درمان استرچ مارک‌ ها یا ترک‌های پوستی

موضوع : زیبایی مویکشنبه 10 مرداد 1400

پوست بدن انسان خاصیت الاستیسیته و انعطاف پذیری بالایی دارد که متاسفانه به مرور زمان و بالا رفتن سن از این خاصیت کم شده و میزان تولید کلاژن آن نیز کاهش می‌یابد. با کاهش کلاژن سازی و کاهش انعطاف پذیری، پوست بدن در مقابل تغییرات مختلف و عوامل آسیب رسان زودتر دچار مشکل شده و تغییر شکل و رنگ می‌دهد. یکی از این تغییرات شکل گرفتن ترک‌های پوستی یا استرچ مارک روی بدن به خصوص شکم، سینه و ران است.

استرچ مارک چیست؟

ترک‌های های پوستی که به آن‌ها استرچ مارک نیز گفته می‌شود به علت پارگی کلاژن‌های پوستی ایجاد می‌شود. دلیل پارگی کلاژن‌ها نیز می‌تواند افزایش وزن سریع هنگام بارداری یا چاق و لاغر شدن ناگهانی بدن رخ دهد.

در واقع کلاژن نوعی پروتئین است که باعث می‌شود پوست حالت کشسانی داشته باشد. اگر پوست به اندازه‌ی کافی دارای کلاژن نباشد هنگام بزرگ شدن و افزایش حجم لایه‌ی زیرین، کشیده شده و دچار پارگی خواهد شد. کلاژن‌های آسیب دیده روی پوست به صورت ترک‌های پوستی خود را نشان می‌دهند.

علل به وجود آمدن استرچ مارک

چاقی تنها دلیل ایجاد ترک‌های پوستی نیست بلکه عوامل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل هستند مانند:

  •  بارداری
  •  بدنسازی
  •  تغییرات هورمونی
  •  افزایش سریع وزن
  •  ژنتیک
  •  کم آبی بدن
  •  خشکی پوست
  • و…

تمام عوامل بالا می‌توانند سبب ایجاد ترک‌های پوستی یا افزایش میزان عمق این ترک‌ها شوند و پوست را تحت تاثیر قرار داده و زیبایی آن را کم کنند.

درمان استرچ مارک‌ ها یا ترک‌های پوستی

بیشترین و عمده‌ترین دلیل ایجاد این نوع مشکل پوستی بارداری است که فرد باردار با افزایش سریع وزن در ناحیه‌ی شکم به علت رشد کودک با آن مواجه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۷ درصد از خانم‌ها در دوران بارداری دچار این مشکل می‌شوند. این ترک‌ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری و حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. این افزایش سریع وزن همراه با تغییرات هورمونی در صورتی که زمینه‌ی وراثتی و خشکی پوست نیز وجود داشته باشد ترک‌های پوستی را شکل می‌دهد که به مرور زمان عمیق‌تر شده و اثرات بدی روی پوست به جای خواهند گذاشت.

آیا درمانی برای ترک‌های پوستی وجود دارد؟

در درمان این نوع مشکل پوستی نیز بهتر است بگوییم پیشگیری بهتر از درمان است. زنان باردار بهتر است از یک الگوی تغذیه‌ای سالم و منظم پیروی کنند تا افزایش وزن متعادلی داشته باشند. همچنین با استفاده از روش‌های خانگی مانند ماساژ سطح پوست با استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون نیز می‌توانند تا حدود زیادی از ایجاد این مشکلات جلوگیری کرده و در صورت بروز آن نیز، شدت و عمق ترک‌ها را کاهش دهند.

همچنین توصیه می‌شود افراد عادی نیز از افزایش یا کاهش سریع وزن خودداری کرده تا شاهد بروز این مشکل پوستی نباشند.

درمان ترک‌های پوستی

امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌ها و متددهای جدیدی برای درمان انواع بیماری‌های پوستی ابداع گردیده که ترک‌های پوستی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای درمان ترک‌های پوستی می‌توان از:

  • کرم‌های موضعی و مواد شیمیایی
  • میکروندلینگ
  • میکرودرم
  • لیزر
  • و…

استفاده کرد. چهار روش فوق جزو روش‌های شناخته شده‌ای هستند که توانسته‌اند نتایج قابل قبولی برای درمان این مشکل پوستی ارائه دهند.

درمان استرچ مارک‌ ها یا ترک‌های پوستی

 کرم‌های موضعی

پمادها و کرم‌های موضعی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌های درمان مشکلات پوستی هستند اما نکته‌ی قابل توجه این است که این درمان‌ها به دلیل زمان بر بودن ممکن است مورد استقبال بسیاری از افراد قرار نگیرند. همچنین افراد هنگام استفاده از این کرم‌ها بعد از مدتی به دلیل نشان ندادن نتایج فوری آن را کنار می‌گذارند. این کرم‌ها در صورتی که توسط پزشک متخصص تجویز و مداوم مورد استفاده قرار گیرند نتایج خوبی ارائه خواهند داد.

کرم‌های ریتونوئید که حاوی ویتامین A هستند توانسته‌اند تاثیرات خوبی روی درمان ترک‌های پوستی نشان دهند. بهتر است بدانید مصرف خود سرانه‌ی این مواد شیمیایی مناسب نبوده و حتماً باید بعد از اتمام دوران بارداری برای درمان ترک‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین درمان دارویی استریا از تره تینویین، ویتامین سی موضعی و اسید گلیکولیک با غلظت‌های مختلف نیز در درمان ترک‌های پوستی موثر هستند که باید با تجویز و صلاح دید پزشک مصرف شوند.

روش میکرونیدلینگ

این روش به عنوان یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای درمان ترک‌های پوستی به شمار می‌رود. در این روش با استفاده از یک دستگاه کوچک زخم‌های ریزی روی سطح پوست ایجاد می‌گردد، این زخم‌ها موجب تحریک بدن برای تولید کلاژن و بهبود ترک‌ها خواهند شد.

 روش میکرونیدلینگ

این روش به عنوان یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای درمان ترک‌های پوستی به شمار می‌رود. در این روش با استفاده از یک دستگاه کوچک، زخم‌های ریزی روی سطح پوست ایجاد می‌گردد. این زخم‌ها موجب تحریک بدن برای تولید کلاژن و بهبود ترک‌ها خواهند شد.

درمان ترک‌های پوستی با لیزر

انواع مختلفی از دستگاه‌های لیزر وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای درمان ترک‌های پوستی ناشی از افزایش وزن سریع و یا بارداری استفاده کرد. در چند سال اخیر استفاده از نسل جدید لیزرهای فراکشنال غیرتهاجمی متداول شده است. در این روش غیر تهاجمی با استفاده از لیزر، پوست ناحیه‌ی مورد نظر تحریک شده و سلول‌های آسیب دیده بازسازی می‌شوند. در نهایت با تمدید جلسات لیزر درمانی رنگ و عمق ترک‌های پوستی کمتر شده و به مرور زمان محو خواهند شد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید