هیالورونیک اسید طبیعی

موضوع : پوست و زیباییجمعه 25 آذر 1401

هیالورونیک اسید یک ماده لغزنده است که بدن انسان به طور طبیعی آن را تولید می‌کند. دانشمندان این ماده را در سراسر بدن به ویژه در چشم‌ها، مفاصل و پوست یافته‌اند.

تاثیرات هیالورونیک اسید برای بدن انسان چیست؟

هیالورونیک اسید به دلیل تمام فواید و کاربردهایی که در بدن انسان دارد یک ماده قابل توجه است. در این جا فقط چند مورد از فواید هیالورونیک اسید آورده شده است:

  • این کمک می‌کند تا همه مفاصل بدن به آرامی حرکت کند: این ماده به مفاصل انسان کمک می‌کند مانند یک دستگاه روغن کاری شده خوب کار کنند. از درد و آسیب ناشی از ساییده شدن استخوان‌ها روی یکدیگر جلوگیری می‌کند.
  • به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند: این ماده در حفظ آب بسیار خوب است. یک چهارم قاشق چای خوری هیالورونیک اسید حدود یک و نیم گالن آب در خود جای می‌دهد. به همین دلیل است که اسید هیالورونیک اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود. همچنین در کرم‌های مرطوب کننده، لوسیون‌ها، پمادها و سرم‌ها نیز یافت می‌شود.
  • پوست را انعطاف پذیر می‌کند: هیالورونیک اسید به کشش و انعطاف پوست کمک می‌کند و چین و چروک و خطوط پوست را کاهش می‌دهد. همچنین ثابت شده است که به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند و می‌تواند جای زخم را کاهش دهد.

هیالورونیک اسید چگونه ساخته می شود؟

هیالورونیک اسید اغلب با تخمیر انواع خاصی از باکتری‌ها تولید می‌شود. شانه‌های خروس نیز یک منبع رایج است.

آیا هیالورونیک اسید بی خطر است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از هیالورونیک اسید بی خطر است. واکنش‌ها یا عوارض جانبی اسید هیالورونیک نادر است و در صورت بارداری یا شیردهی استفاده از آن خطری ندارد.

هیالورونیک اسید چگونه با سایر محصولات تعامل می کند؟

محصولاتی که اسید هیالورونیک را با سایر داروها یا ترکیبات ترکیب می‌کنند ممکن است دارای برخی از خطرات عوارض جانبی باشند. مهم است که به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله مکمل‌ها، ویتامین‌ها و غیره بگویید. آن ها می‌توانند به شما در درک بهتر نگرانی‌های احتمالی کمک کنند.

نحوه استفاده هیالورونیک اسید

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید اسید هیالورونیک (به تنهایی یا به صورت ترکیبی) را مصرف کنید. بسیاری از آن ها بدون نسخه در دسترس هستند. برخی نیاز به نسخه پزشک دارند. برای برخی، شما باید به یک متخصص پزشکی آموزش دیده مراجعه کنید. چند روش مختلف (که بدون نسخه در دسترس است) که می‌توانید هیالورونیک اسید مصرف کنید عبارتند از:

  • از طریق خوراکی: هیالورونیک اسید در مکمل‌های غذایی و قرص‌ها موجود است. حتی یک شکل مایع وجود دارد که می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید. مصرف خوراکی اسید هیالورونیک می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. این ها شامل کاهش درد آرتریت، بهبود سلامت پوست و موارد دیگر است.
  • روی پوست شما: محصولات هیالورونیک اسید به اشکال مختلفی وجود دارند که روی پوست خود قرار می‌دهید. این ها شامل شامپو، لوسیون، کرم، ژل، پماد، چسب و سرم است. همچنین می‌توانید پودر هیالورونیک اسید را بخرید و آن را با آب مخلوط کنید تا سرم اسید هیالورونیک ایجاد کنید که می‌توانید آن را روی پوست خود بمالید. اسید هیالورونیک وقتی روی پوست شما استفاده می‌شود خواص مفیدی دارد. به ویژه برای کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط پیری مفید است.
  • قطره چشم: طیف گسترده ای از قطره‌های چشمی حاوی اسید هیالورونیک هستند.
  • برای مشکلات زنانه: هیالورونیک اسید یک عنصر رایج در ژل‌ها، کرم‌ها یا روان کننده‌ها برای خشکی یا درد واژن است، به خصوص برای زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند.

هیالورونیک اسید با نسخه نیز در اشکال زیر در دسترس است:

  • با تزریق: تزریق اسید هیالورونیک به مفاصل شما می‌تواند درد ناشی از آرتریت را تسکین دهد. همچنین معمولا با داروهایی که در IV داده می‌شود استفاده می‌شود. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است آن را بدون برچسب برای درمان درد مثانه (مانند درد ناشی از سیستیت بینابینی) تجویز کنند.
  • زیر پوست: فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید و کلاژن (یک پروتئین طبیعی که در بدن شما نیز یافت می‌شود) برای تزریق زیر پوست شما تایید شده است. این پرکننده‌ها به بازیابی شکل و ظاهر طبیعی مانند درمان اسکار آکنه یا حجم دادن به لب‌ها کمک می‌کنند.
  • در بینی: برخی از داروها از اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند، زیرا به بدن شما کمک می‌کند تا آن ها را جذب کند، به خصوص زمانی که از طریق بینی مصرف شود.
  • توسط دستگاه تنفسی / نبولایزر: هیالورونیک اسید می‌تواند مشکلات تنفسی مانند آسم یا عفونت‌ها را درمان کند.

به یاد داشته باشید، فقط متخصصان پزشکی آموزش دیده و واجد شرایط باید تزریق کنند. در حالی که متخصصان می‌گویند اسید هیالورونیک بی خطر است، استفاده نادرست، به ویژه هنگام تزریق آن، می‌تواند منجر به عوارض شدید یا حتی مرگ شود.

هیالورونیک اسید چگونه کار می کند؟

هیالورونیک اسید چگونه کار می کند؟

اسید هیالورونیک متعلق به یک نوع مولکول زنجیره مانند طولانی و پیچیده به نام پلیمر است. این زنجیره دارای نقاط زیادی روی آن است که سایر ترکیبات شیمیایی (مثلا آب) می‌توانند روی آن بچسبند. به همین دلیل است که یک چهارم قاشق چای‌ خوری اسید هیالورونیک می‌تواند حدود یک و نیم گالن آب را در خود نگه دارد و آن را به بهترین پلیمر طبیعی یا مصنوعی برای جذب آب (و یک عنصر کلیدی در محصولات مرطوب ‌کننده) تبدیل می‌کند.

آیا هیالورونیک اسید تاثیر گذار است؟

بله بسته به نحوه استفاده، این یک مولکول همه کاره است و دانشمندان هنوز در حال یافتن راه‌های جدید و مفید برای استفاده از آن هستند. در حال حاضر، بیشتر برای سلامت پوست، مفاصل و چشم استفاده می‌شود. همچنین موضوع صدها مطالعه و آزمایش علمی در سراسر جهان است.

هیالورونیک اسید برای پوست چه تاثیری دارد؟

استفاده طولانی مدت از سرم اسید هیالورونیک بر روی پوست یا در مکمل‌های خوراکی می‌تواند سلامت کلی پوست را بهبود بخشد. همچنین برای کمک به بهبود انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی کلی پوست عالی است (به این معنی که پوست شما را کشیده‌تر و نرم‌تر می‌کند).

آیا هیالورونیک اسید برای آکنه مفید است؟

اسید هیالورونیک به طور گسترده‌ای به عنوان یک ماده در پرکننده‌هایی استفاده می‌شود که جای زخم‌های آکنه را ترمیم یا پنهان می‌کند. تحقیقات محدودی در مورد ترکیب اسید هیالورونیک و سایر داروها برای درمان آکنه انجام شده است، اما تا کنون شواهد زیادی مبنی بر موثر بودن این داروها وجود ندارد.

آیا هیالورونیک اسید بی خطر است؟

بسته به نحوه استفاده سرم‌ها و محصولات بدون نسخه اسید هیالورونیک که روی پوست شما (کرم‌ها، لوسیون‌ها و غیره) یا در محصولات مراقبت از چشم استفاده می‌شوند، بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. مکمل‌های هیالورونیک اسید که از طریق خوراکی مصرف می‌شوند نیز بی‌خطر تلقی می‌شوند (اما همچنان باید مانند هر دارو، ویتامین یا مکمل دیگری، در مورد آن ها به پزشک خود اطلاع دهید).

محصولات تجویزی هیالورونیک اسید باید دقیقا طبق دستور ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مصرف شوند. تزریق از هر نوع حاوی اسید هیالورونیک فقط باید توسط یک متخصص پزشکی مجاز و واجد شرایط انجام شود.

سخن آخر

هیالورونیک اسید کاربردها و فواید زیادی دارد، از تقویت سلامت پوست، چشم و مفاصل گرفته تا تسریع بهبود زخم یا استفاده آن جهت فیلر صورت؛ مانند هر دارو یا مکمل دیگری، مهم است که قبل از استفاده از این ماده در رژیم درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید. جهت داشتن هرگونه سوال در مورد هیالورونیک اسید طبیعی می توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر در تماس باشید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید