سیاهی دور چشم، علت و درمان آن

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 23 تیر 1400

زمانی که در اطراف چشم‌ها هاله‌ای از تیرگی به وجود آید به اصطلاح به آن سیاهی یا کبودی زیر چشم گفته می‌شود. سیاهی و کبودی دور چشم می‌تواند از مشکلات و بیماری‌های خاصی از بدن ما نشات گرفته باشد یا به سبب داشتن زندگی ناسالم رخ دهد. از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عضو صورت که توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند چشمهاست، داشتن این مشکل می‌تواند چهره‌ی ما را مریض، فرتوت و خسته نشان دهد.

این مشکل پوستی می‌تواند هم در زنان و هم مردان رخ داده و سبب بروز مشکلات روحی و افت اعتماد به نفس شود و زیبایی چهره را کمتر کند اما در زنان به علت اهمیت بیشتر مسائل زیبایی و پوستی، مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد و فرد را وادار خواهد کرد تا به دنبال روش‌های درمانی مختلف برای از بین بردن این مشکل باشد.

علل سیاهی دور چشم

سیاهی و کبودی بیش از حد دور چشم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری در مغز یا چشم‌ها باشد که منظور ما در این مطلب مربوط به سیاهی‌های حفیف روی سطح پوست است. در سیاهی اطراف چشم‌ها به خصوص زیر چشم عوامل بسیار زیادی دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده‌ی این مشکل کم خوابی و کم آبی بدن است.

مهم‌ترین علل سیاهی اطراف چشم عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • کم خونی
  • نور خورشید
  • مصرف دخانیات
  • کم خوابی و خستگی
  • ژنتیک
  • حساسیت‌های پوستی
  • آلودگی هوا
  • خشکی پوست و اگزما
  • بیماری‌های کلیوی
  • لاغری بیش از حد صورت
  • تغذیه‌ی نامناسب

دزمان سیاهی و کبودی ذور چشم

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل پوستی هستند؟

  1. افراد دارای رنگ پوست تیره چرا که پوست‌های تیره، در مقابل مشکلات و لک‌های پوستی نسبت به افراد با پوست روشن مستعد‌تر هستند.
  2. افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند و این مشکل در خانواده و اقوام درجه‌ی یک آن‌ها رایج است.
  3. افرد مسن که تولید کلاژن‌های پوستی در بدن آن‌ها متوقف شده و چربی‌های زیر پوست آن‌ها کم شده است.
  4. افرادی که از لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی بی‌کیفیت برای دور چشم خود استفاده می‌کنند.

علت به وجود آمدن سیاهی دور چشم

همانطور که می‌دانید رگ‌های خونی در تمام نقاط بدن و حتی زیر چشم‌ها نیز وجود دارند. زمانی که این رگ‌ها اکسیژن کافی دریافت نکنند و به علت تغذیه‌ی نامناسب از کمبود مواد مغذی رنج ببرند، خون رسانی کامل به این بخش انجام نگرفته و پوست این قسمت تیره می شود. سیاهی دور چشم همچنین به علت تجمع ملانین‌های پوستی در زیر چشم نیز اتفاق می‌افتد.

پوست اطراف چشم‌ها نیز به علت نازک‌تر بودن، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. این مشکل اگر در مراحل اولیه علت یابی و حل شود به مرور زمان برطرف خواهد شد اما در صورت عدم توجه به این مشکل درمان نیز مشکل شده و متاسفانه زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

انواع درمان‌ها برای برطرف کردن مشکل سیاهی دور چشم

بسیاری از افراد برای برطرف کردن سیاهی دور چشم خود از روش‌های درمانی خانگی یا کرم‌های مختلف استفاده می‌کنند که در برخی موارد می‌تواند از شدت این مشکل بکاهد و یا از افزایش میزان تیرگی‌ها پیشگیری کند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده‌ی دور چشم و ماسک‌های طبیعی تاثیر بسیار زیادی روی پیشگیری از وقوع این موضوع دارند اما زمانی که مشکل حادتر می‌شود مراجعه به پزشک و انجام روش‌های درمانی دیگر ضروری به نظر می‌رسد تا پوست صورت زیبایی خود را بدست آورد.

روش‌های درمانی مشکل پوستی تیرگی زیر چشم شامل:

  • استفاده از کرم‌ها و لایه بردارهای شیمیایی
  • استفاده از پرکننده‌های پوستی مانند ژل و فیلر برای پوشاندن تیرگی‌های پوستی
  • استفاده از دستگاه لیزر برای تحریک کلاژن سازی
  • تزریق چربی به زیر چشم

استفاده از کرم‌ها و لایه بردارهای شیمیایی

روش کار این کرم‌ها به این صورت است به مرور زمان و با استفاده‌ی مداوم از این مواد پوست زیر چشم لایه برداری می‌شود و لایه‌های پوستی جدید که رنگ روشن و سلو‌ل‌های تازه‌ای دارند جای پوست تیره‌ی قبلی را می‌گیرند.

البته بهتر است دقت داشته باشید مقدار مصرف، دوره‌ی درمانی و دوز مواد مصرفی در این روش درمانی مهم است و باید طبق تجویز و زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد تا التهابات و عفونت‌های پوستی به بار نیاورد. این روش درمانی کمی زمانبر است و اثرات خود را به مرور زمان نشان خواهد داد.

استفاده از پرکننده‌های پوستی

استفاده از پرکننده‌های پوستی مانند ژل‌ها و فیلرها نیز به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن و درمان سیاهی دور چشم به شمار می‌روند. این مواد روی رگ‌های خونی را می‌پوشانند و باعث می‌شوند تا سایه‌ی تیره‌ی این رگ‌ها روی پوست ظاهر نشوند. علاوه بر این، مواد فوق به علت دارا بودن هیالورنیک اسید موجب آبرسانی زیر چشم شده و تاثیرات مطلوبی روی پوست می‌گذارند.

استفاده از لیزر

لیزر یکی از بهترین و کم خطرترین روش‌ها برای درمان سیاهی دور چشم است که به علت جواب دهی سریع، نداشتن دوره‌ی نقاحت و راحتی انجام کار بسیار محبوب می‌باشد. در این روش پزشک متخصص با استفاده از دستگاه لیزر مخصوص این نوع مشکل پوستی، با تاباندن اشعه‌ی لیزر روی پوست ناحیه‌ی زیر چشم، موجب تحریک سلول‌ها و کلاژن‌های پوستی این ناحیه شده و با لایه برداری خود این مشکل را برطرف می‌کند.

تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به پلک‌ها و زیر چشم یک عمل جراحی ظریف و بسیار تخصصی برای بازگرداندن حجم و بهبود در کانتورهای بافت نرم اطراف چشم است. این عمل باعث رفع گودی زیر چشم، چین و چروک‌های چشم، تیرگی دور چشم، پف جزئی زیر چشم، نازک شدن پوست و فرورفتگی‌های صورت می‌شود.

در این نوع عمل، چربی لازم توسط عمل لیپوساکشن از بدن خود فرد که معمولاً از قسمت ران، باسن و شکم گرفته می‌شود و بعد از پاک سازی و خالص سازی آن توسط پزشک زیبایی به زیر چشم تزریق می‌شود. این نوع روش به علت ماندگاری بالا و نداشتن عوارض، یک روش ایده‌آل بشمار می‌رود.

پیشگیری از سیاهی دور چشم

در هر مشکل پوستی همیشه مراقبت‌های قبل از وقوع مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند کمک بسیاری به ما کند و از هزینه‌های اضافی برای درمان بکاهد. انجام اقدامات زیر می‌تواند بهترین روش برای پیشگیری و یا درمان سیاهی دور چشم در مراحل خفیف آن باشد.

  • به اندازه‌ی کافی بخوابید
  • آب، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید و برنامه‌ی غذایی خود را اصلاح کنید.
  • پوست خود را در مقابل نور خورشید و آلودگی هوا مراقبت کرده و از ضد آفتاب‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • شب‌ها قبل خواب آرایش صورت خود را پاک کرده و از کرم‌های مرطوب کننده و دور چشم استفاده کنید.
  • سبک زندگی خود را تغییر داده از مصرف الکل، دخانیات و قلیان خودداری کنید تا پوست شاداب‌تری داشته باشید.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید