لیزر روی چه موهایی اثر گذار است؟

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 26 آبان 1399

لیزر یکی از روش‌های از بین بردن مو به صورت دائم شناخته شده است. این دستگاه توانایی این را دارند که طی چند جلسه با تاباندن نور، مو را از ریشه سوزانده و پوستی بدون مو برای شما به ارمغان بیاورد. اینکه می‌گویند لیزر توانایی این را دارد که موهای زائد بدن را برای همیشه از بین ببرد باید به این نکته توجه داشته باشیم که این امر شامل تمامی موها نخواهد بود، در واقع نتیجه‌ی لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  •  ناحیه‌ی درمان
  •  ضخامت مو
  • رنگ مو
  • نوع لیزر
  • پوست بیمار

روش کار لیزر

افرادی که از لیزر استفاده کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که لیزر روی پوست‌های روشن با موهای ضخیم و تیره‌تر تاثیر بیشتری دارد و نتایج بهتری ارائه می‌دهد. همچنین این نکته نیز ثابت شده است که لیزر توانایی از بین بردن موهای کرکی، بلوند، خاکستری، قرمز و سفید را ندارد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با روش کار لیزر روی مو آشنا شوید تا دلیل اثر بخش نبودن لیزر موهای کرکی یا روشن و سفید را بهتر درک کنیم.

در واقع این دستگاه به نحوی ساخته شده است که انرژی ساطع شده از آن جذب فولیکول مو شده و رنگ داخل فولیکول که با آن ملانین گفته می‌شود را هدف قرار دهد. هر چقدر میزان ملانین داخل ریشه‌ی مو بیشتر باشد انرژی بیشتری از لیزر را جذب خود خواهد کرد و بالعکس هر چقدر این ملانین و تجمع آن در ریشه‌ی مو کم باشد جذب انرژی نیز کمتر خواهد بود، بنابراین به هر میزان که انرژی کمتری از سمت ریشه جذب شود از بین بردن ریشه‌ی مو مدت بیشتری به خود اختصاص خواهد داد و متاسفانه موها از بین نخواهند رفت.

 همان طور که می‌دانید موهای تیره ملانین بیشتری دارند و بالعکس موهای بور و روشن از ملانین خیلی کمی برخوردارند در نتیجه با لیزر از بین نخواهند رفت.

لیزر در کدام نواحی بدن تاثیر بهتر و بیشتری دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند موهای دست و پا نیز جزو موهای زائد به شمار می‌روند. در واقع موی ‌زائد به موهایی گفته می‌شود که به علت تغییرات هورمونی و یا مصرف برخی داروها و دلایل دیگر روی قسمت‌هایی از بدن رشد کرده و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورده‌اند مانند رشد موهای ضخیم روی چانه، سینه، گردن، شکم، صورت و … .

در واقع باید بگوییم رشد مو در تمام سطوح بدن امری طبیعی است و تمام این موها زائد محسوب نمی‌شوند، اما زمانی که این روند از حالت طبیعی خود خارج شده و موها ضخیم‌تر گردند و یا در قسمت‌هایی که موهای کرکی وجود دارند شروع به رشد کنند، به آن‌ها موی زائد گفته می‌شود که بهتر است برای از بین بردن آن‌ها به پزشک متخصص مراجعه کرد.

امروز دیگر اغلب افراد به خصوص زنان برای از بین بردن موهای زائد بدن خود سراغ لیزر درمانی می‌روند اما باید دقت داشته باشید که لیزر روی برخی نواحی بدن که موهای ضخیم‌تری دارند اثر گذارتر است و روی موهای رنگ روشن و کرکی نه تنها تاثیر نداشته بلکه ممکن است تاثیر برعکسی نیز داشته باشد.

تاثیر لیزر روی مو

 لیزر بهترین نتیجه را برای موهای نواحی

  • بیکینی
  • زیر بغل
  • موهای زائد چانه و گردن
  • و پشت لب

خواهد داشت.

آیا لیزر روی موهای سفید تاثیر دارد یا خیر؟!

دلیل عدم وجود ملانین در برخی موها به میزان تولید ملانین بدن مربوط می‌شود، هر چقدر سن بالاتر می‌رود میزان تولید ملانین نیز کم می‌شود و این امر در نهایت موجب می‌شود موها رفته رفته کم رنگ یا سفید شوند. با این حساب زمانی که ملانین موجود در مو کم باشد، یعنی همان موهای بور و طلایی، یا مو فاقد ملانین باشد مانند موهای سفید و خاکستری، لیزر هیچ تاثیری روی آن‌ها نخواهد گذاشت و موجب از بین رفتن آن‌ها نخواهد شد بنابراین افرادی که موهای سفید زائد دارند بهتر است از روش‌های دیگری برای از بین بردن موهای زائدشان استفاده کنند.

کدام دستگاه روی موهای سفید و کرکی تاثیر دارد؟

بسیاری از کلینیک‌های زیبایی اظهار دارند که برخی از دستگاه‌ها روی موهای سفید، کرکی و رنگ روشن تاثیر دارند و می‌توانند آن‌ها را نابود کنند، در واقع تا به امروز دستگاهی با این ویژگی تولید نشده است که بتواند موهای سفید، بور، خاکستری، قرمز و یا رنگ روشن را از بین ببرد و تمامی این سخنان شایعه‌ای بیش نیست.

در واقع عمده‌ترین دلیل اینکه این دستگاه نمی‌تواند روی موهای بور، خاکستری و یا رنگ روشن تاثیر بگذارد نوع کارکرد این دستگاه است. دستگاه لیزر به نحوی طراحی و ساخته شده است که روی ملانین‌های داخل فولیکول اثرگذار باشد. زمانی که موها به اندازه‌ی کافی ملانین ندارند این اشعه نیز نخواهد توانست کارایی مناسبی از خود نشان دهد، برعکس در حالتی که ملانین‌ها به اندازه‌ی کافی داخل فولیکول مو وجود داشته باشند مانند موهای تیره، اثر آن بیشتر نیز خواهد شد.

البته بهتر است بدانید نوع دستگاه می‌تواند روی از بین بردن موهای معمولی تاثیر داشته باشد. برای مثال دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا ۲۰۲۰ که ساخته‌ی یک شرکت معتبر آمریکایی است و از سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مجوز دارد، نسبت به سایر دستگاه‌ها تاثیر بیشتری روی موهای زائد دارد و علاوه بر این به علت داشتن سیستم خنک کننده، درد آن را به شدت کاهش داده و آن را به یک درمان بدون درد تبدیل کرده است.

نتیجه‌ی برعکس لیزر موهای کرکی

در برخی موارد بر اثر عدم تبحر و تجربه‌ی پزشک در مورد تنظیمات لازم دستگاه لیزر رفع موهای زائد، ممکن است موهای زائد بدن ضخیم‌تر از قبل رشد کنند به همین دلیل توصیه می‌شود برای قسمت‌هایی از بدن که موهای کرکی دارد از لیزر استفاده نشود. انتخاب پزشک و مرکز زیبایی معتبر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که عدم تخصص پزشک می‌تواند نتیجه‌ی عکس و اثرات جبران ناپذیری روی پوست و موی شما داشته باشد.

از کجا بدانیم موهای ما دارای ملانین کافی برای لیزر درمانی هستند یا خیر؟

اینکه موهای شما به اندازه‌ی کافی دارای ملانین هستند که بتوان برای از بین بردن آن‌ها از لیزر درمانی استفاده کرد یا خیر بر عهده‌ی پزشک متخصص است. شاید افرادی که رنگ موهای سر و صورت آن‌ها روشن و بور است موهای بدن آن‌ها تیره‌تر باشد و ملانین به اندازه‌‌ی کافی در آن‌ها وجود داشته باشد، از این رو بهتر است تحت معاینه‌ی پزشک متخصص قرار گیرید و بنابه تشخیص و تجویز او اقدام به لیزر درمانی برای رفع موهای زائد خود کنید.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام  لیزر درمانی هستند؟

اینکه شما کاندید مناسبی برای انجام لیزر هستید یا خیر به تراکم موهای بدن، رنگ موهای ناحیه‌ی مورد نظر و رنگ پوست شما بستگی دارد و تشخیص این عوامل باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد، با این حال این نقطه به اثبات رسیده است که لیزر روی پوست‌های رنگ روشن و موهای ضخیم و تیره تاثیر بیشتری داشته و نیاز به تعداد جلسات کمتری دارد.

چرا لیزر روی پوست سفید تأثیر بیشتری دارد؟

اساس کار نور لیزر نیز تا حدودی شبیه نور خورشید است. همانطور که نور خورشید زمانی که روی اشیای تیره رنگ تابیده می‌شود موجب می‌شود این اشیا انرژی و گرما را به خود جذب کنند اما زمانی که روی اشیای سفید و روشن تابانده می‌شود این اشیا جذب انرژی کمتری دارند، لیزر نیز اینگونه است.

انرژی گرمایی تابانده شده روی پوست‌های سفید به جای اینکه توسط خود پوست جذب شوند توسط فولیکول‌های مو جذب می‌شود اما روی پوست‌های تیره وضعیت برعکس است و بیشترین انرژی و نور لیزر توسط سطح پوست جذب شده و انرژی کمتری برای فولیکول‌های مو باقی می‌ماند از این رو تاثیر لیزر روی پوست‌های سفید بیشتر و بهتر است.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید