همه چیز درباره شوره سر

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 17 شهریور 1400

تمیز و مرتب دیده شدن موها می‌تواند در هر موقعیتی شما را زیبا و جذاب نشان دهد. در غلب موارد خانم‌ها بیشتر از آقایان با موهای‌شان درگیر بوده و همواره به فکر زیبایی آن‌ها هستند، اما بیماری‌هایی که می‌تواند موهای سر را درگیر کند، مخصوص خانم‌ها نبوده و در آقایان نیز رایج می‌باشند. بیماری‌های مانند ریزش مو، موخوره، شوره سر و … از جمله عواملی هستند که می‌توانند موهای سر را ناخوشایند نشان داده و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شود.

یکی از بیماری‌هایی که بسیاری از افراد با آن درگیر بوده و همواره سعی در رفع آن دارند، شوره‌ی سر می‌باشد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای رفتن به مهمانی و یا مکانی خاص، موهای خود را به خوبی شسته و مرتب کرده باشید اما در آخر به دلیل شوره‌هایی که در کف سر شما وجود دارند احساس ناخوشایندی پیدا کرد‌ه‌اید. البته این شوره‌ها دائمی نبوده و شما می‌توانید به راحتی با طی روند درمان آن را رفع کنید.

شوره‌ سر چیست؟

شوره‌ سر یک بیماری پوستی می‌باشد که پوست موهای سر را درگیر کرده و باعث ایجاد پوسته‌های سفید رنگ در کف سر می‌شود. این پوسته‌ها اغلب با خارش خفیف و یا شدید موها همراه بوده و روی روحیه‌ی افراد تاثیر منفی می‌گذارند. از طرفی این شوره‌های خفیف کاملاً عادی و طبیعی بوده و اغلب افراد با آن روبرو می‌شوند اما نوع شدیدتری از این بیماری نیز وجود دارد، که شامل التهاب پوست بوده و به اسم درماتیت سبورئیک شناخته می‌شود.

آیا شوره سر مسری است؟

شوره سر غیر مسری بوده و به هیچ عنوان از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. بلکه نوعی بیماری پوستی شایع می‌باشد که به دلیل برخی التهابات پوستی و شرایط و محیط زندگی افراد به وجود می‌آید.

علائم شوره سر

شوره دادن سر جز بیماری‌های می‌باشد که تشخیص و شناسایی علائم آن خیلی راحت بوده و اغلب افراد با آن آشنایی دارند. هنگامی که روی پوست سر پوسته‌هایی سفید رنگ دیده می‌شود، که باعث خارش پوست شده و لکه‌های سفید مانندی نیز روی موهایتان ظاهر می‌شود، می‌توانید بگویید که دچار شوره‌ی سر شده‌اید. در برخی از افراد این علائم موقتی بوده و به سبب شرایط زندگی ناسالم ایجاد می‌شوند پس می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص و طی روند درمان با آن مقابله کنید.

دلایل ایجاد شوره سر

هر بیماری که در بدن رخ می‌دهد، منشا و علتی دارد که به سبب آن‌ها دچار مشکلات و بیماری‌های مختلفی می‌شوید. شوره‌ی سر نیز به خودی خود اتفاق نیفتاده و دارای دلایلی می‌باشد. در اینجا به بررسی مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره‌ی سر می‌پردازیم.

شوره سر

عدم رسیدگی به موها و شست‌وشوی نامناسب آن‌ها

رسیدگی روزانه به موها و شستشوی مناسب آن‌ها با شامپو‌های متناسب با مو، از جمله مهم‌ترین اقدامات در روتین روزانه می‌باشد که اگر به موهایتان رسیدگی نکنید دچار آسیب‌هایی از جمله شوره سر می‌شود. هنگامی که شما شستشوی موهایتان را به تعویق می‌اندازید، چربی و آلودگی‌ها روی پوست سر جمع شده و موجب ایجاد شوره در کف سر می‌شوند.

خشک بودن پوست کف سر

هنگامی که به سبب خشکی پوست سر دچار شوره می‌شوید، این شوره‌ها نسبت به پوست‌های چرب کمتر بوده و در مدت زمان کمتری نیز از بین می‌روند. برای جلوگیری از شوره در پوست‌های خشک، سعی کنید که با مواد مناسب آن را آبرسانی کرده و مرطوب نگه ‌دارید.

شوره سر ناشی از بیماری‌های قارچی

برخی اوقات وجود قارچی به نام مالاسزیا روی سر افراد موجب ایجاد شوره سر می‌شود که این قارچ از چربی پوست تغذیه کرده و در برخی افراد با تحریک پوست و ایجاد التهاب، روی سر شوره ایجاد می‌کند.

داشتن آلرژی و یا حساسیت به مواد مراقبتی

اغلب افراد برای داشتن موهای پرپشت، حالت دار و زیبا از انواع محصولات مراقبتی مو استفاده می‌کنند. در برخی موارد ممکن است پوست سر شما به این مواد واکنش نشان داده و دچار التهاب شود و یا اینکه به سبب استفاده از این محصولات دچار خشکی پوست شوید. در این گونه موارد احتمال ایجاد و بروز شوره در سر افزایش یافته و به همین دلیل باید در استفاده از مواد مراقبتی توجه کافی را داشته باشید.

پوست چرب و ایجاد شوره سر

پوست‌های چرب بیشترین عامل ایجاد شوره می‌باشندکه افراد باید بتوانند چربی پوست کف سر خود را کنترل کنند چرا که در غیر این صورت همواره پوسته‌هایی را روی موهای خود مشاهده خواهند کرد.

شوره سر

چگونه از شر شوره‌های سر خلاص شویم؟

در حالت کلی شوره‌ی سر خفیف و یا شدید می‌باشد که باید در هر دو مورد هنگامی که پوسته‌های کوچکی را روی سر خود مشاهده کردید، حتماً بدون هیچ معطلی نسبت به درمان آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی راهکارهای موثر برای درمان شوره‌ی سر می‌پردازیم.

رسیدگی روزانه به موها

رسیدگی روزانه به موها از جمله اقداماتی می‌باشد که می‌توانید از شوره زدن سر جلوگیری کنید. حتماً کارهایی مانند شانه زدن مرتب موها، شستشوی مناسب و صحیح آن‌ها، عدم استفاده‌ی زیاد از وسیله‌های حرارتی و … را جزو روتین روزانه‌ی خود قرار دهید و با این کار از شوره زدن موها پیشگیری کرده و از موهای خود به خوبی مراقبت کنید.

استفاده از محصولات مراقبتی متناسب با پوست

همانطور که گفتیم گاهی اوقات محصولات مراقبتی نامناسب می‌تواند موجب التهاب پوست سر شده و در نتیجه باعث ایجاد شوره شود. پس توصیه می‌کنیم که حتماً نوع موهای خود را به خوبی شناخته و متناسب با آن از شامپو و محصولات مراقبتی دیگری مانند نرم کننده، آبرسان مو و … استفاده کنید.

عدم استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی

رنگ کردن موها با مواد شیمیایی نامرغوب می‌تواند موجب آسیب به پوست سر شده و درنتیجه باعث ایجاد شوره شود. حتماً سعی کنید بعد از رنگ کردن موها از مواد مراقبتی مناسب برای پوست سر خود استفاده کنید تا پوست دچار التهاب نشود.

استفاده از شامپوهای مناسب و ضد شوره

مهم‌ترین نکته در درمان شوره‌ی سر استفاده از شامپوهای ضد شوره می‌باشد. بعد از مشاهده‌ی پوسته‌های سفید روی موهای خود، حتماً به پزشک مراجعه کرده و از شامپوهایی که برایتان تجویز می‌کند، به طور مرتب استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید برای جلوگیری از این بیماری، به صورت روزانه از شامپوهایی که ضد شوره هستند استفاده کنید. این نوع از شامپوها حاوی مواد مختلفی از جمله سلنیوم سولفاید، پیریتیون، قطران زغال سنگ، سورفاکتانت و … می‌باشندکه هر کدام از این مواد می‌توانند به نحوی از شوره‌ی سر جلوگیری کنند.

آیا شوره سر موجب ریزش موها می‌شود؟

شوره‌هایی که روی سر ایجاد می‌شوند به هیچ عنوان به ریزش موها ربطی ندارند اما بر عکس این موضوع نیز صادق می‌باشد، یعنی ریزش موها می‌تواند باعث ایجاد شوره شود. در این گونه موارد بهتر است خودسرانه عمل نکرده و برای درمان حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید