نکات مهم و اصولی مراقبت از پوست در زمستان

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 02 آبان 1400

پوست انسان به ویژه پوست صورت، از جمله نقاط حساس بدن بوده و خیلی سریع تحت شرایط مختلف، دچار مشکلات و التهاب می‌شود. پوست صورت به حدی نازک و حساس می‌باشد که در آب و هوای سرد و یا خشک سریعاً خشک شده و باید تحت مراقبت‌های اصولی قرار گیرد. زمستان فصلی پر از بادهای سرد و خشک می‌باشد که می‌تواند پوست دست‌ها و صورت را خشک کرده و حتی در این هوای سرد نشستن در کنار آتش گرم نیز نمی‌تواند جلوی این مشکلات را بگیرد. پوست صورت وقتی در مجاورت هوای سرد قرار می‌گیرد، رطوبت خود را از دست داده و به مرور زمان باعث ایجاد خارش، سوزش و خشکی می‌شود.

چگونه از پوست خود در زمستان مراقبت کنیم؟

مراقبت کردن از پوست در زمستان دشوارتر از فصل‌های دیگر می‌باشد چرا که میزان رطوبت موجود در هوای سرد و خشک کم بوده و پوست نیاز شدیدی به رطوبت پیدا می‌کند. از طرفی وقتی در زمستان در هوای سرد بیرون، قرار دارید، با رفتن به داخل منزل و مواجه شدن با گرمای خشک سیستم گرم کننده‌ی منزل، پوست دچار التهاب شده و پوسته پوسته می‌شود. به مرور زمان و در صورت عدم مراقبت از آن، دچار ترک و خشکی پوست خواهید شد. نکات و راه حل‌هایی وجود دارند که تنها در صورت آشنایی و رعایت آن‌ها می‌توانید با خشکی پوستتان در زمستان مقابله کرده و این فصل سرد را به خوبی پشت سر بگذرانید. در ادامه به بررسی نکات مراقبتی از پوست در زمستان می‌پردازیم.

رطوبت بدن خود را حفظ کنید

همانطور که گفتیم زمستان فصلی خشک و سرد می‌باشد که این خشکی باعث کم شدن رطوبت در پوست و در نتیجه سبب خشکی شدید پوست می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید به دنبال راه‌هایی باشید که همواره موجب حفظ رطوبت پوست شوند. برای این کار سعی کنید در فصل زمستان از حمام کردن با آب داغ خودداری کرده و همچنین دوش‌های کوتاه مدتی داشته باشید. به هیچ عنوان استفاده از مرطوب کننده و یا آبرسان پوست بعد از حمام را فراموش نکنید.

مراقبت از پوست در زمستان

از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت فضای داخل منزل استفاده کنید

دستگاه‌هایی مانند بخور با سیستمی که دارند موجب مرطوب نگه داشتن فضای خانه می‌شوند. وقتی که شما از هوای سرد بیرون وارد منزل می‌شوید، پوست دچار التهاب شده و به دلیل وجود گرمای خشک، پوسته پوسته می‌شود. اما اگر از این دستگاه‌ها استفاده کنید، دمای اتاق گرم ولی مرطوب شده و همین نیز موجب می‌شود تا پوست خشک نشود.

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌ی پوست را در این فصل فراموش نکنید

کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان جز وسیله‌های هستند که باید در زمستان همیشه همراه خود داشته باشید. در این فصل سعی کنید از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی روغن‌ها و مواد طبیعی مانند روغن زیتون، آلوئه ورا، عصاره‌ی خیار، آووکادو و … باشند چرا که تنها مواد شیمیایی نمی‌توانند رطوبت از دست رفته را برگردانند و پوست نیاز به روغن‌ها و مواد طبیعی و قوی برای ایجاد رطوبت دارد. پس در این فصل در بازه‌های زمانی کوتاه با استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود، دستانتان را مرطوب نگه دارید.

از کرم ضد آفتاب غافل نشوید

در این فصل به دلیل ابری بودن هوا در اکثر روزها، افراد فکر می‌کنند که دیگر نیازی به استفاده کردن از ضد آفتاب ندارند. اما همین تصور غلط است که باعث نابودی پوست در ۶ ماهه سال شده و عواقب آن ماندگار می‌شود. نور خورشید همه روزه و حتی در روزهای ابری و بارانی نیز وجود داشته و اثرات منفی روی پوست می‌گذارد. پس به هیچ عنوان بدون ضد آفتاب مناسب پوست از منزل خارج نشوید. در فصل زمستان همانطور که گفتیم هوای سرد باعث کم شدن رطوبت و خشکی پوست می‌شود. اگر با وجود این موضوع از ضد آفتاب هم استفاده نکنید، موجب شدت گرفتن خشکی پوست خواهید شد. ضد آفتاب‌هایی که SPF 20  دارند، مناسب برای فصل زمستان بوده و به خوبی می‌توانند از پوستتان در مقابل اشعه‌های خطرناک خورشید محافظت کنند.

مراقبت از پوست در زمستان

به تغذیه‌ خود اهمیت بیشتری دهید

داشتن تغذیه‌ای سالم در تمام مراحل زندگی مهم بوده و برای داشتن زندگی آرام و به دور از هر گونه مریضی باید به تغذیه و خورد و خوراک خود اهمیت زیادی دهید. برخی از مواد غذایی و ویتامین‌ها نیز وجود دارند که به خوبی می‌توانند رطوبت از دست رفته‌ی پوست بدن را جبران کنند. به عنوان مثال غذاها و یا مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی و یا تخم دانه کتان می‌توانند علاوه بر تضمین سلامتی، پوست شما را نیز از خشکی نجات دهند. پس در این فصل سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که موجب افزایش رطوبت پوست شما می‌شوند.

روتین پوستی و شوینده‌های خود را متناسب با فصل انتخاب کنید

داشتن روتین پوستی برای مراقبت از پوست، جز ملزومات روزانه می‌باشد. افراد باید علاوه بر این که روتین پوستی خود را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنند، باید به آب و هوا و شرایط فصلی نیز توجه داشته باشند. در این فصل سعی کنید از محصولات مراقبتی که حاوی گلیکولیک یا سالیسیلیک اسید هستند، خودداری کنید چرا که این مواد باعث خشکی پوست می‌شوند. از طرفی شوینده‌ها جز موادی هستند که در شرایط عادی نیز موجب خشک شدن پوست می‌شوند پس سعی کنید در این فصل آن‌ها را تغییر داده و از انواع مرطوب کننده‌ی آن‌ها استفاده کنید.

کلام آخر

اگر در طول این ۶ ماهی که هوا نسبت به ماه‌های دیگر سرد است نکات گفته شده را رعایت کنید، پوستی شاداب و جوان خواهید داشت. اما اگر با وجود رعایت این نکات باز هم دچار خشکی پوست شدید، حتماً با مراجعه به یک پزشک متخصص از وی مشورت گرفته و داروهای تجویز شده را استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان در نگهداری از پوست خود در فصل زمستان کوتاهی نکنید چرا که مشکلات به جا مانده در طی این فصل می‌توانند بعدها ماندگار شده و موجب مشکلات پوستی جدی‌تری شوند. پس بهتر است از هر گونه مشکلی پیشگیری کرده و همواره پوست خود را شاداب و سالم نگه دارید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید