آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن مفید است؟

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 11 مهر 1401

آیا تا به حال از تاثیرات تزریق بوتاکس برای درمان میگرن شنیده‌اید؟ سال‌های زیادی است که از بوتاکس برای رفع چین و چروک و جوانسازی صورت استفاده می‌شود. اما محققان دریافته‌اند که از بوتاکس می‌توان برای درمان میگرن نیز استفاده کرد. میگرن از جمله سردردهای مزمنی است که می‌‌تواند شرایط زندگی فرد را دشوار و غیرقابل تحمل سازد. اگر شما نیز دچار میگرن مزمن هستید و بارها برای درمان آن اقدام کرده ولی موفق نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

بوتاکس چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره شده، بوتاکس نوعی سم است که بر سیستم عصبی افراد اثر گذاشته و آن را فلج می‌کند. این سم از نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم استخراج می‌گردد. خاصیت فلج کنندگی این سم، پزشکان را بر آن داشت تا مطالعات خود را در این مورد افزایش دهند و با تزریق دزهای کوچک، عضلات را فلج کنند تا چین و چروک های صورت را از بین ببرند.

پس از گذشت چند سال، پزشکان از ابعاد دیگر تاثیر بوتاکس در بدن را کشف کردند. پزشکان دریافتند که متقاضیان پس از تزریق بوتاکس، سردردشان بهتر شده است و همین موضوع باعث تحقیقات بیشتری در رابطه با بوتاکس شد. بوتاکس علاوه بر درمان میگرن، برای درمان بیماری‌های دیگری مانند دیستنی دهانه رحم، درد مثانه، کمر درد، دردهای نوروپاتیک، سکته مغزی و فلج مغزی هم استفاده می‌شود.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

همانطور که گفته شد، امروزه تزریق بوتاکس علاوه بر برطرف کردن چین و چروک و جوانسازی، برای درمان سردردهای میگرنی نیز استفاده می‌شود و درحال حاضر یکی از متدهای پیشرفته درمان در آمریکا و اروپا به شمار می‌رود. پس از بررسی‌های انجام شده، سرانجام این روش موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا نیز شد.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در محل‌های مناسب و طبق پروتکل سازمان FDA در 31 نقطه از عظلات سر و گردن شامل ۷ نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، ۴ نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، ۳ نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و ۳ نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف تزریق می‌شود.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بوتاکس با فلج کردن عضلات باعث شل شدن آن شده و از انقباض آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث کاهش سردرد مزمن می‌گردد. در تحقیقات و مطالعات انجام شده مشخص شده است که پیشگیری از سردرد با تزریق بوتاکس با جلوگیری از آزاد شدن سیگنال‌های درد در پایانه‌های عصبی سر و گردن صورت می‌گیرد. بنابراین تزریق بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر به کاهش انتقال سیگنال‌های درد به مغز می‌باشد.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن شما موثر است؟

برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس، ابتدا پزشک متخصص مغز و اعصاب با بررسی مدارک بیمار و انجام برخی از معاینات، تشخیص می‌دهد که آیا این متد برای درمان سردرد شما مناسب است یا خیر. این متد درمانی برای کسانی مناسب است که از میگرن مزمن رنج می‌برند. از این رو تزریق بوتاکس برای اشخاصیکه سردردهای ناشی از فشار خون، سردرد دوران پریود و سردرد سینوزیت دارند، مناسب نیست.

طبق مطالعات انجام شده روی بیمارانی که از سردردهای مزمن رنج می‌بردند، 80% بیماران پس از تزریق بوتاکس با کاهش سردرد یا کاهش تعداد حملات آن مواجه شده‌اند. در این میان حدود 60% از بیماران نتیجه درمان را عالی گزارش کرده‌اند به طوریکه سردرد انها بصورت کامل برطرف شده است.

میزان ماندگاری بوتاکس بین 3 تا 5 ماه است و بعد از گذشت این مدت، تزریق مجدد باید صورت گیرد. اما با تکرار تزریق‌ها، ماندگاری آن نیز افزایش می‌یابد به طوریکه در برخی مواقع پس از 5 بار تزریق بوتاکس، دیگر نیاز به تزریق مجدد بوتاکس از بین می‌رود. اثرات تزریق بوتاکس پس از گذشت 3 الی 5 روز مشخص می‌شود و در مدت 2 هفته به پیک خود می‌رسد.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس

این سوال اغلب برای مراجعه کنندگانی که قصد تزریق بوتاکس دارند و به کلینیک ایران مهر مراجعه می‌کنند، پیش می‌آید. هزینه درمان میگرن با بوتاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به نوع و برند بوتاکس، موعیت جغرافیایی کلینیک، هزینه سایر مواد مانند داروهای بی‌حسی، دستمزد پزشک و میزان دز تزریقی وابسته است.

نواحی تحت درمان بوتاکس میگرن کجا هستند؟

نواحی مناسب برای تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، بستگی به نشانه ها و علائم میگرن و نقاط سردرد بیمار دارد. پزشک متخصص با معاینه کامل متقاضی، بهترین نقاط را برای تزریق بوتاکس انتخاب می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان درمان شوید. از جمله نواحی تحت درمان بوتاکس میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نواحی گیجگاه
  • پیشانی
  • پشت سر
  • کناره‌ها و پشت گردن
  • قسمت بالای شانه

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

مراقبت‌ های بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

شما می‌توانید پس از درمان میگرن با بوتاکس، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. اما برای اثرگذاری بهتر، توصیه می‌کنیم از نکات زیر پیروی کنید:

  • سعی کنید حداقل 24 ساعت بعد از تزریق، خم و راست نشوید.
  • تا 24 بعد از تزریق، از آب زدن به مناطق تزریق خودداری کنید.
  • در طی چند روز اول تزریق، از خوابیدن روی صورت، خودداری کنید. سعی کنید رو به بالا و صاف بخوابید.
  • از لمس کردن نواحی تزریق خودداری کنید و تا زمانی که خطر عفونت وجود دارد، ناحیه تزریق را تمیز و خشک نگه دارید.
  • اگر پزشک دارویی تجویز کرده باشد، حتما آن را مصرف کنید.
  • تا 48 ساعت پس از تزریق، از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، خودداری کنید.
  • تا 48 ساعت بعد از تزریق از رفتن به استخر، سونا، جکوزی، حمام، سولاریوم و به طور کلی محل‌های گرم پرهیز کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، تزریق بوتاکس علاوه بر برطرف کردن چین و چروک و جوانسازی، برای درمان سردردهای میگرنی نیز استفاده می‌شود و درحال حاضر یکی از متدهای پیشرفته درمان در آمریکا و اروپا به شمار می‌رود. علاوه بر این، تزریق بوتاکس به پزشک متخصص نیازمند است چرا که یک هنر بوده و باید متخصص در تزریق این ماده جهت زیباسازی و متقارن بودن اجزای صورت دقت کافی داشته باشد. به همین منظور ما در کلینیک تخصصی پوست و مو ایران مهر، گرد هم آمده‌ایم تا با دانش روز دنیا در محیطی کاملاْ بهداشتی و زیر نظر متخصصین مجرب، زیبایی‌ شما را حفظ و جوانی و شادابی را به پوست شما بازگردانیم.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید