بهترین روش های جوانسازی پوست در سنین مختلف

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 17 آذر 1400

پیشگیری از پیری پوست تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی جوانان و خانم‌های میانسال شده است. به همین دلیل نیز امروزه کلینیک‌های زیبایی بسیاری راه اندازی شده و به ارائه‌ی خدمات درمانی زیبایی می‌پردازند. این روزها برای پیشگیری از پیری پوست و درمان مشکلات پوستی ایجاد شده، روش‌های درمانی بسیاری روی کار آمده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان در سنین مختلف به جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری آن منجر شد. روش‌های جوانسازی پوست، در سنین مختلف، متفاوت بوده و همه‌ی روش‌ها و دستگا‌ه‌های موجود برای تمامی سنین مناسب نیستند به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که قبل از درمان مشکلات پوستی حتماً با یک پزشک متخصص و دارای دانش کافی در این زمینه مشورت کرده و سپس اقدام به درمان مشکلات پوستی خود کنید.

جوانسازی پوست چیست؟

پیری و افزایش سن روندی طبیعی است که مشکلات و بیماری‌های مختلفی را نیز در پی دارد. با اینکه ممانعت از این روند طبیعی ممکن نیست اما می‌توان با انجام اقداماتی، از تمامی بیماری‌ها و به ویژه مشکلات پوستی که به سبب پیری و افزایش سن نمایان می‌شوند، جلوگیری کرد. مشکلات پوستی مانند چین و چروک، لک‌ها، جوش و آکنه، افتادگی پوست و … از جمله مشکلاتی هستند که پیری پوست در ایجاد آن‌ها موثر بوده و باید با استفاده از روش‌های مختلف نسبت به جوانسازی پوست اقدام شود. در حالت کلی جوانسازی پوست به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور جلوگیری از پیری پوست و درمان مشکلات پوستی انجام می‌گیرد.

برای جوانسازی پوست از چه روش هایی میتوان استفاده کرد؟

روش‌ها و دستگاه‌های بسیاری از جمله دستگاه‌های لیزر وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای جوانسازی پوست استفاده کرد. یکی از عوامل موثر در انتخاب روش مناسب برای جوانسازی پوست، نوع مشکل پوستی می‌باشد. هر کدام از روش‌های موجود مناسب برای نوع خاصی از بیماری‌ها بوده و نمی‌توان برای دیگر مشکلات از آن استفاده کرد. یکی دیگر از عواملی که باید بر اساس آن نوع روش را استفاده کرد، سن فرد متقاضی می‌باشد. برخی از دستگاه‌ها و روش‌ها اثر بخشی موثر زیادی نداشته و فقط برای جلوگیری از پیری و مشکلات پوستی کاربرد دارند. به همین دلیل نیز نمی‌توان از آن‌ها در سنین بالا استفاده کرد و یا در مقابل استفاده از روشی مانند جراحی لیفت صورت تنها برای سنین بالا و مشکلات پوستی حاد مانند چین و چروک عمیق در میانسالی استفاده می‌شود.

روش های جوانسازی پوست در میانسالی
Woman in bright beret paints her lips with red lipstick. Girl in lilac blouse posing on pink background

بهترین سن برای استفاده از روش های جوانسازی پوست

در سنین پایین به دلیل جوان بودن پوست، استفاده از روش های جوانسازی پوست توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است تاثیر برعکسی گذاشته و منجر به پیری زود رس پوست شود. بهترین سن برای استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های تهاجمی برای درمان مشکلات و پیری پوست، ۲۵ و یا ۳۰ سالگی به بعد می‌باشد. در هر کدام از این دوران نیز باید برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر، از پزشک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

 

پیشگیری از پیری پوست در ابتدای جوانی

معمولاً نشانه‌های پیری پوست مانند چین و چروک از ۲۵ سالگی به بعد نمایان شده و قبل از آن یعنی در ۲۰ سالگی تنها جوش‌های جوانی شایع هستند. به همین به جای استفاده از روش‌های تهاجمی و دستگاه‌های مختلف، بهتر است که از انواع محصولات مراقبتی مانند کرم‌های آبرسان، پمادهای ضد پیری، ضد چروک و … برای پیشگیری از پیری پوست استفاده کنید. البته در برخی موارد ممکن است جای جوش‌های نوجوانی باعث ناخوشایند دیده شدن چهر‌ه‌ی افراد شوند به همین دلیل تنها در این گونه موارد جدی، می‌توانید ازدستگاه‌هایی مانند میکرونیدلینگ برای از بین جای جوش و یا لک‌های صورت استفاده کنید.

روش های جوانسازی پوست در دوران جوانی

دوران جوانی یعنی ۲۵ سالگی به بعد علائم پیری پوست شروع به نمایان شدن کرده و در صورت عدم درمان آن‌ها، در میانسالی مشکلات شدیدتری ایجاد خواهند شد. در این سن معمولاً از روش‌های درمانی نیمه تهاجمی که اثر بخشی خوبی نیز دارند، استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم برخی از دستگاه‌ها اثر بخشی دائمی نداشته و در اغلب موارد برای پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند و دوران جوانی بهترین زمان برای استفاده از آن‌ها برای رفع مشکلات پوستی خفیف و پیشگیری از حاد شدن آن‌ها می‌باشد.

روش های جوانسازی پوست در میانسالی

کلاژن یکی از مواد مهم و تاثیر گذار در جوانسازی پوست می‌باشد که با افزایش سن، تولید آن در بدن کم شده و به همین دلیل به مرور زمان پوست دچار پیری می‌شود. اگر در جوانی نتوانید از مشکلات پوستی پیشگیری کنید، با افزایش سن مشکلات عمیق‌تر شده و به سختی درمان می‌شوند. یکی از روش‌های موثر و ماندگار برای جوانسازی و رفع چین و چروک صورت، حراجی لیفت پوست صورت می‌باشد. اگر بتوانید با استفاده از دستگاه‌های مختلف در جوانی، چین و چروم سطحی را درمان کنید، در میانسالی دیگر نیازی به استفاده از جراحی لیفت نخواهید داشت. در ادامه به بررسی چند روش جوانسازی پوست که برای دوره‌های جوانی و میانسالی موثر هستند، می‌پردازیم.

آر اف فرکشنال Fractional RF

آر اف فرکشنال یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از پیری پوست و جوانسازی آن می‌باشد. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک که از روکش طلا ساخته شده‌اند پوست را تحریک کرده و بدن کلاژن بیشتری تولید می‌کند. در میان این سوزن‌های کوچک، امواج رادیویی وجود داشته و به لایه‌های زیرین پوست رسانده می‌شوند. آر اف فرکشنال برای از بین بردن چین و چروک، جای جوش، ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوست، درمان منافذ پوست و … در سنین جوانی کاربرد دارد.

جوانسازی پوست در جوانی

هایفوتراپی HIFU

در هایفو تراپی، دستگاه مخصوصی وجود دارد که امواج فراصوت با فرکانس بالا را به صورت متمرکز بر روی ناحیه‌ی درمان تابانده و با کلاژن سازی باعث کاهش چین و چروک می‌شود. این روش برای خطوط و چین و چروک‌های سطحی که به تازگی ایجاد شده‌اند، مناسب می‌باشد.

میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز، سطح پوست را تحریک کرده و به سبب همین تحریک بدن کلاژن بیشتری را تولید می‌کند. از این روش برای از بین بردن جای جوش در تمامی سنین استفاده می‌شود.

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم با استفاده از کریستال‌های کوچک، سطح خارجی پوست مالش داده شده و با این کار پوست لایه برداری می‌شود. لایه برداری پوست با استفاده از کریستال‌های کوچک، منجر به درمان جای زخم‌های پوستی و از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود.

 کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش‌های غیر تهاجمی بوده که با استفاده از دستگاه مخصوص، کربن دی اکسید را به زیر پوست تزریق می‌کنند. این روش اغلب مناسب برای افراد بالای ۳۰ سال که دارای سلولیت پوستی، گودی شدید زیر چشم و ترک‌های پوستی هستند، کاربرد دارد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید