چگونه لک های صورت را با استفاده از لیزر درمان کنیم؟

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 23 شهریور 1400

زیبایی و شادابی پوست صورت یکی از دغدغه‌هایی اصلی افراد می‌باشد که معمولاً به صورت روزانه با انجام اقدامات مختلف، سعی در رفع مشکلات پوستی خود دارند. مشکلاتی مانند جوش و جای جوش، لک، چین و چروک و … همواره باعث کاهش عدم اعتماد بنفس افراد شده و  اقدام برای رفع این مشکلات، امری طبیعی در بین همه‌ی افراد می‌باشد.

برخی از مشکلات پوستی مانند لک‌های پوستی خیلی سرسخت بوده و به آسانی از بین نمی‌روند. اما لک‌های صورت از جمله مشکلاتی هستند که به فرد آسیب سیستمی و جسمانی نرسانده و هیچ‌گونه عواقب و عوارضی ندارند بلکه تنها مشکل افراد با لک های صورت ، ناخوشایند و تیره دیده‌شدن پوست صورت می‌باشد که در نتیجه باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود.

دلایل ایجاد لک و تیرگی روی صورت

لک‌های صورت جزو مشکلاتی هستند که در اغلب افراد وجود داشته و خیلی طبیعی می‌باشند. در حالت کلی دلیل ایجاد آن‌ها، وجود رنگدانه‌هایی به نام ملانین روی پوست می‌باشد که این رنگ دانه‌ها در اثر برخورد مستقیم و طولانی مدت نور خورشید با پوست، تبدیل به لک و یا نقطه‌های تیره و قهوه‌ای رنگ روی پوست می‌شوند. علاوه بر آن عوامل زیادی مانند اختلالات هورمونی، استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب، بارداری و … می‌توانند باعث ظهور لک روی پوست صورت شوند. از طرفی به دلیل شایع بودن این مشکل در بین مردم، راه‌های درمان زیادی برای آن وجود دارد که شما می‌توانید از هر کدام که برایتان مناسب‌تر است، استفاده کنید.

روش‌های درمان لک

درمان دائمی لک های صورت به عواملی از جمله مدت زمان پیدایش آن‌ها، عمق و ناحیه‌ای که در آن قرار دارند، بستگی دارد. روش‌های زیادی برای درمان دائمی و یا موقت لک‌های صورت به وجود آمده‌اند که هر فرد می‌تواند بنا بر نوع پوست خود از آن‌ها استفاده کند. برخی از موثرترین روش‌های درمان لک‌های صورت عبارتند از :

  • میکرونیدلینگ
  •  انواع دستگاه‌های لیزر
  •  لایه بردارهای شیمیایی
  •  میکرودرم آبریژن
  • و …

لک های صورت

درمان لک های صورت با استفاده از لیزر

در بین تمامی روش‌های از بین برنده‌ی لکه‌های صورت، موثرترین آن‌ها استفاده از دستگاه‌های لیزر می‌باشد. لیزر به دلیل خاصیت و قدرتی که دارد، می‌تواند لک‌های صورت را به بطور دائم از بین برده و به زیبایی و شادابی پوست کمک کند. علاوه بر لیزر، روش‌های مختلفی نیز برای از بین بردن لک‌های صورت وجود دارند، اما هیچکدام به اندازه‌ی لیزر باعث از بین رفتن دائمی آن‌ها نمی‌شود. استفاده از تکنولوژی‌های لیزری علاوه بر از بین بردن سریع لک‌ها، هیچ عوارض جانبی در پی نداشته و در اغلب موارد بعد از یک الی دو جلسه تمامی لک‌های صورت از بین می‌رود و فقط به مدت چند ساعت قرمزی روی پوست دیده می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه‌های لیزر برای از بین بردن لک های صورت

اشعه‌ی لیزر با برخورد به پوست، مقدار قابل توجهی حرارت ایجاد می‌کند که این حرارت باعث از بین رفتن تیرگی یا همان لک روی لایه‌ی بالایی پوست شده و سپس گرما و نور لیزر باعث ایجاد سلول‌های جدید و سالم روی پوست می‌شوند. با اینکار در نتیجه جریان خون نیز با حرارت لیزر به ناحیه‌ی محل درمان رسیده و با هدف قرار دادن رگ‌های خونی در محل لک، التهاب آن قسمت را کاهش می‌دهد.

انواع دستگاه‌های مختلف لیزر برای درمان لک‌های صورت

برای درمان لک های صورت فقط از یک نوع دستگاه لیزر استفاده نشده و بلکه انواع مختلف دستگاه لیزر وجود دارند که هر کدام با روشی مخصوص، مشکلات پوستی را درمان می‌کنند. برخی از انواع لیزرهای رایجی که برای از بین بردن لک‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  •  لیزر اربیوم YAG
  • لیزر دی اکسیدکربن ( CO2 )
  • لیزرهای رنگ پالسی
  • لیزرهای فرکشنال (Fraxel  )
  • و …

استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها به نوع لک‌ها بستگی دارد که پزشک متخصص باید با تشخیص نوع لک، تعیین کند که از کدام یک از این دستگاه‌ها برای از بین بردن این مشکل پوستی استفاده کنید.

لک های صورت

درمان سطحی لک صورت

در مواقعی که قسمتی از پوست شما با لک‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن احاطه شده‌اند، می‌توانید با مشورت پزشک متخصص از دستگاه‌های لیزر مانند دی اکسید کربن و لیزر اربیوم YAG استفاده کنید. این نوع لیزر درمانی برای از بین بردن لکه‌های مختلف روی سطح و لایه‌ی بالایی پوست کاربرد دارد. در این نوع لیزر بعد از انجام، تقریباً ۱۰ روز طول می‌کشد تا قرمزی و ورم روی پوست صورت شما از بین برود.

 درمان لک‌های صورت با استفاده از روش ترمیم سلول‌ها

در برخی موارد دستگاه‌های لیزر با تحریک سلول‌های پوستی سبب تولید کلاژن و رشد سلول‌های جدید به منظور جایگزین بافت آسیب دیده و لکه دار می‌شوند. در این نوع از دستگاه‌های لیزر برای درمان لک‌های صورت از پرتو مادون قرمز استفاده می‌شود.

 درمان عمیق لک های صورت

همانطور که گفتیم لک های صورت به مرور زمان و به سبب عوامل مختلفی روی پوست ظاهر می‌شوند که اگر در مدت زمان مشخص نسبت به درمان آن اقدام نکنید، ممکن است در طولانی مدت درمان آن‌ها سخت و دشوار شود. دستگاه لیزر فرکشنال برای درمان لک‌های عمیق پوستی مناسب بوده و این نوع از لیزرها با تحریک بافت زیرین پوست، سلول‌هایی را که رنگدانه‌های تیره‌ای دارند، ترمیم می‌کند.

اقدامات لازم بعد از لیزر لک‌ها

در تمامی اقدامات و کارهایی که برای زیبایی پوست انجام می‌شود، برخی عوارض جانبی پس از درمان وجود دارند که خیلی طبیعی بوده و بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند. درمان لک‌های صورت با دستگاه‌های لیزر نیز از جمله این اقدامات می‌باشد که عوارض جانبی کمی در پی دارد. شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از دستگاه‌های لیزر برای لک‌های صورت عبارتند از :

  • ورم
  • قرمزی
  • درد در ناحیه‌ی درمان
  •  و …

قرمزی‌هایی که بعد از درمان لک‌ها روی پوست باقی می‌مانند، موقتی بوده و در طی یک هفته از بین می‌روند. علاوه بر آن دستگاه‌های لیزر به سبب داشتن پرتوهای پر قدرت باعث ایجاد درد در حین درمان می‌شوند که این دردها نیز بعد از یک الی دو ساعت به طور کامل از بین می‌روند. توجه کنید که اگر بعد از درمان با لیزر متوجه چرک، تورم وسیع، تب زیاد و یا این قبیل عوارض جدی شدید، حتماً به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه‌ی دارو و یا مسکن خودداری کنید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید