پوست خشک و اصول مراقبت از آن

موضوع : زیبایی مودوشنبه 19 مهر 1400

شناخت نوع پوست و مراقبت اصولی و درست از آن، برای داشتن پوستی سالم و جوان و ضروری می‌باشد. در حالت کلی پوست انسان به ویژه پوست صورت، به سه نوع چرب، خشک و مختلط تقسیم ‌بندی می‌شود. پس از اینکه فرد نوع پوست خود را شناسایی کرد، باید روتین مراقبت از پوست را نیز بر اساس نوع آن تنظیم کند. در بین انواع پوست، نوع خشک یکی از حساس‌ترین آن‌ها بوده و با توجه به علائم و نشانه‌هایی که دارد، می‌تواند برای فرد آزار دهنده باشد.

خشکی پوست علاوه بر صورت، می‌تواند هر قسمت از بدن مانند دست، پا، گردن و … را درگیر کرده و موجب اذیت و ناراحتی شود. اما خوشبختانه مشکلی نیست که چاره نداشته باشد چرا که می‌توانید با آشنایی با روش‌های مراقبت از پوست خشک، آن را درمان کنید.

پوست خشک به چه نوع پوستی گفته می‌شود؟

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج پوستی بوده و اغلب افراد در تمامی سنین با آن درگیر هستند. علاوه بر آن این مشکل می‌تواند همیشگی و یا موقتی بوده و تحت برخی شرایط و یا در برخی بازه‌های زمانی مانند فصل زمستان و یا … ظاهر شود. خشکی پوست در اصل به دلیل عدم تولید چربی طبیعی به نام سبوم ایجاد می‌شود. ولی در برخی موارد مشکلات و دلایل دیگری نیز باعث خشک شدن پوست می‌شوند. پوست خشک علاوه بر اینکه چربی طبیعی تولید نمی‌کند، در حفظ رطوبت طبیعی خود نیز ناتوان بوده و به همین دلیل لایه‌ی بیرونی پوست حالت کشیدگی و پوسته شدن پیدا می‌کند. چرا که چربی‌های تولید شده باعث ایجاد حالت ارتجاعی در پوست می‌شوند.

علائم و نشانه‌های پوست خشک

خشکی پوست نیز مانند تمامی مشکلات پوستی دیگر دارای علائم و نشانه‌هایی است که فرد با ظاهر شدن آن‌ها می‌تواند نوع خشکی پوست خود را تشخیص داده و آن را درمان کند. برخی از مهم‌ترین و بارزترین نشانه‌های پوست خشک عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • قرمزی
  • احساس کشیدگی پوست
  • و …

انواع خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل این که به سبب عوامل مختلف ایجاد می‌شود، دارای انواع متفاوتی نیز می‌باشد. خشکی می‌تواند در برخی افراد بسیار شدید و دائمی بوده و یا در برخی به صورت موقتی و یا فصلی ایجاد شود. هنگامی که خشکی پوست موقتی است، درمان آن نیز بسیار راحت بوده و می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص از شر آن خلاص شوید. اما برخی از خشکی‌های پوست نیز بسیار شدید بوده و به عنوان نوعی بیماری شناخته می‌شوند. این نوع از خشکی پوست را متخصصان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرده‌اند.

پوست خشک

درماتیت تماسی

درماتیت یک اصطلاح پزشکی می‌باشد که برای پوست‌های بسیار خشک به کار می‌رود. درماتیت تماسی به حالتی گفته می‌شود که پوست شما در هنگام تماس با جسم و یا سطح واکنش نشان داده و باعث التهاب و خشکی موضعی می‌شود. به عنوان مثال زمانی که افراد با اجسام و مواد شیمیایی سر و کار دارند، ممکن است پوستشان واکنش نشان داده و باعث ایجاد خشکی موقتی شود. در حالت کلی درماتیت تماسی به حالتی گفته می‌شود که پوست شما نسبت به موادی حساسیت نشان دهد.

درماتیت سبورئیک

نوعی از خشکی پوست نیز وجود دارد که به دلیل تولید بیش از حد چربی ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک باعث می‌شود که پوست حالت قرمز مانند و پوسته شدن داشته و در آن محل احساس خارش شدید داشته باشید. این نوع از درماتیت اغلب در نوزادان تازه به دنیا آمده شایع می‌باشد.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی بیماری مزمن پوستی است که باعث پوسته شدن سطح پوست می‌شود. درماتیت اغلب در بین کودکان خردسال ظاهر می‌شود.

چرا پوست دچار خشکی می‌شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث خشکی پوست شده و به دنبال آن مشکلات آزاردهنده‌ی دیگری را نیز برای افراد به وجود آورند. برخی از این عوامل بطور طبیعی رخ داده و افراد در آن نقشی ندارند. اما بعضی عوامل نیز وجود دارند که به سبب سبک زندگی و شرایط و رفتار فرد موجب ایجاد خشکی پوست می‌شوند. برخی از بارزترین علت‌های خشکی پوست عبارتند از:

  • ژنتیک
  • افزایش سن و پیری پوست
  • آب و هوای محیط زندگی
  • استفاده از مواد مراقبتی نامناسب و شیمیایی
  • تغذیه‌ی نامناسب
  • انجام درمان‌های مختلف برای زیبایی پوست
  • و …

نحوه مراقبت از پوست خشک

همانطور که گفتیم خشکی پوست به سبب عوامل مختلفی رخ می‌دهد که برای مقابله با آن باید از انجام آن عوامل خودداری کنید. اما در برخی موارد فرد نقشی در آن نداشته و بصورت ارثی و ژنتیک دارای پوستی خشک می‌باشد. در اینگونه شرایط افراد می‌توانند با رعایت برخی نکات و موارد مهم، خشکی پوست را کنترل کرده و به پوست در تولید چربی و حفظ رطوبت کمک کنند. برای اینکه بتوانید همواره پوستی نرم، لطیف و مرطوب داشته باشید، به نکات زیر توجه داشته باشید.

پوست خشک

شستشوی صورت با آب ولرم

به هیچ عنوان صورت خود را با آب داغ شستشو نداده و همواره از آب ولرم استفاده کنید چرا که آب گرم باعث از بین چربی‌های تولید شده در سطح پوست می‌شود.

استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی مناسب پوست

در هنگام خرید محصولات آرایشی و یا مراقبتی پوست توجه کنید که محصول مناسب برای پوست‌های خشک باشد. این گونه محصولات به سبب داشتن مواد مخصوص، به پوست برای تولید چربی و حفظ رطوبت کمک کرده و باعث می‌شوند تا پوست شما برای مدتی مرطوب بماند.

انجام فیشال و لایه برداری پوست

وقتی پوست به سبب خشک بودن پوسته پوسته می‌شود، سلول‌های مرده روی لایه‌ی بیرونی پوست تجمع کرده و به مرور زمان ممکن است موجب ایجاد جوش‌های سرسیاه و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت شود. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل انجام فیشال و لایه برداری می‌باشد. در فیشال صورت، فرد متخصص در این زمینه با استفاده از وسیله‌های مختلف و مواد مخصوص، سلول‌های مرده را از بین برده و با ماسک‌های صورت به آبرسانی پوست کمک می‌کند.

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌های پوستی

یکی از اقدامات مهم و ضروری برای درمان و مقابله با خشکی پوست، استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌های مناسب پوست خشک می‌باشد. سعی کنید بصورت روزانه و پس از هر بار شستشوی صورت، از آبرسان مناسب استفاده کرده و با این کار مانع از آسیب شوینده‌ها به پوست خود شوید. توصیه می‌کنیم که حتماً در روتین مراقبت از پوست خود، از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست خشک

استفاده از ضد آفتاب در طول روز همواره توسط افراد متخصص در حوزه‌ی سلامت پوست توصیه شده و همه‌ی افراد از اهمیت آن بی خبر نیستند. اما نکته‌ای که اهمیت دارد، استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست‌های خشک می‌باشد. اگر از ضد آفتاب متناسب با پوست خود استفاده نکنید، ممکن است به مرور زمان باعث شدید شدن خشکی پوست خود شده و باعث ایجاد مشکلات دیگری از قبیل کک و مک، جوش، افتادگی پوست و … شوید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید