آیا همه برای از بین بردن موهای زائد خود باید لیزر کنند؟

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 20 تیر 1400

بسیاری از افراد به خصوص زنان از معضل بزرگی بنام موهای زائد رنج می‌برند که اگر با استفاده از روش‌های مختلف بخواهند آن را از بین ببرند، باز هم رشد سریع موهای زائد آن‌ها را کلافه خواهد کرد. حتی استفاده از اپیلاسیون نیز در کاهش رشد این موها تاثیر چندانی نخواهد داشت. البته که می‌توان با استفاده از لیزر درمانی و دستگاه‌های لیزر موجود در مراکز و کلینیک‌های زیبایی در چند جلسه به راحتی از شر این موها خلاص شد و آن‌ها را از بین برد اما بهتر است بدانید لیزر تنها راه حل درمانی نیست چرا که اگر علت رشد موی زائد، رفع و درمان نشود احتمال دارد بعد از لیزر درمانی نیز شاهد رویش مجدد آن‌ها در بدن خود باشیم.

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

دستگاه لیزر با خواص و ویژگی‌هایی که دارد پرتوهایی پر انرژی ساطع می‌کند. این پرتوها سبب آسیب به فولیکول‌های مو شده و در نتیجه ریشه‌ی موها را تخریب کرده و بعد از مدتی موجب توقف رشد موها خواهند شد. موهای بدن دارای چرخه‌ی رشد و خواب هستند که اگر در هنگام لیزر فولیکول‌های مو در دوره‌ی خواب باشند، لیزر روی آن‌ها تاثیر نزاشته و این عمل باید دوباره تکرار شود. به همین دلیل پروسه‌ی لیزر موهای زائد دارای بازه‌های زمانی مشخصی است، تا در هر دوره موهایی که در حال رشد هستند از بین بروند.

به کدام موهای بدن موهای زائد گفته می‌شود؟

بر خلاف تصور عموم مردم، موهای زائد به موهایی گفته می‌شود که حالت طبیعی ندارند، از ضخامت بیشتری برخوردارند، رنگ تیره‌تری دارند، در مناطقی رشد می‌کنند که بقیه‌ی موهای این قسمت عادی هستند و رشد سریعتری دارند. بهتر است بدانید موهای بدن مانند موهای دست، پا، زیر بغل و بقیه‌ی نقاط که ضخیم‌تر هستند موی زائد محسوب نمی‌شوند.

علت رشد موهای زائد در بدن

بدن انسان‌ها در حالت طبیعی رشد موی زائد نخواهد داشت مگر اینکه تغییرات هورمونی در آن شکل گرفته باشد و موجب شود سطح برخی هورمون‌ها از حالت طبیعی خود خارج شود. اغلب این تغییرات هورمونی در زنان شکل می‌گیرد و موجب می‌شود موهای صورت و بدن الگوی مردانه به خود بگیرند.

البته تغیرات هورمونی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که همگی منجر به ظهور موهای زائد ناخواسته در پوست صورت و بدن شده و زیبایی انسان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

آیا همه برای از بین بردن موهای زائد خود باید لیزر کنند؟

دلایل رشد موهای زائد

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد اغلب تغییرات هورمونی موجب بروز موی زائد در بدن می‌شود. در برخی موارد نیز ممکن است فرد بدون هیچ گونه بیماری شاهد رویش این موها باشد در این حالت نژاد و ژنتیک می‌تواند علت رشد این موها به حساب آید. برای این افراد استفاده از روش لیزر رفع موهای زائد می‌تواند بهترین درمان باشد.

مهم‌ترین عوامل رشد موهای زائد در بدن

  • ارث و ژنتیک
  • چاقی و اضافه وزن
  • افزایش قند و چربی بدن
  • تغییرات هورمونی
  • کم کاری غده‌ی تیروئید

ارث و ژنتیک

گاهاً در برخی از افراد حتی با انجام آزمایش‌های لازم هیچ گونه تغییر هورمونی مشاهده نمی‌شود اما با این حال موهای زائد در بدن وی رشد می‌کنند در این حالت می‌توان علت رویش این موها را ارث و ژنتیک نام گذاشت. ممکن است مادر و یا اعضای خانواده‌ی وی نیز از این نوع موی زائد برخوردار باشند که در این حالت بهترین راه درمان می‌تواند لیزر درمانی باشد.

دیابت یا مصرف بیش از اندازه‌ی چربی و شکر

بر اساس مطالعات انجام گرفته مشخص شده است که میزان مصرف چربی و شکر و افزایش رشد موهای زائد با یکدیگر رابطه‌ی مستقیمی دارند. افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند و میزان مصرف غذاهای چرب و فست فود در آن‌ها بیشتر است، بیشتر از دیگران در معرض رشد موهای زائد قرار دارند. وجود دیابت و افزایش انسولین خون نیز در برخی از افراد موجب رویش موهای زائد می‌شود. در این حالت بهترین راه کاهش موهای زائد و از بین بردن آن‌ها تنظیم رژیم غذایی و پرهیز از خوردن چربی و شکر اضافی است. در نهایت اگر بعد از مدتی که رژیم سالم غذایی تاثیری در کم شدن این موها نداشت می‌توان از لیزر درمانی نیز بهره برد.

چاقی

همانطور که در بالا نیز ذکر شد با افزایش میزان مصرف غذاهای چرب و شیرین، کالری بدن نیز بالا رفته و فرد چاق می‌شود. یکی از عوارض چاقی ممکن است به صورت رشد موهای زائد در بدن و صورت ظهور کند که فرد برای از بین بردن این موها بهتر است وزن خود را کاهش دده و سپس اقدام به استفاده از لیزر درمانی کند.

کم کاری تیروئید

کم کاری یا پر کاری هر غده‌ای در بدن انسان عوارض مختلفی می‌تواند در بدن ایجاد کند. غده‌ی تیروئید با کم کاری خود می‌تواند باعث رشد موهای زائد در بدن افراد شود که توصیه می‌شود قبل از انجام لیزر درمانی جهت درمان این بیماری به پزشک متخصص غدد مراجعه نمود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی دامنه‌ی وسیعی از علل و عوامل مختلف در رشد موهای زائد را شامل می‌شود، چرا که افزایش میزان هورمون مردانه‌ی تستوسترون در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  •  کیست تخمدان‌ها
  • بارداری
  • یائسگی
  • مصرف برخی داروها
  • و…

هر کدام از موارد ذکر شده می‌تواند تغییراتی در تعادل هورمون‌ها ایجاد کرده و در نهایت موی زائد را در بدن ما به وجود آورد.

آیا همه برای از بین بردن موهای زائد خود باید لیزر کنند؟

کیست تخمدان‌ها

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست تخمدان‌ها موجب می‌شود بدن میزان زیادی هورمون مردانه تولید کند و تعادل هورمونی بدن بهم بخورد. در این حالت بدن انسان علائم ظاهری این افزایش هورمونی را به صورت کلفت‌تر شدن صدا یا رشد موهای زائد روی صورت و بدن نشان خواهد داد. بهتر است قبل از مراجعه به مراکز زیبایی و انجام لیزر درمانی با مراجعه به پزشک متخصص زنان نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنید، چرا که ممکن است با رفع بیماری موردنظر موهای زائد نیز کمتر شده و یا از بین بروند.

بارداری

بارداری نیز می‌تواند موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن شود. رشد جنین در بدن مادر می‌تواند میزان هورمون مردانه را بالاتر برده و موجب رشد موهای زائد در برخی نقاط بدن شود. این موها احتمال دارد حتی بعد از زایمان و در دوران شیردهی نیز به رشد خود ادامه دهند از این رو به مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود برای گرفتن بهترین نتیجه از لیزر درمانی رفع موهای زائد خود منتظر زایمان و اتمام دوران شیردهی خود باشند، و اگر در میانه‌ی جلسات لیزر خود هستند ادامه‌ی آن را به بعد موکول کنند تا بهترین نتیجه را از صرف هزینه و زمان خود بگیرند.

یائسگی

یائسگی یا همان اتمام عادت ماهانه در زنان است که بعد از مدتی بروز می‌کند. در این حالت تغییرات زیادی در بدن زنان رخ می‌دهد که یکی از این تغییرات افزایش میزان هورمون مردانه است. در پی افزایش این هورمون روی بدن موهای زائد رشد خواهند کرد. بهترین روش برای درمان این نوع موهای زائد، استفاده از لیزر درمانی است که می‌تواند بسیار اثر بخش باشد.

مصرف برخی داروها

برخی داروها و یا عوارض مصرف برخی داروها نیز می‌تواند موجب بر هم زدن تعادل هورمونی بدن شوند در این حالت نیز ممکن است موی زائد روی پوست صورت و بدن شکل گیرد و رشد کند. بهتر است در صورت امکان مصرف دارو تحت نظر پزشک انجام گیرد و قبل از مراجعه برای لیزر درمانی با پزشک تجویز کننده‌ی دارو مشورت کرد و از مصرف خودسرانه‌ی هر گونه دارویی پرهیز نمود.

برای گرفتن بهترین نتیجه از لیزر درمانی بهتر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش‌های لازم مشکل اصلی رشد موی زائد خود را یافته و آن را درمان کنید تا بتوانید در صورت لزوم از لیزر درمانی بهره ببرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید