چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 01 تیر 1401

حتما تا به حال کلمه “پوست پرتقالی” را شنیده‌اید. اما معنای آن چیست؟ اگر قسمت‌هایی از پوست شما مانند پوست پرتقال دارای منافذ باز بزرگ و کوچک است، پوست شما دارای منافذ باز می‌باشد. در برخی از مواقع این منافذ بیشتر به چشم آمده و بزرگتر دیده می‌شوند. بدتر اینکه حتی با آرایش نیز نمی‌توانید از شر این منافذ خلاص شوید. خبر خوش اینکه شما شاید نتوانید از شر این منافذ رها شوید، اما می‌توانید کاری کنید تا کوچک‌تر شوند. اگر شما نیز به دنبال راهکاری برای درمان منافذ باز پوست خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دلیل باز شدن منافذ پوست

برای پاسخ این سوال، در وحله اول باید اندکی در مورد ساختمان مو بدانید. همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شده، هر تار مو ساختاری دارد که منجر به رشد آن می‌شود و به آن فولیکول مو می‌گویند. روی سطح پوست، برای هر فولیکول مو منفذی وجود دارد تا مو بتواند از پوست خارج شود. پوست ما به جز کف دست و پا با موهای ظریفی پوشیده شده است بنابراین سراسر پوست ما دارای منافذ است.

همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد، گاهی اوقات این منافذ بزرگتر یا به اصطلاح بازتر می‌شوند. علت آن اینست که غده چربی پوست در اطراف مو وجود دارند که فولیکول مو را پر کرده و به سطح پوست می‌رسند.

از مهمترین عواملی که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود:

  • کاهش خاصیت کشسانی پوست: اگر پوست قابلیت ارتجاع بیشتری داشته باشد، باعث می‌شود این پدیده کمتر رخ دهد.
  • بزرگ شدن حجم فولیکول مو: این اتفاق با بسته شدن منافذ رخ می‌دهد.
  • افزایش چربی پوست: اگر غدد سبابه شما چربی بیشتری تولید کند، باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود. فعالیت این غدد به ژنتیک وابسته است.

دلیل باز شدن منافذ پوست

دلیل مسدود شدن منافذ پوست

تجمع چربی در روی پوست یکی از عوامل مسدود شدن منافذ پوستی است. همچنین آلودگی هوا، باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست و… باعث کشیده شدن منافذ و بزرگتر شدن آنها می‌شود. نکته قابل ذکر اینست که اگر منافذ پوستی به صورت کامل بسته شوند، باعث می‌شود پوست ما جوش بزند. از این رو هدف کوچک کردن منافذ است نه بستن کامل آن.

روش‌های درمان منافذ باز پوست

در ادامه می‌خواهیم روش هایی برای درمان منافذ باز پوست به شما معرفی کنیم:

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیر کمدوژنیک

غیر کمدوژنیک به این معناست که اینگونه محصولات منافذ پوستی را مسدود نمی‌کنند. همانطور که گفته شد، هنگامیکه منافذ پوستی بسته شوند، بزرگتر دیده خواهند شد. بنابراین برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، روی محصولاتی پوستی که تهیه می‌کنید به دنبال کلمات زیر باشید:

  • فاقد چربی (oil free)
  • غیر کمدوژنیک (non-comedogenic)
  • منافذ را مسدود نمی‌کند (Won’t clog pores)

شستشوی مرتب صورت راهکاری برای درمان منافذ باز پوست

پوست چرب باعث بزرگتر شدن منافذ می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم 2 بار در روز پوست خود را بشویید تا منافذ پوستی با آلودگی‌ها مسدود نشوند و چربی پوست‌تان کنترل شود. علاوه بر این، شستشوی صحیح و مرتب صورت، از بروز آکنه و جوش جلوگیری کرده و باعث افزایش سلامت پوست می‌شود. توصیه می‌کنیم هنگام شست‌و ‌شوی پوست خود، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ پوست باعث باز شدن مناغذ پوست شده و پوست را آزار می‌دهد.
  • به آرامی صورت خود را بشویید. از ساییدن و مالش پوست خودداری کنید چرا که اینکار پوست را ملتهب می‌کند.
  • با استفاده از یک شوینده غیر کومودوژنیک صورت خود را بشویید. هرکاری می‌توانید انجام دهید تا از تحریک پوست‌تان جلوگیری کنید.

استفاده از ژل شستشو برای شستن صورت

توصیه می‌کنیم به جای استفاده از شوینده‌هایی مانند صابون از ژل شستشوی صورت استفاده کنید. چرا که صابون موادی دارد که باعث افزایش ترشح چربی پوست می‌شوند و در نتیجه باعث بازتر شدن منافذ پوستی می‌شود.

استفاده از کرم ضدآفتاب برای درمان منافذ باز پوست

همانطور که می‌دانید نور خورشید دارای اشعه‌های مضری برای پوست است. این اشعه‌ها باعث شل شدن و افتاده شدن پوست شده و منافذ باز پوست را بازتر می‌کنند. سعی کنید از ضدآفتاب‌های با SPF 30 و حتی بالاتر استفاده کنید. توصیه می‌کنیم حتی در روزهای ابری، بارانی و سرد نیز از ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نور خورشید در هر زمان که به پوست ما بخورد، به آن آسیب می‌زند و این آسیب در طول زمان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

روش‌های درمان منافذ باز پوست

لایه برداری و اسکراب پوست

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته‌ایم، پوست شما برای زدودن سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و… هفته 1 الی 2 بار به لایه‌برداری نیاز دارد. به کمک لایه برداری می‌توانید این آلودگی‌ها را پاکسازی کنید. توصیه می‌شود اینکار را بیشتر از 3 بار در هفته انجام ندهید چرا که لایه برداری بیش از حد پوست باعث خشک شدن آن می‌شود.

استفاده از مرطوب کننده روشی برای درمان منافذ باز پوستی

یکی از راه‌های درمان منافذ پوستی، استفاده از کرم مرطوب کننده است. کرم مرطوب کننده نقش مهمی در سلامت پوست شما دارد. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند استفاده از کرم مرطوب کننده باعث چرب‌تر شدن پوست‌شان خواهد شد. در حالیکه وظیفه عمده آن رطوبت‌رسانی به پوست می‌باشد و بدین ترتیب از باز شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

همچنین اینکار باعث می‌شود چربی روی سطح بالاتر پوست باقی مانده و به لایه‌های زیرین آن نفوذ نکند. از این رو، مرطوب کردن پوست باعث می‌شود منافذ پوست کوچکتر شود.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

پوست صورت از شب تا صبح در حال تولید چربی است. حال اگر آرایش خود را قبل از خواب پاک نکنید، مواد آرایشی با چربی پوست همراه شده و باعث مسدود شدن منافذ پوستی خواهند شد. همچنین اینکار باعث تجمع باکتری روی پوست نیز می‌شود. اگر تجهیزات کافی برای پاک کردن صورت خود ندارید، می‌توانید با استفاده از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش، سریعا آرایش خود را پاک کنید.

سخن پایانی

علاوه بر موارد گفته شده، عرق بدن نیز باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود. عرق بدن آنتی‌بیوتیک طبیعی دارد و پوست را در برابر باکتری‌ها محافظ می‌کند. اما توصیه می‌شود پس از ورزش و یا انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین، پوست خود را بشویید.

حال که تا اینجای مقاله همراه ما بودید، با نکاتی در مورد درمان منافذ پوستی آشنا شدید. شما برای درمان منافذ پوستی می‌توانید از فیشیال نیز استفاده کنید. فیشیال یا پاکسازی پوست صورت یکی از روش‌هایی است که در کلینیک‌های زیبایی پوست انجام می‌شود. کلینیک ایرانمهر تبریز یکی از کلینیک‌های معتبر پوست و مو در تبریز می‌باشد که ارائه کننده کلیه خدمات زیبایی از جمله بوتاکس، ژل، لیزر، کاشت مو و… می‌باشد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید