چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

افزایش سن و پیری امری کاملاً طبیعی و منطقی در بین همه‌ی افراد و در هر سنی می‌باشد. شروع روند پیری با علائم مختلفی همراه است که یکی از آن‌ها سفید شدن رنگ موها بوده و با ظاهر شدن آن می‌فهمیم که کم‌کم روند پیری ما شروع شده است. البته تغییر رنگ مو و سفید شدن آن همیشه به دلیل افزایش سن و پیری نیست. بلکه در بعضی موارد جوانان و نوجوانان نیز دچار سفیدی مو در هر بازه‌ی زمانی از زندگی خود می‌شوند پس تغییر رنگ و سفیدی موها عملی کاملاً طبیعی بوده که برای همه‌ی انسان‌ها رخ می‌دهد و فقط بازه‌ی زمانی آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

سفیدی مو چیست؟

سفیدشدن موها به دلیل تغییرات در فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. فولیکول‌های مو کیسه‌های کوچکی هستند که در ریشه‌ی موها و در زیر پوست قرار دارند و دارای سلول‌های رنگدانه هستند که به آن‌ها ملانین نیز گفته می‌شود. ملانین‌ها نیز باعث ایجاد رنگ‌های مختلف در موها شده و سفیدی و تغییر رنگ مو که بصورت طبیعی رخ می‌دهد نیز به دلیل از دست دادن ملانین مو می‌باشد.

سفید شدن موها

چه عواملی باعث سفید شدن موها در سنین کم می‌شوند؟

همانطور که گفتیم یکی از علل اصلی سفید شدن موها افزایش سن و پیری می‌باشد ولی در بسیاری از موارد می‌بینیم که در افراد جوان نیز موهای سفیدی دیده شده و در آن‌هایی که رنگ موی تیره‌تری دارند نیز بیشتر به چشم می‌آید. سفید شدن موها در سنین کم به عوامل مختلفی بستگی دارد که بعضی از آن‌ها طبیعی و در برخی دیگر به علت عادت‌های بد زندگی رخ می‌دهد. در اینجا به بررسی عمده‌ی دلایل سفیدی موها می‌پردازیم:

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در تمامی مشکلات جسمی و روحی دارد پس یکی از عوامل مهم سفیدی موی زودرس در جوانی نیز ژنتیک می‌باشد که کاملاً طبیعی بوده و نمی‌توان آن را تغییر داد. اگر در سنین کم متوجه سفیدی موهای خود شدید، اصلاً نگران نباشید چرا که به احتمال زیاد والدین و یا پدربزرگ، مادر بزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفیدی داشته‌اند. ژنتیک از جمله عواملی است که نمی‌توانید آن را تغییر دهید پس باید آن را پذیرفته و برای مقابله با آن می‌توانید موهای خود را با روش‌های صحیح و مواد مرغوب و طبیعی رنگ کنید.

مواد شیمیایی

بعضی اوقات افراد در سنین کم اقدام به رنگ کردن موهای خود می‌کنند که با تداوم آن و به تدریج باعث تخریب فولیکول‌های مو شده که به مرور زمان و با تداوم این کار موها خاکستری و سفید می‌شوند. استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپو، انواع صابون‌ها و … در صورتی که مرغوب نباشند باعث آسیب به مو و در نتیجه تغییر رنگ آن می‌شوند.

کمبود ملانین

همانطورکه گفتیم رنگ‌های مختلف مو به دلیل وجود ملانین در ریشه‌ی آن‌ها می‌باشد. به مرور زمان و با توجه به عوامل مختلف، رنگدانه‌های مو تخریب شده و به همین علت ملانین در مو کم شده و با کم شدن ملانین نیز موها رفته رفته سفید می‌شوند. این علت نیز جزو عواملی است که نمی‌توان آن را تغییر داد و باید نگرانی خاصی در این مورد نداشته باشیم.

بیماری خودایمنی آلوپسی

بیماری خود ایمنی یا آلوپسی نیز می‌تواند باعث سفیدی موی زودرس شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله کرده و فولیکول‌های مو را تخریب می‌کند و با این کار رنگدانه‌های مو از بین رفته و موها سفید می‌شوند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات مخصوصاً سیگار خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های سرطانی و قلبی را افزایش می‌دهد. با استعمال زیاد سیگار رگ‌های خونی منقبض شده و جریان خون را در فولیکول‌های مو کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود که سم‌های موجود در سیگار به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و سبب سفید شدن زودرس موها شوند.

اختلالات تیروئید

یکی دیگر از علل سفیدی مو اختلالات غده‌ی تیروئید می‌باشد. تغییرات هورمونی که در بدن به دلیل مشکل تیروئید رخ می‌دهند باعث سفید شدن زودرس موها نیز خواهند شد. تیروئید یک غده در گردن می‌باشد که به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می‌کند. وقتی تیروئید بیش از حد فعال و یا کم کار باشد باعث کاهش ملانین در موها شده و در نتیجه منجر به سفیدی موها می‌شود.

عوامل موثر برای جلوگیری از سفید شدن موها

تغذیه‌ی سالم در پیشگیری از سفیدی مو

تغذیه‌ی مناسب برای داشتن زندگی سالم جز ملزومات به شمار می‌آید. وقتی فردی تغذیه‌ی سالمی دارد از ابتلا به برخی بیماری‌هایی که باعث کمبود ملانین می‌شود جلوگیری کرده و در نتیجه از سفیدی مو نیز پیشگیری می‌شود.

عدم استفاده از کافئین زیاد

استفاده‌ی بیش از حد از کافئین مانند قهوه، نسکافه و … نیز تاثیر زیادی در سفید شدن موها دارد چرا که این مواد باعث ایجاد مشکل در جریان خون شده و به همین دلیل تولید ملانین را کمتر می‌کنند.

استفاده از رنگ‌های طبیعی به جای رنگ‌های شیمیایی

بسیاری از افراد از سنین کم شروع به رنگ کردن موهای خود می‌کنند که در نتیجه موجب آسیب به ریشه‌ی مو شده و به همین دلیل به مرور زمان موها سفید می‌شوند. البته این بدان معنی نیست که نباید هیچوقت موهای خود را رنگ کرد بلکه سعی کنید از مواد مرغوب و حتی طبیعی برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید، چرا که رنگ‌های شیمیایی آسیب‌های زیادی به موها وارد می‌کنند.

سفید شدن موها

ماساژ با انواع روغن‌های طبیعی

استفاده از انواع روغن‌های طبیعی و گیاهی برای ماساژ پوست تاثیر زیادی در سلامتی موها دارد پس از آن‌ها غافل نشوید.

آیا می‌توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد؟

همانطور که گفتیم سفید شدن موها در بسیاری از موارد مانند ژنتیک امری کاملاً طبیعی می‌باشد و فرد در بهبود این مشکل نقشی ندارد ولی در مورد بیماری‌هایی مانند خود ایمنی، اختلال تیروئید و … می‌توانید با یک پزشک متخصص مشورت کرده و با بهبود بیماری از سفید شدن زودرس موها نیز جلوگیری کنید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید