کاشت مو به روش سلول های بنیادی

موضوع : زیبایی مویکشنبه 29 آبان 1401

روش کاشت موی سلول‌های بنیادی مشابه کاشت موی سنتی است، اما به جای برداشتن تعداد زیادی از موها برای پیوند به ناحیه ریزش مو، پیوند موی سلول‌های بنیادی، نمونه پوست کوچکی را که فولیکول‌های مو از آن برداشت می‌شود، جدا می‌کند. سپس فولیکول‌ها در آزمایشگاه تکثیر می‌شوند و در نواحی ریزش مو به پوست سر کاشته می‌شوند.

در ابتدا پیوند موی سلول‌های بنیادی فقط به صورت تئوری وجود داشت که تخمین زده می‌شد که پیوند موی سلول‌های بنیادی ممکن است تا سال 2020 در دسترس باشد. اکنون بسیاری از کلنیک‌ها ادعا می کنند کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی را اننجام می‌دهند.

روش کاشت مو سلول های بنیادی

ابتدا به روش کاشت مو سلول‌های بنیادی بیشتر می‌پردازیم.

سلول های بنیادی چیست؟

سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به انواع مختلف سلول‌های موجود در بدن را دارند. آن‌ها سلول‌های غیر تخصصی هستند که قادر به انجام کارهای خاصی در بدن نیستند.

با این حال، آن‌ها قادر به تقسیم و تجدید خود هستند تا باقی بمانند یا به انواع دیگر سلول‌ها تبدیل شوند. آن‌ها با تقسیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده به ترمیم بافت‌های خاصی در بدن کمک می‌کنند.

روش انجام کاشت مو با سلول های بنیادی

کاشت موی سلول‌های بنیادی توسط محققان ایتالیایی در سال 2017 با موفقیت انجام شد. این روش با بیوپسی پانچ برای استخراج سلول‌های بنیادی از فرد شروع می‌شود. بیوپسی پانچ با استفاده از ابزاری با تیغه دایره‌ای که به داخل پوست وارد و چرخانده می‌شود تا نمونه استوانه‌ای از بافت برداشته شود، انجام می‌شود.

سپس سلول‌های بنیادی در دستگاه مخصوصی به نام سانتریفیوژ از بافت جدا می‌شوند. این کار یک سوسپانسیون سلولی باقی می‌گذارد که سپس در نواحی ریزش مو به پوست سر تزریق می‌شود.

چندین تیم تحقیقاتی مختلف وجود دارد که منبع معتبری هستند که روی درمان‌های ریزش مو با سلول‌های بنیادی کار می‌کنند. در حالی که روش‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد، اما همه آن ها بر اساس رشد فولیکول‌های موی جدید در آزمایشگاه با استفاده از یک نمونه پوست کوچک از بیمار است.

در حال حاضر کلینیک‌هایی وجود دارند که نسخه‌ای از پیوند موی سلول‌های بنیادی را به عموم مردم ارائه می‌دهند. این موارد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است.

این اقدامات در مطب به صورت سرپایی انجام می‌شود. آن‌ها مستلزم برداشتن سلول‌های چربی از شکم یا باسن فرد با استفاده از روش لیپوساکشن تحت بی حسی موضعی هستند. فرآیند خاصی برای حذف سلول‌های بنیادی از چربی استفاده می‌شود تا بتوان آن ها را به پوست سر تزریق کرد. این روش تقریبا 3 ساعت طول می‌کشد.

کلینیک‌هایی که در حال حاضر این روش را ارائه می‌دهند نمی‌توانند تضمینی برای نتیجه عمل ارائه دهند. نتایج، در صورت وجود، می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است برای مشاهده نتایج به چندین درمان در طول چندین ماه نیاز داشته باشد.

روش انجام کاشت مو با سلول های بنیادی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پیوند موی سلول‌های بنیادی می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف ریزش مو موثر باشد، از جمله:

  • آلوپسی آندروژنتیک مردانه (طاسی با الگوی مردانه)
  • آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی زنانه)
  • آلوپسی سیکاتریسیال (فولیکول‌های مو از بین می‌روند و با بافت اسکار جایگزین می‌شوند)

بازیابی پیوند مو با سلول های بنیادی

مقداری درد بعد از عمل انتظار می‌رود که باید ظرف یک هفته فروکش کند. هیچ زمان ریکاوری لازم نیست، اگرچه باید از ورزش بیش از حد به مدت یک هفته اجتناب شود. در جایی که چربی برداشته شده می‌توان مقداری اسکار را انتظار داشت.

عوارض کاشت مو سلول های بنیادی

اطلاعات بسیار کمی در مورد عوارض جانبی احتمالی پیوند موی سلول‌های بنیادی وجود دارد. مانند هر روش پزشکی، همیشه خطر خونریزی یا عفونت در محل نمونه و تزریق وجود دارد. اگرچه عوارض ناشی از بیوپسی پانچ نادر است، اما خطر آسیب به اعصاب یا شریان‌های زیرین در محل کاشت مو وجود دارد. لیپوساکشن نیز می‌تواند عوارض مشابهی را ایجاد کند.

میزان موفقیت کاشت مو به روش سلول های بنیادی

تحقیقات موجود در مورد میزان موفقیت پیوند موی سلول‌های بنیادی بسیار امیدوار کننده است. نتایج مطالعه ایتالیایی نشان داد که 23 هفته پس از آخرین درمان، تراکم مو 29 درصد افزایش یافته است.

هزینه کاشت مو به روش سلول های بنیادی

هزینه کاشت موی سلول‌های بنیادی هنوز در مراحل تحقیقاتی است. هزینه نهایی بستگی به نوع و میزان ریزش موی تحت درمان دارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی بپردازیم. این روش هم اکنون در شهر‌های بسیاری در حال انجام است که تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیداوریم جواب سوالات خود را در این مقاله به دست آورده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد کاشت مو و انواع روش‌های آن، می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر تماس حاصل فرمایید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید