بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 14 شهریور 1401

با افزایش سن و گذر زمان، تغییراتی در چهره افراد ایجاد می‌شود. یکی از شایع ترین تغییرات، افتاده شدن پلک می‌باشد. افرادیکه دچار افتادگی پلک می‌شوند، همیشه چهره‌ای خشن و غمگین و خسته به نظر می‌رسد. عمل بلافاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک، یکی از انواع جراحی های زیبایی است که برای بهبود ظاهر پلک انجام می‌شود. با انجام این عمل ناهمواری های اطراف پلک را نیز می‌توان بهبود بخشید.

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی پروسه‌ای است که طی آن پوست پلک بریده می‌شود تا چربی های اضافی برداشته شود. این عمل در راستای جوانسازی پلک انجام می‌شود. عمل بلفاروپلاستی، باعث از بین رفتن چین و چروک های پشت پلک شده و شادابی را به چهره باز می‌گرداند.

البته توجه داشته باشید که گاهی نمای پف آلود پلک ها ناشی از ورم یا تجمع مایع بین بافتی می‌باشد. در این موارد جراحی بلفاروپلاستی کارساز نیست و حتما باید پزشک با معاینه، این موارد را تشخیص داده و شما را راهنمایی کند.

عمل بلفاروپلاستی همیشه جنبه زیبایی ندارد و در اغلب موارد یک روش درمانی محسوب می‌شود. در کشورهای آسیای شرقی، اغلب افراد به منظور درشت تر شدن چشم ها انجام می‌شود.

عوارض و مزایای جراحی پلک

  • افتادگی پلکها علاوه بر ظاهری پف کرده موجب سنگین شدن پلک ها شده و در بینایی افراد اختلال ایجاد می‌کند. با انجام این عمل می‌توان دید افراد را بهبود داد.
  • برداشتن چربی اضافی پلک ها میتواند باعث از بین رفتن چین و چروک و سفت شدن پوست اطراف چشم شود.
  • علاوه بر افتادگی بلاای چشم، برای پف زیر چشم نیز کاربرد دارد.

عوارض و مزایای جراحی پلک

عوارض جراحی پلک

همانطور که میدانید، هر عمل زیبایی عوارضی را نیز به دنبال دارد. به دلیل اینکه چشم جزو حساس ترین نقاط صورت بوده و پوست اطراف آن بسیار نازک است، خطرات احتمالی متعددی را به دنبال دارد. مهمترین عیب جراحی لیفت پلک به جای بخیه آن مربوط است. از دیگر عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی چشم
  • خارش نواحی اطراف چشم
  • عفونت و خونریزی
  • دشواری در باز و بسته کردن پلک
  • تاری دید موقت

در صورتیکه این عمل در محیطی غیر استریل انجام شود، خطر ابتلا به عفونت چشمی افزایش می‌یابد. سعی کنید در انتخاب جراح خود بسیار دقت کنید. اگر این عمل توسط افراد ناشی و غیر متخصص صورت بگیرد باعث مسدود شدن دامنه دید، عفونت، خونریزی، ضعف در بینایی و عدم توانایی در بستن چشم ها می‌شود.

سن مناسب برای انجام عمل بلفاروپلاستی

این عمل معمولا برای سنین بالای ۳۰ سال انجام می‌شود. اما مشکلات ارثی افتادگی پلک و یا پف چشم نیز باعث می‌شود تا این عمل در سنین پایین تر نیز انجام شود. نتیجه این عمل برای افرادیکه در دهه ۴۰ یا ۵۰ سالگی هستند، ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگار و ثابت است و پس از آن احتمال جمع شدن دوباره پوست اطراف پلک وجود دارد.

همانطور که در فوق نیز گفته شد عمل بلفاروپلاستی تنها برای زیبایی نبوده و در برخی مواقع جنبه درمانی دارد. در طی این جراحی، عملکرد پلک ها اصلاح می‌شود و برای ترمیم شلی بیش از اندازه چشم، انجام می‌گیرد.

نحوه انجام عمل جراحی پلک

جراحی پلک با توجه به شرایط پرشکی فرد، ممکن است بی حس موضعی و یا در بیهوشی کامل انجام گیرد. در صورتی بیهوشی انجام می‌شود که هر دو ناحیه (پلک و زیر چشم) نیاز به جراحی بلفاروپلاستی داشته باشد. اما بی حسی موضعی این چنین نیست و به جراح این امکان را میدهد تا در حین عمل عضلات چشم را بررسی کند.

البته جراحی زیبایی پلک، گزینه های بدون نیاز به جراحی نیز دارد که شامل موارد زیر است:

  • تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس میتواند باعث از بین بردن چین و چروک اطراف چشم شود.
  • تزریق ژل: ژل یا فیلر نیز مانند بوتاکس باعث از بین رفتن پف چشم و چین و چروک می‌شود.
  • تزریق چربی: در این روش درمانی، چربی از ناحیه دیگری از بدن گرفته شده و به زیر چشم‌ها، از بین رفتن پف و بهبود ظاهری چشم می‌باشد.
  • پلکسر یا پلاسما تراپی: این روش، به روش بلافروپلاستی بدون جراحی معروف است. با بکارگیری پلاسما (گاز یونیزه شده) به لیفت و جوانسازی پلک کمک می‌کند.

عمل بلفاروپلاستی و دوره نگاهت آن چقدر طول می‌کشد؟

عمل جراحی پلک به صورت سر پایی و در مت ۲ الی ۳ ساعت انجام می‌گیرد و پس از آن نیازی به بستری شدن نیست و فرد بلافاصله می‌تواند به خانه برود. در بعضی از موارد ممکن است این عمل در دو مرحله انجام شود.

نحوه انجام عمل جراحی پلک

مدت زمان لازم برای بهبود زخم جای بخیه، کبودی، ورم و التهاب، تقریبا پس از ۱۵ روز الی ۲۰ روز می‌باشد. در این مدت باید برای چکاپ و برداشتن نخ بخیه مجددا به پزشک مراجعه کنید. در حالت کلی این عمل، دوره نگاهت سخت و اذیت کننده ای ندارد و به راحتی می‌توان این مرحله را سپری کرد.

هزینه بلفاروپلاستی چقدر است؟

مثل سایر عمل های زیبایی برای این روش نیز نمی‌توان یک نرخ ثابتی در نظر گرفت. دستمزد پزشک، امکانات کلینیک، انتظارات مشتری و… از عواملی است که در هزینه بلفاروپلاستی تاثیر می‌گذارد.

مراقبت های قبل و بعد از بلفاروپلاستی

  • سعی کنید سه هفته قبل از انجام عمل، از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.
  • برخی از دارو ها باعث رقیق شدن خون می‌شوند. بنابراین قبل از جراحی باید مصرف آنها را متوقف کنید. مثل: آسپرین، پروفن و…
  • قبل از عمل لیفت پلک، از پزشک خود بخواهید تا برخی از آزمایشات مانند سنجش بینایی، اشک چشم و… را انجام دهد.
  • حتما قبل از انجام عمل با یک پزشک متخصص مشورت کنید و ایشان را در جزئیات وضعیت سلامتی خود قرار دهید.
  • پس از عمل از کمپرس سرد برای بهبود سریع استفاده کنید.
  • فعالیت های سبک مانند راه رفتن، روند بهبود را تسریع می‌بخشد.
  • حساسیت به نور و تاری دید تا ۲ روز طبیعی است ولی اگر ادامه دار شد حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • در این مدت حتما از عینک آفتابی استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض نور خودداری کنید.
  • بعد از جراحی پلک نمیتوانید از لنز های تماسی استفاده کنید و باید عینک بزنید.
  • پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ روز می‌توانید به فعالیت روزمره خود بازگردید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید