لیزر موهای زائد در دوران بارداری

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 07 شهریور 1400

امروزه لیزر به یکی از روش‌های موثر و ایمن در از بین بردن موهای زائد تبدیل شده است. اینکه این روش ایمن و بی خطر است شکی نیست، اما برای افرادی که دارای برخی بیماری‌های خاص مانند دیابت هستند و همچنین برای زنان باردار، استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 از بین بردن دائمی موها با لیزر

همانطور که می‌دانید لیزر و اشعه‌های آن قادر به از بین بردن فولیکول‌ها یا همان ریشه‌های مو هستند. دستگاه‌های لیزر با تاباندن اشعه‌ای در طول موج مشخص و معین، ریشه‌های مو را سوزانده و از رشد آن جلوگیری می‌کنند در این حالت ریشه‌ی مو کاملاً نابود شده و دیگر رشد نخواهند کرد.

در واقع رفع موهای زائد با لیزر یک روش غیر تهاجمی است که کمترین درگیری را با پوست ایجاد می‌کند، از این رو ایمن و بی خطر است و هیچ گونه درد، خونریزی و بیهوشی در کار نیست، آن هم به علت این است که این پرتوها توانایی نفوذ تا عمق ۴ میلیمتری پوست را دارند و فقط می‌توانند به لایه‌ی فولیکول مو رسیده و آن‌ها را نابود کنند.

لیزری که بدون بیهوشی انجام می‌گیرد و به عمق سطحی پوست نفوذ می‌کند، چگونه می‌تواند برای افراد باردار مضر باشد؟ این سوالی است که ممکن است بسیاری از افراد از متخصصین پوست و مو داشته باشند، برای گرفتن پاسخ این سوال ادامه‌ی مطلب را حتماً مطالعه کنید.

لیزر و بارداری

با اینکه بسیاری از متخصصین پوست و مراکز زیبایی ممکن است شما را از انجام لیزر موهای زائد منع کنند با این حال تحقیقات و مطالعاتی مبنی بر تاثیرات نامطلوب این روش بر روی جنین و یا افراد باردار اعلام نشده است اما به علت حساس بودن بدن در این دوره‌ی زمانی، بهتر است زنان باردار از انجام آن پرهیز کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

 دلایلی وجود دارد که موجب شده تا پزشکان انجام لیزر درمانی برای رفع موهای زائد در دوران بارداری را ممنوع کنند از جمله:

  •  تغییرات هورمونی
  •  آسیب پذیر بودن پوست
  •  کم شدن آستانه‌ی درد

تغییرات هورمونی

در دوران بارداری علاوه بر تغییرات فیزیکی، در داخل بدن نیز تغییرات هورمونی بسیاری رخ می‌دهد که این تغییرات می‌تواند باعث افزایش رشد مو، تغییر رنگدانه‌های پوستی و حتی تیره شدن پوست در برخی نواحی بدن شود. میزان این تغییرات در افراد متفاوت است اما اغلب افراد باردار با این تغییرات مواجه خواهند شد.

تغییرات هورمونی ممکن است منجر به رویش موهای زائد در صورت، بدن، سینه، شکم و… شود. قبل از برطرف نشدن این تغییرات انجام هرگونه لیزر درمانی نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه احتمال می‌رود تاثیرات نامطلوبی نیز روی بدن و موها داشته باشد، از این رو توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی از انجام هر گونه لیزر درمانی پرهیز شود به عبارت بهتر تا زمانی که هورمون‌ها به تعادل برسند و بتوان محل دقیق، تعداد و ضخامت موهای زائد را تعیین کرد، اندکی باید صبر نمود.

آسیب پذیر بودن پوست

زنان باردار ممکن است به علت افزایش حجم شکم و بدن خود نتوانند به راحتی موهای زائد خود را رفع کنند و دوست داشته باشند تا برای رفع آن‌ها به سراغ لیزر درمانی بروند. در این دوران با رشد جنین در بدن مادر تغییرات بسیاری در بدن رخ می‌دهد یکی از این تغییرات آسیب پذیر بودن پوست و حساس شدن آن است. برای افراد باردار نه تنها لیزر بلکه حتی انجام اپیلاسیون نیز توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است التهابات پوستی، خارش، سوزش و تورم به وجود آورد و اثرات نامطلوبش روی پوست ماندگار شود.

کم شدن آستانه‌ی درد

در این دوران علاوه بر پوست و ظاهر، از لحاظ روانی نیز تغییرات بسیاری در خلق و خوی افراد باردار رخ می‌دهد و آستانه‌ی درد فرد را پایین می آورد، از این رو ممکن است این افراد حتی برای تحمل دردهای جزئی لیزر درمانی نیز تحمل کافی نداشته باشند و این موضوع درمان لیزر را بسیار دشوار می‌کند. به همین علت به زنان باردار توصیه می‌شود که لیزر درمانی خود را به بعد از زایمان موکول کنند.

لیزر و تاثیرات آن روی جنین در دوران بارداری

با وجود اینکه تحقیقات کامل و اثبات شده‌ای روی این موضوع صورت نگرفته و نمی‌توان گفت که لیزر برای فرد باردار و جنین تاثیرات نامطلوبی خواهد گذاشت یا خیر، با این حال به علت اینکه بدن فرد باردار و  جنین در این دوران در حساس‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند توصیه می‌شود از روش‌ها و عمل‌های زیبایی که انجام آن‌ها ضرورت ندارد پرهیز کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

همان طور که در دوران بارداری به علت وجود جنین در شکم مادر ممنوعیت استفاده از لیزر درمانی برای رفع موهای زائد وجود دارد، در دوران شیردهی نیز به علت این که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند لیزر می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد و در شیر مادر تاثیر گذار باشد، از این رو استفاده از آن در این دوران نیز ممنوع است.

همچنین به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن که در دوران بارداری رخ داده و موجب رشد موهای زائد می‌شود، در دوران شیردهی نیز ادامه دارد و بعد از پایان این دوران به تعادل خواهد رسید، پس بهتر است برای انجام لیزر درمانی، دوران شیردهی و بارداری را برای حفظ سلامت خود و فرزندتان گذرانده سپس از این روش استفاده کنید.

مشکلاتی که لیزر رفع موهای زائد می‌تواند برای زنان باردار ایجاد کند:

  • از آنجایی که لیزر درمانی روشی زمان‌بر است و ۸ تا ۱۰ جلسه زمان نیاز دارد، ممکن است جلسات آن با زایمان فرد باردار تداخل داشته باشد. همانطور که می‌دانید فاصله افتادن بین جلسات لیزر درمانی می‌تواند تاثیر آن را کمتر کند.
  •   در برخی موارد دیده شده است که اشعه‌ی لیزر موجب گرفتگی عضلات زیر شکم و ران‌ها می‌شود که این امر می‌تواند برای زنان باردار غیر قابل تحمل و سخت باشد.
  • به دلیل اینکه زنان باردار با افزایش حجم شکم و وزن مواجه هستند این مورد می‌تواند انجام لیزر درمانی و حرکت را برایشان سخت و مشکل ساز کند.
  • اکثر زنان باردار در برخی نواحی بدن با تغییر رنگ پوست مواجه می‌شوند، در این حالت لیزر درمانی می‌تواند روی نواحی که تغییر رنگ داده‌اند تاثیرات نامطلوبی به جای بگذارد.
  •  برخی از دستگاه‌های لیزر که مجهز به سیستم خنک کننده نیستند و یا مواردی که فرد از انجام آن احساس درد می‌کند، پزشکان از کرم‌ها و یا مواد بی حسی استفاده می‌کنند. این مواد شیمیایی جذب پوست شده و ممکن است برای جنین خطر آفرین باشد.
  •  به دلیل حساس بودن پوست در دوران بارداری ممکن است  لیزر درمانی موجب بروز حساسیت‌های پوستی، تورم و خارش شده و فرد باردار را اذیت کند.

بهترین توصیه برای افراد باردار در مورد لیزر پوست

با توجه به اینکه تاکنون تحقیقات کاملی روی این موضوع صورت نگرفته، اثرات نامطلوب آن نیز به صورت کامل تایید و اثبات نشده است اما بنابه دلایلی که در بالا نیز به آن اشاره کردیم انجام لیزر می‌تواند برای فرد باردار مشکلاتی را ایجاد کند از این رو توصیه می‌شود اگر در این دوران قرار دارید درمان خود را به بعد از زایمان و دوران شیردهی موکول کنید و اگر در جلسات میانی هستید آن را به تعویق بیندازید تا بتوانید از هزینه و زمانی که صرف می‌کنید بهترین نتیجه را داشته باشید. توصیه می‌کنیم از روش‌های دیگر بی خطر برای رفع موهای زائد خود مانند شیو، کرم و… بهره ببرید تا به سلامت از این دوران عبور کنید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید