آشنایی با مراحل کاشت مو

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 07 مهر 1401

همانطور که می‌دانید طاسی یا کم پشتی موی سر تاثیر بسیاری در چهره افراد دارد و این موضوع هم برای بانوان و هم برای آقایان صادق است. در گذشته ریزش مو بیشتر در افراد میانسال رخ می‌داد اما امروزه کم پشتی و طاسی موی سر حتی در جوانان و سنین کم نیز قابل مشاهده است. از این رو افراد زیادی در سال‌های اخیر به کاشت مو طبیعی روی آورده‌اند. عمل پیوند مو در نواحی مختلف مانند سر، ابرو، ریش، سبیل و حتی مژه هم امکان پذیر است. در این مقاله سعی داریم تا گام به گام مراحل کاشت مو را بررسی کنیم. اگر از کاشت مو اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مراحل کاشت مو چیست؟

قبل از هر چیز ابتدا باید با مفهوم کاشت مو کاملا آشنا باشید. کاشت مو یا عمل پیوند مو، به روشی گفته می‌شود که در آن موهای مقاوم به ریزش در بدن، به مناطقی که دچار ریزش مو یا طاسی شده است، منتقل می‌شوند. شاید در دهه‌های گذشته تنها چند روش برای کاشت موی طبیعی وجود داشت، اما اکنون روش های کاشت موی طبیعی پیشرفت کرده اند. مراحل کاشت مو با انجام یکسری آزمایشات توسط فرد متقاضی شروع می‌شود. این آزمایشات برای بررسی سلامت و بیماری‌های فرد است که لازمست پزشک در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کرده و مشاوره‌های لازم را به او بدهد. در پایان بهترین و مناسبترین روش کاشت مو برای شما انتخاب می‌شود.

عمل کاشت مو یک عمل سرپایی است و نیازی به بیهوشی ندارد و با بی‌حسی موضعی عمل انجام می‌شود. در نتیجه هیچ دردی در طی عمل احساس نخواهد شد. با توجه به روش کاشت مو، موها از ناحیه بانک مو (معمولا نواحی پشت سر) برداشته شده و با استفاده از ابزارهای مخصوص به صورت تک تک در نواحی طاس و یا کم پشت موی سر قرار داده می‌شوند. بدن به این موها واکنش نشان نمی‌دهد چرا که از موهای خود بدن هستند و این یکی از مزایای پیوند موی طبیعی است.

بررسی مراحل کاشت مو

لازم به ذکر است هر جلسه از کاشت مو بین 3 تا 8 ساعت زمانبر است. تعداد این جلسات به خصوصیات پوست و موی شخص و همچنین تعداد گرافت‌هایی که برای هر فرد استفاده می‌شود بستگی دارد. اما در حالت کلی مراحل کاشت مو غالبا یک تا دو جلسه نیاز دارد و ممکن است این جلسات به دنبال هم و یا با فاصله صورت گیرد. به طور کلی روش‌های کاشت مو را می‌توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد که در مراحل کاشت مو با هم تفاوت دارند.

روش کاشت مو نواری

در روش کاشت مو نواری، برای استخراج گرافت‌ها یا فولیکول‌های مو، برشی در پوست سر ایجاد می‌شود. سپس فولیکول‌ها در زیر میکروسکوپ برای کاشت در ناحیه موردنظر آماده سازی می‌شوند. روش‌هیا کاشت مو نواری تهاجمی‌تر می‌باشند چرا که برش ایجاد شده در این روش نیاز به بخیه دارد. از این رو ریکاوری طولانی‌تری نیز دارند. ممکن است کیفیت گرافت‌های برداشت شده در این روش‌ها نسبت به سایر روش‌های کاشت مو، کیفیت بالایی داشته باشد. از جمله روش‌های کاشت مو نواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش FUT
  • ترکیبی
  • سوپر ترکیبی

روش کاشت مو با استخراج فولیکول

پیوند موهایی که با این روش صورت می‌گیرد، نیازی به ایجاد برش ندارد و فولیکول‌ها به شکل واحد و با ایجاد سوراخ‌های ریز، استخراج می‌شوند. از این رو این روش‌ها نسبت به روش کاشت مو نواری کم تهاجمی هستند. با عنوان کاشت مو بدون نیاز به جراحی نیز شناخته می‌شوند. در این روش پس از ایجاد سوراخ‌های ریز، فولیکول موها بصورت واحدی استخراج شده و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. از جمله روش‌های کاشت مو با استخراج فولیکول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش FIT
  • SUT
  • Micro FIT
  • BHT
  • کاشت مو به روش میکرو گرافت

نکته قابل ذکر اینکه کدامیک از روش‌های ذکر شده برای شما مناسب است، به وضعیت ریزش موی شما بستگی دارد. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند و این موضوع در جلسه مشاوره با پزشک بررسی می‌شود و ایشان بهترین روش را برای شما انتخاب خواهند کرد.

بررسی مراحل کاشت مو

کاندیدای مناسب برای کاشت مو

به طور کلی افرادیکه در پشت سر خود تراکم موی بالایی دارند، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستند چرا که داشتن بانک مو قوی در طی مراحل کاشت مو بسیار مهم است. البته با توجه به پیشرفت علم، امروزه کاشت مو برای افرادیکه از تراکم موی کمی برخوردارند، قابل انجام است. علاوه بر این افرادیکه دارای پوست شل‌تری هستند برای کاشت مو کاندیدای مناسبی هستند. نکته دیگر اینکه کاشت مو برای سنین بالای 25 سال بهتر جواب می‌دهد اما پزشکان معتقدند در سنین پایین‌تر نیز این روش قابل انجام اس

مراحل رشد مو پس از کاشت مو

هفته اول: ممکن است پس از گذشت یک هفته پس از کاشت مو، در نواحی که گرافت‌ها برداشته شده است، احساس ورم داشته باشید. در صورتیکه به روش نواری کاشت مو انجام داده باشید، باید در زمان تعیین شده برای کشیدن بخیه و تعویض پانسمان به کلینیک مراجعه کنید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در قسمتی که برش‌های ریز برای کاشت مو ایجاد شده است، دچار قرمزی و یا حساسیت شوید. اما این ورم و قرمزی معمولا 1 الی 2 هفته دیگر برطرف خواهد شد.

هفته دوم: در هفته دوم ورم و قرمزی برطرف خواهد شد. در این هفته زیر موها پوسته پوسته شده و در واقع پوست ناحیه خشک می‌شود. در این حالت شما می‌توانید طبق توصیه‌ها و دستورات پزشک از طریق شستشو ملایم پوسته های ریز و خشک را از بین ببرید. معمولا 10 روز پس از کاشت مو باید این پوسته ها برطرف شوند و موهای کاشته شده به ظاهر طبیعی خود باز گردند. در صورتیکه پزشک داروی خاصی برای شما تجویز کرده است، باید آن را طبق دستورالعمل مصرف نمایید.

ماه اول: در ماه اول موهای کاشته شده بتدریج شروع به ریزش می‌کنند و تا پایان ماه به طور کامل موها ریخته می‌شود. در این مرحله موها وارد فاز استراحت شده‌اند و نیازی به نگرانی نیست. چرا که این یکی از مراحل کاشت مو طبیعی است. دلیل ریزش این موها به علت شوکی است که به فولیکول موها وارد می‌شود. در این مرحله تنها تارهای مو از پیاز مو جدا شده و می‌ریزند اما فولیکول مو سالم مانده و در آینده تار موهای جدید شروع به رشد خواهد کرد. در اواخر ماه سوم، موها مجدد شروع به جوانه زدن و رشد خواهند کرد.

ماه دوم تا چهارم: در طول این مدت موهای جدید بیرون آمده و شروع به رشد طبیعی خواهند کرد. البته در برخی از افراد ممکن است موها کمی دیرتر شروع به رشد کنند. موهای جدید در این مرحله کم پشت و نازک دیده می‌شوند. اما قسمت عمده موهای طبیعی مجددا شروع به رشد خواهند کرد.

ماه پنجم تا نهم: در این زمان موهای کاشته شده موهای کاشته شده کاملا قابل مشاهده هستند اما به نوعی کم پشت می‌‌باشند. در این مدت موها تا 8 سانتی متر رشد کرده‌اند و حتی می‌توان آنها را کوتاه کرد. در اواخر این مرحله تغییرات محسوسی در موها ایجاد می‌شود و موها شروع به ضخیم شدن می‌کنند. در پایان موها حالت انعطاف پذیر و طبیعی پیدا خواهند کرد.

سخن پایانی

کلینیک تخصصی پوست و مو ایرانمهر تبریز در سال ۱۳۸۷ تاسیس گردید و طی این مدت بیش از ۱۵۰۰۰ نفر کاشت و ترمیم مو را در این مرکز انجام داده‌اند. این موفقیت مرهون پویایی در جهت برخورداری از روش‌های نوین و ارائه‌ی آخرین متد کاشت مو با کیفیت و رویش کشور ترکیه می‌باشد. صاحبان این مرکز یک هدف را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند. کلینیک تخصصی پوست و مو ایرانمهر تبریز با تکیه بر نیروی فوق تخصص پوست و مو، آماده‌ی ارائه خدمات زیبایی شامل: کاشت مو، لیزر مو، پروتز و بوتاکس در تبریز به شما می‌باشد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید