خطرات و عوارض آرایش کردن

موضوع : پوست و زیباییپنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400

استفاده‌ی روزانه از لوازم آرایشی در بین اکثریت افراد رواج پیدا کرده و به امری عادی تبدیل شده است به طوری که امروزه آرایش کردن به بخشی از نیازهای جامعه تبدیل شده و مردم برای استفاده از این لوازم هزینه‌‌ی زیادی را صرف می‌کنند. آرایش کردن روزانه برای بسیاری از زنان جوان جز ملزومات و روتین روزمره به شمار می‌آید و به یکی از کارهای سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل شده که حتی خرید این لوازم نیز برای آ‌ن‌ها بسیار جذاب و مهم می‌باشد.

ولی آنچه که اهمیت دارد این است که این افراد با عوارض آرایش کردن و استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی برای پوست آشنا نیستند و با استفاده‌ی طولانی مدت از این مواد نامرغوب، باعث آسیب زدن به پوست خود می‌شوند.

چرا اکثریت افراد از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند؟

جوش، آکنه، چین و چروک و … دلیل بسیاری از افراد برای استفاده از لوازم آرایشی می‌باشد. وقتی پوست صورت دچار آسیب می‌شود افراد به جای مراجعه به پزشک متخصص و درمان کلی آن، به لوازم آرایشی پناه می‌برند. از بین بردن جای لک، آکنه، جوش و … با کرم‌های بهداشتی و داروهای مخصوص مطمئناً زمانبر بوده و برای بسیاری از افراد این مدت زمان خیلی طولانی به نظر می‌رسد به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند که از راه‌های آسان مانند لوازم آرایشی، برای پوشاندن مشکلات پوستی صورت خود استفاده کنند و برای این کار از انواع مختلف مواد آرایشی  بهره می‌برند.

در میان لوازم آرایشی بعضی از اقلام هستند که دارای تائیدیه از وزارت بهداشت بوده و از مواد مرغوب درست شده‌اند ولی افراد به جای استفاده از این مواد به سراغ لوازم آرایشی با قیمت کم و نامرغوب رفته و روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که به مرور زمان پوستشان دچار آسیب می‌شود.

هرگز کودکان را آرایش نکنید!

آرایش کردن در بین خانم‌ها رواج بیشتری دارد و آقایان کمتر از این مواد استفاده می‌کنند. در بین دختر بچه‌های کم سن و سال نیز  شور و اشتیاق استفاده از لوازم آرایشی رواج بیشتری دارد و این دختران با الگو گرفتن از بزرگترها به استفاده از این مواد عادت کرده و همواره رویای بزرگ شدن و استفاده از لوازم آرایشی را در سر دارند. والدین باید توجه کنند استفاده از لوازم آرایشی در سنین کم برای بچه‌ها سبب آسیب شدید و ایجاد آلرژی در پوست آن‌ها می‌شود و حتی می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را نیز پایین بیاورد و سبب ضربه‌ی روحی در بزرگسالی شود، به همین دلیل به هیچ عنوان به کودکان خود اجازه ندهید که در سنین کم از مواد آرایشی استفاده کنند.

خطرات و عوارض آرایش کردن

عوارض آرایش کردن در طولانی مدت

لوازم آرایشی در صورتی برای پوست ضرر زیادی دارند که استفاده از آن به یک عادت تبدیل شود و افراد آن را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهند. شاید در اولین روزهای استفاده از این مواد متوجه مضرات آن نشوید ولی به مرور زمان و با استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها متوجه می‌شوید که پوست شما دچار تغییراتی شده و دیگر پوست سالم و جوان گذشته را ندارید. در اینجا به بررسی برخی از مهم‌ترین مضرات استفاده‌ی طولانی مدت از لوازم آرایشی را بررسی می‌کنیم.

جوش پوست صورت

جوش زدن پوست صورت به طور خود به خودی رخ نمی‌دهد و مهم‌ترین عامل بروز آن می‌تواند بیماری‌های جسمانی و استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب باشد. با استفاده‌ی زیاد و طولانی مدت از لوازم آرایشی نامرغوب، این مواد پوست صورت را آلوده کرده و اگر به خوبی از روی صورت پاک نشوند می‌توانند باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی و جوش‌های عفونتی روی پوست صورت شوند و شما را مجبور  به سپری کردن درمان‌های سخت برای از بین بردن آن‌ها خواهند کرد.

چین و چروک صورت

با افزایش سن و عوامل مختلفی که باعث چین و چروک پوست صورت می‌شوند افراد برای پوشاندن این چین و چروک‌ها به مواد آرایشی پناه می‌برند اما غافل از اینکه این مواد با از بین بردن چربی و ویتامین‌های پوست باعث می‌شوند که چین و چروک‌ها عمیق‌تر شده و به مرور زمان افراد با پوست چروک شده‌ با شدت و عمق بیشتری مواجه ‌شوند.

بسته شدن منافذ باز پوست با آرایش کردن

منافذ باز روی پوست وظیفه‌ی آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست صورت را بر عهده دارند ولی با استفاده‌ی زیاد از لوازم آرایشی و پاک نکردن کامل آن‌ها از روی صورت این منافذ با آلودگی‌هایی پر شده و سبب ایجاد ضایعات روی پوست صورت می‌شوند.

پیری زودرس پوست

با استفاده‌ی روزانه از مواد آرایشی و آسیب‌های ناشی از آن، افراد دچار پیری زودرس شده و جوانی پوست خود را از دست می‌دهند.

خطرات و عوارض آرایش کردن

ریزش ابرو و مژه‌ها

لوازم آرایشی تنها برای پوست صورت به کار نمی‌روند بلکه از آن‌ها برای زیبایی ابرو و مژه نیز استفاده می‌کنند. این مواد با ترکیبات شیمیایی خود، ریشه‌ی موها را ضعیف کرده و به مرور زمان سبب ریزش و حتی سفید شدن ابروها می‌شوند.

لک‌های پوستی

وقتی از مواد آرایشی نامرغوب در طولانی مدت استفاده می‌کنید منافذ باز از آلودگی پر شده و به مرور زمان سبب ایجاد لک و آکنه روی پوست خواهند شد.

آسیب به لب‌ها

استفاده از مواد آرایشی برای لب‌ها سبب خشکی و ترک لب شده و برای جلوگیری از این  مشکل باید از رژهای مرغوب و بالم‌های لب استفاده کنید.

 

سخن آخر!

همانطور که گفتیم لوازم آرایشی در صورتی سبب آسیب جدی به پوست می‌شوند که نامرغوب بوده و به طور روزانه از آن‌ها استفاده شود اما اگر سعی کنید که در مواقع ضروری و مهم مثل مراسمات و مهمانی‌ها از مواد آرایشی مرغوب استفاده کنید، پوست شما دچار آسیب نمی‌شود و می‌توانید عوارض آرایش کردن در مدت طولانی را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که زیبایی ظاهری شما وابسته به آرایش نیست و داشتن پوستی سالم، جوان و طبیعی بدون مواد آرایشی زیبایی شما را چندین برابر می‌کند.

 

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید