پوست چرب و بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 11 اردیبهشت 1401

برای اینکه پوست انعطاف پذیر و نرم باشد نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن به سبوم (Sebum) معروف است که از غده های چربی زیر پوست ترشح می شود. این غده های در بیشتر سطح بدن قرار دارند. انواع مختلف پوست بر اساس ترشح روغن طبیعی از همین غدد به ۳ دسته خشک، معمولی و چرب طبقه بندی می شوند. پوست چرب پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد بوده و ظاهری براق و درخشنده ای دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، باعث مسدود شدن منافذ پوستی و بزرگ شدن آن، انباشته شدن سلول های مرده روی پوست و ظاهر شدن جوش های سرسیاه و آکنه بر سطح پوست می شود.

علائم و ویژگی های پوست چرب

چربی پوست با یک سری علائم همراه می باشد. این علائم در عین سادگی میتوانند به شما کمک کنند تا نوع پوست خود را بهتر بشناسید و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. ویژگی های پوست چرب عبارت است از:

براق بودن غیر طبیعی پوست

یکی از ویژگی های پوست چرب که آن را از سایر پوست ها متمایز میکند، براق بودن غیر طبیعی پوست است. به عبارتی دیگر اگر پوست شما چرب باشد، بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می کنید که روی آن روغن ریخته اید! اگر اینچنین باشد بدون شک پوست شما چرب است.

عدم ماندگاری آرایش روی پوست

اگر پوست صورت شما چرب باشد، به احتمال زیادی هنگام آرایش دچار دردسر هستید! چرا که اغلب مواد آرایشی با چربی پوست شما تداخل داشته و چربی اجازه نمی دهد تا آرایش به خوبی روی پوستتان بنشیند.

وجود آکنه و جوش

یکی دیگر از نشانه های پوست چرب، وجود آکنه و جوش می باشد. نقطه های سیاه و انواع آکنه ها با چربی پوست روی پوست ظاهر می شوند.

علائم و ویژگی های پوست چرب

دلایل چرب شدن پوست

اگر یک یا چند مورد از موارد بالا را در پوست خود مشاهده می کنید و کنجکاو علت چربی پوست هستید، علت آن را میتوانید در موارد زیر ریشه یابی کنید:

ژنتیک

قاعدتا اگر پدر و مادر شما پوست چرب داشته باشند، شانس شما در داشتن پوست چرب بسیار بالاست و غدد سبابه شما نیز در ترشح چربی فعال است.

محیط

رطوبت و هوای گرم نیز میتواند ترشح روغن سبوم را تحریک کند و باعث چرب شدن پوست شما شود. در مقابل هوای سرد و خشک نیز در کارکرد غدد سبابه تداخل ایجاد کرده و باعث خشکی پوست می شود. پس اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی میکنید، باید بیشتر مراقب پوست خود باشید.

شست و شوی بیش از حد پوست چرب

شست و شوی بیش از اندازه پوست چرب با محصولات شوینده قوی مانند صابون ها و… می تواند بسیار مضر باشد. این کار نه تنها یک روش مراقبت از پوست به شمار نمی رود، بلکه باعث تشدید ترشح غدد چربی نیز خواهد شد. استفاده از این محصولات شاید در ابتدا حس پاکیزگی را به پوست شما ببخشد، ولی باعث خشکی بیش از حد پوست می شود و این عامل باعث ترشح بیش از حد سبوم خواهد شد.

استفاده نکردن از مرطوب کننده ها

یک باور اشتباهی وجود دارد که طبق آن استفاده از مرطوب کننده ها سبب چربی پوست می شوند. اما در حقیقت مرطوب کننده ها با مرطوب نگه داشتن پوست باعث تحریک کمتر غدد چربی می شوند. اگر پوست چربی دارید میتوانید از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید. این نوع مرطوب کننده ها بدون انسداد منافذ پوستی، رطوبت لازم برای پوست شما را تامین می کنند.

اختلالات دارویی

همانطور که میدانید برخی از دارو ها در کنار حل مشکلات شما باعث به هم خوردن کارکرد دیگر اعضا بدن می شوند. داروهایی مثل کنترل بارداری، قرص های هورمونی بویژه استروئید ها میتوانند مستقیم به ترشح میزان چربی غدد سبوم تاثیر داشته باشند.

استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و یا مسدود کننده منافذ پوستی

برخی از لوازم آرایشی باعث مسدود شدن منافذ پوستی خواهند شد. در حین خرید لوازم آرایشی حتما به برچسب “فاقد چربی” یا “بدون کومدوژنیک” دقت کنید چرا که این نوع لوازم آرایشی به گونه ای طراحی شده اند تا منافذ پوستی را مسدود نکنند.

تغذیه نامناسب در افراد دارای پوست چرب

اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنید و تغذیه درستی نداشته باشید، انتظار نداشته باشید همه چیز به درستی کار کند! مصرف بیش از اندازه شکر، کربوهیدرات ها، لبنیات، نوشابه و… باعث تحریک ترشح سبوم شده و چربی پوست شما را تشدید می کنند.

بهترین روش پاکسازی پوست چرب

برای نگهداری روزانه از پوست چرب، مهمترین چیز پاکسازی آن است. پاکسازی پوست چرب شامل ۳ اصل مهم است:

بهترین روش پاکسازی پوست چرب

  • استفاده از شوینده مناسب پوست
  • تونر مناسب پوست چرب
  • اسکراب پوست

استفاده از شوینده مناسب پوست، یکی از مهمترین بخش های مواظبت روزانه در پوست های چرب و آکنه ای می باشد. مشکل اغلب افرادی که دارای پوستی چرب هستند، ترشح بیش از حد سبوم می باشد. سعی کنید بیش از اندازه پوست خود را نشویید. در یک روتین پوستی نرمال برای پوست چرب، توصیه می شود در طول روز ۲ بار پوستتان را بشویید. یک بار صبح و یک بار شب.

هنگام صبح پاکسازی پوست سطحی است که بوسیله شوینده ها صورت میگیرد. اما بهتر است برای شب یک پاکسازی عمقی همراه با پاکسازی سطحی داشته باشید. مثلا شب ها پس از استفاده از شوینده های مناسب پوست تان، حتما از تونر استفاده کنید.

اسکراب پوست سومین مرحله می باشد. این مرحله برای کسانی که آکنه و جوش شدیدی دارند، توصیه نمی شود. توصیه میکنیم هفته ای ۱ تا ۲ بار از اسکراب هی خانگی و یا اسکراب هایی که در محصولات آرایشی-بهداشتی هستند، استفاده کنید. اسکراب پوست می تواند باعث نفوذ بهتر مرطوب کننده ها و سایر محصولات دارویی به پوست شوند.

درمان پوست چرب

قاعدتا پوست چرب چیزی نیست افراد از آن رضایت داشته باشند. اللخصوص که در اکثر مواقع جوش و ناخوشایندی های دیگری در پوست به همراه خود دارد. برای درمان پوست چرب و جوش داردر مرحله اول باید هر کاری که باعث ایجاد این شرایط می شوند را شناسایی کرده و متوقف کنید. با رعایت موارد زیر نیز می توان چربی پوست را کنترل کرد.

از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید: مصرف این محصولات باعث خشک شدن پوست خواهند شد و همانطور که در فوق نیز گفته شد، هر چقدر سعی بر حذف چربی پوست کنید، پوست تان بیشتر و بیشتر چرب خواهد شد.

به اندازه کافی آب بنوشید: نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز باعث آبرسانی لازم به بدن خواهد شد. استفاده از آب و کرم مرطوب کننده به اندازه کافی آبرسانی و رطوبت لازم برای بدنتان را تامین میکند.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، باعث بروز عوارضی مانند پیری پوست، چروک، جوش و آکنه می شود. به همین دلیل استفاده از کرم ضدآفتاب توصیه می شود. سعی کنید از محصولات فاقد چربی و فاقد عطر استفاده کنید.

قبل از خوایدن آرایش خود را پاک کنید: یکی دیگر از دستورالعمل هایی که برای پوست های چرب توصیه می شود، پاک کردن آرایش قبل از خوابیدن است. ماندن مواد آرایشی روی پوست شما در طولانی مدت میتواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و در نهایت چربی پوست شود.

از ماسک مناسب پوست چرب استفاده کنید: سعی کنید هفته ای یکبار از ماسک هایی که باعث از بین رفتن سلول ها و بافت مرده پوست می شود، استفاده کنید. این ماسک ها علاوه بر این مانع مسدود شدن منافذ پوستی شده و یک روش موثر برای پاکسازی پوست نیز به شمار میرود.

به صورت خود دست نزنید: دست زدن به پوست میتواند باعث انتقال آلودگی ها، میکروب ها و باکتری ها به پوست صورت شما شود. پس تا زمانی که از تمیز بودن دست های خود مطمئن نیستید، به صورت خود دست نزنید.

کلام آخر

همانطور که تا اینجای مقاله مطالعه کردید، چربی پوست در مواقعی است که غدد زیرپوستی تحریک شده و بیش از اندازه سبوم تولید کنند. آب و هوا، تغذیه نامناسب، استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و حاوی الکل از موارد اصلی چرب شدن پوست می باشند. برای پاکسازی این نوع پوست باید از ماسک های صورت، اسکراب، تونر و شوینده های مخصوص پوست چرب استفاده کرد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید