جوش یا آکنه چیست و چگونه درمان می شود؟

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 28 اسفند 1399

جوش یا آکنه مفهومی است که تقریباً همه‌ی انسان‌ها با آن آشنایی دارند چرا که همه‌ی ما در طول زندگی خود کم و بیش آن را تجربه کرده‌ایم. درست است که جوش‌ها برای بدن و پوست ما مشکلات خاصی به وجود نمی‌آورند و سلامتی ما را تهدید نمی‌کنند اما رد پای آن‌ها می‌تواند تا مدت‌ها روی پوست باقی مانده و برای ما ناخوشایند باشد. آثار باقی مانده از جوش‌ها علاوه بر کاهش زیبایی و صافی پوست، می‌تواند اعتماد به نفسمان را نیز پایین آورد.
می‌توان آکنه و جوش‌ها را از مهم‌ترین بیماری‌های شایع و مزمن پوستی دانست که اغلب مردم به خصوص جوانان در دوره‌ی بلوغ آن را تجربه کرده‌اند و آثاری ماندگار از آن روی پوست خود دارند.

جوش یا آکنه چیست؟

زمانی که فولیکول‌های موی روی پوست با چربی‌ها و سلول‌های مرده پر می‌شود جوش روی صورت و بدن ایجاد خواهد شد. جوش‌هایی که هر از گاهی روی صورت و بدن ما شکل می‌گیرد می‌تواند به مرور زمان بهبود یابد و اگر خوش شانس باشیم ردی از آن نیز باقی نخواهد ماند اما بخش نگران کننده‌ی کار زمانی که تعداد و شدت این برآمدگی‌ها زیاد باشد. در این حالت است که ما را کلافه خواهد کرد و به دنبال راه چاره برای درمان آن خواهیم بود. باید به این نکته توجه کنید هرگونه دستکاری جوش‌های چرکین می‌تواند آثار ماندگار بدی روی صورت ما به جای بگذارد و شدت بروز آن را افزایش دهد.

علل به وجود آمدن جوش یا آکنه روی پوست

دلایل مختلفی در به وجود آمدن جوش‌ها و آکنه‌ها نقش دارند. تغییرات هورمونی، مصرف برخی مواد غذایی ناسالم، استرس، استفاده‌ی زیاد از لوازم آرایشی، رعایت نکردن بهداشت شخصی و بسیاری از موارد دیگر همگی می‌توانند در تشدید شکل گیری آکنه‌ها نقش داشته باشند اما بر خلاف تصور عموم علل شکل گیری اصلی جوش‌ها این موارد نیستند. مهم‌ترین مواردی که جوش‌ها به سبب آن رخ می‌دهند شامل:

  • تولید بیش از حد غدد چربی پوست
  • فولیکول‌های مویی که با چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست مسدود شده‌اند
  • باکتری‌ها
  • فعالیت بیش از حد نوعی هورمون در دوران بلوغ یا بارداری

جوش صورت

انواع مختلف جوش یا آکنه

جوش‌ها با توجه به نوع و شکل برآمدگی، دردناک بودن یا نبودن، چرکین بودن یا نبودن به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام درمان به خصوص خود را دارند. مهم‌ترین جوش‌ها عبارتند از:

  • جوش‌های سر سفید
  • جوش‌های سر سیاه
  • برآمدگی‌های قرمز کوچک به نام پاپول
  • جوش‌های قرمز دارای چرک یا پوسچول
  • توده‌های بزرگ، سفت و دردناک در زیر پوست گرهک‌ها یا ندول‌ها
  • توده‌های دردناک پر از چرک در زیر پوست یا کیستیک‌ها

آکنه‌ها در کدام قسمت‌های بدن شکل می‌گیرد؟

جوش‌ها و آکنه‌ها می‌توانند در تمام نقاط بدن به وجود آیند اما نقاطی مانند صورت، شانه، سینه، پیشانی و کمر مهم‌ترین نقاطی هستند که جوش‌ها علاقه‌ی زیادی به بروز در این مکان‌ها دارند.

درمان جوش‌ها

هر کدام از جوش‌ها درمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. اولین و بهترین کاری که شما برای درمان جوش‌های پوست صورت و بدن خود باید انجام دهید مراجعه به متخصص پوست و مو است. متخصص می‌تواند با توجه به معاینات و بررسی آزمایشات مختلف، علل به وجود آمدن جوش در پوستتان را ریشه یابی کرده و با استفاده از داروهای مختلف شروع به درمان کند.
در نتیجه باید گفت اولین کاری که شما باید انجام دهید استفاده از داروها برای کاهش به وجود آمدن جوش‌ها در پوستتان است. در مراحل بعدی و زمانی که دیگر جوش فعالی ندارید و توانسته‌اید مشکلات پوست خود را حل کنید می‌توانید از روش‌های مختلف برای درمان رد پای جوش‌ها استفاده کنید.

درمان جای جوش و آکنه

امروزه‌ روش‌های مختلفی برای از بین بردن آثار جوش‌های مختلف از روی صورت و بدن ابداع شده که هر کدام کارایی خاص خود دارند. اولین گام می‌تواند استفاده از لایه بردارهای شیمیایی باشد که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. استفاده از درمان‌های دارویی و لایه برداری‌ها با استفاده از ترکیبات دارویی می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و برای برخی از افراد کلافه کننده باشد در این حالت بهره گیری از لیزرها می‌تواند گزینه‌ی مناسب و ایمنی جهت برطرف کردن این مشکل باشد.
امروزه از لیزرهای مختلف جهت از بین بردن جای جوش و آکنه در مدت زمان کوتاه با بهترین نتایج استفاده می‌شود مانند :

  • لیزر PDL
  • لیزر ND_Yag
  • آر اف فرکشنال

جوش صورت

لیزر PDL

این دستگاه با اثر گذاری خود روی غدد چربی و کاهش ترشح آن از ایجاد جوش‌ها جلوگیری کرده و اثر التهابی جوش‌ها روی پوست را کاهش می‌دهد. استفاده از این روش درمانی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

لیزر ان دی یاگ

لیزر ان دی اگ یکی از روش‌های موثر برای درمان جای جوش‌ها محسوب می‌شود. این لیزر با ساز و کار خود بسیار سریع و کارآمد توانایی این را دارد که التهاب ناشی از شکل گیری جوش‌ها را کاهش داده و طی چندین جلسه پوست صورت شما را صاف کند. در واقع بهره گیری از لیزرها علاوه بر پاک کردن جای برجستگی و برآمدگی‌های ناشی از جوش و آکنه در کاهش بروز این مشکل نیز موثر است. در واقع لیزر می‌تواند روی غدد چربی که از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش است اثر خوبی گذاشته و آن را درمان کند.

لیزر ار اف فرکشنال

لیزر فرکشنال اغلب برای جوانسازی پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با توجه به کارایی و اثرگذاری سریع آن روی جوش‌ها می‌توان از آن برای از بین بردن جوش‌ها نیز استفاده کرد. ساز و کار این دستگاه به گونه‌ای است که با کوچک کردن چربی روی پوست سبب می‌شود تا پوست چربی کمتری تولید کرده و کمتر نیز جوش بزند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید