بعد از کاشت مو چه بخوریم؟/ اهمیت تغذیه بعد از کاشت مو

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 13 آذر 1399

مطمئناً همه‌ی ما می‌دانیم که یکی از دلایل ریزش مو داشتن تغذیه‌ نامناسب، استفاده از خوراکی‌های مضر و یا کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن می‌باشد. تغذیه‌ مناسب حتی بعد از کاشت مو نیز اهمیت فراوانی دارد چرا که بدن برای دوران بعد از عمل کاشت مو به مواد مغذی و ویتامین‌ها جهت ترمیم بافت‌های سلولی و تقویت موهای تازه کاشت شده نیاز دارد.

 اهمیت تغذیه بعد از کاشت مو

فولیکول‌های مویی که از پشت سر برداشته و به جلوی سر انتقال داده می‌شوند مانند دانه‌های تازه کشت شده نیاز به مراقبت و استفاده از ویتامین‌ها و تغذیه مناسب دارند تا بتوانند رشد و رویش خوبی داشته باشند. همچنین محل زخم‌های بانک مو نیز برای ترمیم دوباره به استفاده از مواد مغذی نیازمند است. برنامه‌ی تغذیه ای مناسب نه تنها بعد از عمل کاشت، بلکه برای همیشه می‌تواند کیفیت موهای شما را تضمین کند. یکی از اقدامات مهم بعد از عمل توجه به مواد غذایی مصرفی و پرهیز از خوردن غذاهای مضر است.

 بعد از کاشت مو چه بخوریم؟!

ما بعد از کاشت مو نیاز داریم تا فولیکول‌های مو را تحریک کرده و رشد آن‌ها را تسریع بخشیم. برای این امر می‌توانیم از یک برنامه‌ی تغذیه مناسب استفاده کنیم، برنامه‌ای که در آن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها گنجانده شده باشد. در این مورد می‌توانید از پزشک خود کمک بگیرید یا برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرده و اجازه دهید پزشک برای شما برنامه‌ی تغذیه‌ی مناسبی تنظیم کند.

مهم‌ترین نیازهای مو بعد از کاشت

بعد از کاشت مو بدن شما به :

  •  ویتامین‌ها
  • پروتئین‌ها
  •  آهن
  • روی

نیاز دارد. شما می‌توانید این نیازها را با استفاده از مواد غذایی مختلف تامین کنید.

مواد غذایی مورد نیاز برای بدن بعد از عمل کاشت مو

شما برای تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیاز دارید تا یک برنامه‌ی غذایی منظم و سالم داشته باشید. این برنامه‌ی غذایی می‌تواند شامل سبزیجات، لبنیات، حبوبات و … باشد. دقت داشته باشید برخی مواد غذایی مانند غذاهای دریایی مواد مغذی مناسب برای رشد و تقویت فولیکول‌های مو را دارا می‌باشند یا آجیل‌ها که سرشار از مواد مغذی و پروتئین‌ها هستند.

ویتامین‌ها

سری ویتامین‌ها مانند ویتامین‌هایB7 ،B12  و B کمپلکس نقش بسیار مهمی در افزایش رشد موها و کیفیت آن‌ها خواهند شد. شما می‌توانید این ویتامین‌ها را در انواع گوشت، موز، برنج، آجیل و تخم مرغ بیابید.

روی

روی ماده‌ی بسیار مهمی است که کمبود آن در بدن علاوه بر کاهش کیفیت مو، ریزش آن را نیز به دنبال خواهد داشت، به همین علت است که توصیه می‌شود بعد از کاشت مو از مواد دارای روی استفاده کنید. همچنین روی در ترمیم بافت‌ها، سلول‌ها، تولید کلاژن، تعادل هورمون‌های بدن و جذب ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی دارد. شما می‌توانید روی را در انواع گوشت، حبوبات، میگو، اسفناج، تخم مرغ، ماهی و غلات بیابید.

آهن

آهن توانایی این را دارد که ریشه‌ی موها را تقویت کرده و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند، همچنین این ماده زمان بهبودی زخم بعد از کاشت مو را نیز سرعت می‌بخشد. مواد غذایی که در آن‌ها آهن به وفور یافت می‌شود شامل گوشت گوسفند و گوساله، اسفناج و لوبیا می‌باشد.

“علاوه بر ویتامین‌های ذکر شده ویتامین E, C و A نیز در رشد موها و ترمیم موهای کاشت شده بعد از عمل مفید و موثر هستند.”

امگا ۳ مصرف کنید

امگا ۳ یکی از بهترین مواد مغذی و معدنی برای رشد موهاست که دارای اسیدهای چرب طبیعی می‌باشد. این ماده به تقویت ریشه‌ی موها کمک کرده و مانع از خشک شدن تارهای مو می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، امگا ۳ لازم برای برنامه‌ی تغذیه‌ای خود بعد از کاشت مو را تامین کنید. علاوه بر غذاهای دریایی در بسیاری از گیاهان نیز این روغن وجود دارد.

چربی را حذف کنید

مصرف غذاهای چرب روی سلامتی کل بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از تاثیرات منفی چربی‌ها روی موهای کاشت شده است چرا که فولیکول‌ موهای تازه کاشت شده به علت حساسیت بالا می‌توانند توسط چربی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و رشد خوبی نداشته باشد. چربی‌ها برای بافت مو بسیار خطرناک و آسیب رسان هستند، به همین علت است که بعد از کاشت مو به افراد توصیه می‌شود غذاهای چرب مصرف نکنند، چرا که چربی‌ها مانع ترمیم فولیکول‌های مو می‌شوند. بهتر است بعد از کاشت مو از چربی‌ها استفاده نکنید و یا مصرف آن را در هفته‌های اول به حداقل ممکن برسانید.

آب کافی بنوشید

حتماً بعد از کاشت موی سر رژیم غذایی خود را تنظیم کرده و مصرف مایعات به خصوص آب را بالا ببرید. نوشیدن آب می‌تواند برای سلامتی پوست و مو مفید و موثر باشد چرا که هر چه آب بیشتری مصرف کنید خون شما رقیق‌تر شده جریان آن افزایش می‌یابد و مواد مغذی با سرعت بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد.

مصرف قند و شکر خود را کم کنید

اگر بخواهیم از لحاظ علمی این مورد را بررسی کنیم، زمانی که شما قند زیادی مصرف می‌کنید میزان انسولین بدن شما نیز افزایش می‌یابد، انسولین بیشتر موجب ریزش مو نیز خواهد شد. هنگامی که شما کاشت مو انجام داده‌اید ریشه‌ی موهای کاشت شده بسیار ضعیف و حساس هستند و این انسولین اضافی می‌تواند سبب ریزش آن‌ها شود.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید