی حسی 3 ساعت عمر دارند، این بدان معنی است که بیمار 3 ساعت فرصت دارد تا به خانه خود بازگردد، آرام شود و مهم‌تر از همه، داروهای مسکن بعد از عمل را شروع کند.

اگر بیمار داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کند و قبل از از بین رفتن بی حسی مقداری داروی ضد درد استفاده کند، باید به خوبی زخم هایش آرام شود و احساس ناراحتی نکند. سپس داروهای ضد درد را چندین بار دیگر طبق دستور شب جراحی مصرف می‌کنند و بدون درد به رختخواب می‌روند.

تا صبح روز بعد، تمام پتانسیل درد باید از بین برود. اکثریت قریب به اتفاق بیماران گزارش می‌دهند که روز بعد از جراحی احساس درد نمی کنند و به هیچ نوع دارویی نیاز ندارند. اگر هر گونه ناراحتی خفیفی را تجربه کردند، باید از چند قرص ضد درد باقی مانده استفاده کنند یا می‌توانند تیلنول (استامینوفن) مصرف کنند. با این حال، این فقط برای حداقل ناراحتی است و اکثر بیماران حتی به این نیاز ندارند

 

بیشتر بخوانید: کاشت مو بدون تراشیدن سر ممکن است؟

 

سخن آخر

بنابراین، آیا کاشت مو درد دارد؟ به لطف بی حسی موضعی و داروهای مسکن پس از عمل، نه، کاشت مو دردناک نیست. در حالی که هیچ جراحی نمی‌تواند کاملا بدون درد باشد و ممکن است سطح کوتاهی و موقتی از ناراحتی وجود داشته باشد، کاشت مو معمولا برای اکثر مبتلایان به ریزش مو یک تجربه خوشایند و آسان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشت مو می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر تماس بگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید