نکاتی مهم درباره عمل پیوند مو

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 28 مهر 1400

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ابداع روش‌های نوین، عوارض و معایب کاشت مو به حداقل رسیده است. یکی از روش‌هایی که در ابتدا تمامی افراد از آن برای کاشت مو استفاده می‌کردند، FUT نام داشت ولی همانطور که گفتیم امروزه روش‌های نوین دیگری روی کار آمده‌اند که نسبت به FUT عوارض کمتر و اثر گذاری بیشتری دارند. SFIT یکی از متدهای جدید کاشت مو می‌باشد که با داشتن حداقل عوارض و معایب در پیوند مو، تبدیل به روشی محبوب و پر طرفدار شده است.

تمام کسانی که از این روش برای کاشت مو استفاده کرده‌اند علاوه بر گرفتن نتیجه‌ای بهتر، دوران استراحت کمتری داشته و بعد از مدت کوتاهی استراحت به زندگی روزمره‌ی خود ادامه داده‌اند. توجه داشته باشید که عوارضی مانند قرمزی، تورم و … در تمامی روش‌ها وجود دارد پس کاشت موی بدون عوارض وجود ندارد. اما در برخی روش ها مانند SFIT  خیلی کم بوده و بعد از حداکثر ۳ روز بهبود پیدا می‌کنید.

نحوه انجام عمل کاشت مو

کاشت مو در اغلب موارد بصورت غیر تهاجمی یعنی بدون بیهوشی انجام می‌گیرد. پس هیچ گونه استرس و ترس برای پیوند مو نداشته و با خونسردی کامل به کلینیک مراجعه کنید. از زمانی که شما وارد اتاق مخصوص برای کاشت می‌شوید، مراحل پیوند مو آغاز می‌شود. پس از این که شما در اتاق عمل حضور پیدا کردید، یک انژیوکت برای سرم و تزریق خواب آور و آنتی بیوتیک به دست شما وصل خواهد شد. سپس ناحیه‌ی مورد درمان توسط کرم‌های بی حسی موضعی مانند لیدوکائین و مارکانین بی حس شده و پس از آن گرافت‌های مو توسط دستگاه مخصوص از ناحیه‌ی دهنده برداشته شده و در محل بدون مو کاشت می‌شود.

عموماً برای ردیف جلویی موها از موهای یک تار و برای ردیف‌های بعدی از موهای ۲، ۳ و ۴ تار استفاده می‌شود. اما تعداد تارهای موها از هر شخص به شخص دیگر متفاوت می‌باشد. بعد از اینکه کاشت مو تمام شد اگر عوارض جسمانی مانند سر گیجه، حالت تهوع و … نداشتید، می‌توانید به منزل برگردید.

عمل پیوند مو

توصیه‌های قبل از عمل پیوند مو

همانطور که می‌دانید کاشت مو عملی حساس بوده و باید از تمامی دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک متخصص پیروی کنید. برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از پیوند مو به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  • یک هفته قبل عمل از مصرف نوشیدنی‌های الکی و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • شب قبل از عمل حمام کرده و موهای خود را شستشو دهید.
  • یک هفته قبل عمل از مصرف خودسرانه داروهایی مانند آسپرین و دی پرید امول خودداری کنید.
  • در برخی موارد پزشک در صورت نیاز آمپول ویتامین k تجویز می‌کند که باید یکی از آن‌ها را دو روز قبل عمل و دیگری را یک روز قبل تزریق کنید.
  • یک روز قبل عمل از مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ناپروکسن، متوکاربامول و .. به شدت پرهیز کنید.
  • قبل از عمل کاشت مو حتماً تمامی آزمایش‌های نوشته شده توسط پزشک را انجام داده و در یک جلسه قبل از عمل، آن‌ها را به پزشک نشان دهند.

چه آزمایش‌هایی قبل از پیوند مو باید انجام شوند؟

یکی از کارهایی که قبل از پیوند مو باید انجام گیرد، آزمایش‌هایی است که پزشک متخصص باید توجه به شرایط بیمار تجویز می‌کند. معمولاً قبل از عمل از بیماران خواسته می‌شود که آزمایش‌های مختلف خون انجام دهند تا وجود بیماری‌های ویروسی و انعقاد خون در آن‌ها بررسی شود. برخی از آزمایش‌های مهمی که فرد باید نسبت به انجام آن‌ها اقدام کند عبارتند از :

  • FBS
  • HIV
  • HBsAg
  • CBC
  • PT
  • PTT
  • HCV-Ab
  • DiFF
  • ESR
  • CRP

عمل پیوند مو

توصیه‌های بعد از عمل کاشت مو

مراقبت‌هایی که بعد از پیوند مو باید انجام گیرند به اندازه‌ی خود عمل مهم بوده و تاثیر زیادی روی نتیجه‌ی کاشت مو دارند. بعد از کاشت ممکن است محل موهای پیوند داده شده دچار خونریزی شود. در صورت رخ دادن خونریزی با استفاده از یک باند محل کاشت شده را با کف دست به آرامی فشار دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس گاز را بردارید چنانچه خونریزی قطع نشد، با کلینیک و پزشک متخصص خود تماس گرفته و مشورت کنید.

توجه داشته باشید که وجود عوارضی مانند تورم و درد اندک کاملاً طبیعی بوده و بعد از ۷۲ ساعت رفع می‌شوند. توصیه‌ها و مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو تنها به ساعات و روزهای اولیه خلاصه نشده و حداقل تا چند ماه باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

در ادامه به بررسی بیشتر توصیه‌های بعد از پیوند مو می‌پردازیم:

شب اول بعد از کاشت مو، ممکن است در ناحیه‌ی پشت سر که موها برداشته شده‌اند، درد کمی را احساس کنید که می‌توانید با انجام چند دفعه کمپرس یخ  روی قسمت پشت سر و ناحیه‌ی پیشانی، درد را کمتر کنید. در هنگام خواب توجه داشته باشید که حتماً بدن خود را به حالت ۴۵ درجه نگه دارید. روز بعد عمل به هیچ عنوان خودسرانه نسبت به شستن موهای خود اقدام نکرده و برای این کار یا به کلینیک مراجعه کنید و یا مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده عمل کنید.

در روزهای ابتدایی بدون مشورت با پزشک از قرص‌های مسکن استفاده نکرده و حدالامکان تا چند روز در خانه استراحت کنید. در روزها و هفته‌های بعد از عمل هیچ گونه استرسی نداشته و فقط مطابق با توصیه‌های دکتر رفتار کنید. سعی کنید تا چند هفته از انجام ورزش و تحرکات سنگین خودداری کرده و تا حدودی به خودتان استراحت دهید.

نکات مهم و ضروری که افراد باید در پیوند مو به آن‌ها توجه کنند:

بعد از پیوند مو ممکن است برخی از اتفاقات موجب نگرانی و استرس شوند که در این جا قصد داریم با بررسی آن‌ها، به افزایش اطلاعات شما کمک کرده و برخی از آن‌ها را که کاملاً طبیعی هستند بیان کنیم.

  • بعد از پیوند مو ممکن است ترشحاتی از محل پیوند خارج شود که در اینصورت با تماس با دکتر خود، درباره‌ی چگونگی مراقبت مشورت بگیرید.
  • در صورتی که فرد مراجعه کننده دچار طاسی کامل نباشد ممکن است بعد از کاشت، موها در مرحله‌ی ریزش باشند. پس در صورت مشاهده‌ی ریزش موهایتان نگران نباشید چرا که موهای کاشت شده آسیبی نمی‌بینند.
  • بعد از ۲ الی ۶ هفته موهای کاشت شده شروع به ریزش می‌کنند که این نیز امری طبیعی بوده و موها ریشه‌های خود را برای تولید موهای جدید آماده می‌کنند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید