آیا لیزر موهای زائد کرکی را از بین می برد؟

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 10 اسفند 1400

موهای زائد بدن در حالت کلی در دو نوع ضخیم و کرکی رشد می‌کنند که هر دو موجب اذیت و  احساس ناخوشایند در افراد و به ویژه خانم‌ها می‌شوند. یکی از روش‌های بسیار کاربردی و رایج از بین بردن موهای زائد به صورت دائمی، استفاده از لیزر می‌باشد. مهم‌ترین دغدغه‌ای که خانم‌ها در لیزر موهای زائد خود با آن مواجه هستند، این است که لیزر بر روی موهای ضخیم اثربخشی بیشتری داشته و موهای کرکی را از بین نمی‌برد. البته این موضوع به طور قطعی تایید نشده و به صورت سوال باقی مانده است که در این مطلب سعی می‌کنیم تا حدودی به این سوال مهم پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

به کدام موها کرکی گفته می شود؟

شاید تا به حال شنیده اید که برخی از افراد ادعا دارند که تمامی سطح بدنشان به جز کف دست و کف پاهایشان، پر از موهای زائد است. ممکن است باورتان نشود اما این ادعا در برخی از افراد درست است. موهای کرکی همان موهای زائدی هستند که کل بدن برخی از افراد را پوشانده‌اند. به عبارتی موهای کرکی، موهای نازک، کوتاه و پرز مانندی هستند که در اغلب مواقع قابل مشاهده نبوده و دیده نمی‌شوند اما برخی از افراد حتی نمی‌خواهند که همین موهای کرکی نیز در بدنشان وجود داشته باشد. به همین دلیل نیز اقدام به از بین بردن آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های لیزر می‌کنند.

آیا دستگاه های لیزر موهای کرکی را از بین می برند؟

همانطور که می‌دانید دستگاه‌های لیزر به وسیله اشعه‌های پر قدرتی که دارند، بر روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های موها تاثیر گذاشته و ریشه‌ی آن‌ها را از بین می‌برند. موهای کرکی برخلاف موهای ضخیم، رنگ بسیار روشنی داشته و رنگدانه غیر قابل مشاهده‌ای دارند. به همین دلیل نیز اثر بخشی دستگاههای لیزر بر روی آن‌ها بسیار کمتر از موهای ضخیم می‌باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که اثربخشی دستگاه لیزر با پررنگ‌تر شدن موهای زائد بیشتر می‌شود یعنی به عبارتی افرادی که موهای زائد بور و یا کم رنگی دارند، باید تعداد جلسات بیشتری لیزر انجام دهند.

لیزر موهای کرکی
 

روش های از بین بردن موهای کرکی

یکی از راه حل‌هایی که برای رفع و بین بردن موهای زائد کرکی پیشنهاد می‌شود، این است که شما در ابتدا موهای زائد خود را با استفاده از روش‌های اصلاح مختلف شیو کرده و این کار را به مدت چند ماه انجام دهید. پس از آن موهای کرکی تبدیل به موهای ضخیمی می‌شوند که دستگاه لیزر می‌تواند به خوبی روی آن‌ها اثر بگذارد. البته این روش در حالت کلی توصیه نمی‌شود چرا که موهای کرکی به هیچ عنوان قابل مشاهده نبوده و بر روی زیبایی شما تاثیر منفی ندارند. پس بهتر است با وجود آن‌ها در بدنتان کنار بیایید.

عوارض لیزر کردن موهای زائد کرکی

با اینکه اغلب افراد متخصص در این زمینه، همواره بر روی عدم استفاده از دستگاه‌های لیزر برای از بین بردن موهای زائد کرکی تاکید می‌کنند، اما باز هم عدهای از افراد به لیزر موهای زائد کرکی خود اصرار دارند. بهتر است بدانید که استفاده از دستگاه لیزر برای از بین بردن آن‌ها علاوه بر اینکه موجب رفع آن‌ها نمی‌شود، بلکه عوارض جانبی نیز در پی دارد. برخی از عوارض لیزر کردن موهای زائد کرکی عبارتند از:

  •  ضخیم و پرپشت شدن موهای کرکی آن ناحیه از بدن
  •  احتمال احساس سوزش بیشتر در هنگام لیزر
  • امکان سوختگی پس از چند جلسه
  • کبودی و تورم در قسمت لیزر شده
  • خارش و پوسته پوسته شدن پوست
  •  و …

آیا با لیزر کردن موهای زائد کرکی ضخیم می شوند؟

یکی دیگر از سوالاتی که در این مورد برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که آیا با لیزر کردن موهای زائد کرکی ضخیم می‌شوند؟ با توجه به تحقیقات انجام شده و نظر بسیاری از متخصصان در این زمینه، متاسفانه جواب این سوال بله می‌باشد. برخی از متخصصان بر این باورند که پس از لیزر کردن موهای کرکی، پرتوهای لیزر موجب تیره شدن رنگدانه‌های موهای زائد شده و به همین ترتیب نیز موجب ضخیم شدن موهای آن ناحیه می‌شود. البته این موضوع ممکن است در تمامی افراد مختلف بوده و در برخی از آن‌ها رخ دهد.

لیزر موهای زائد کرکی

چرا در لیزر موهای کرکی دیرتر از موهای ضخیم از بین می روند؟

هر چقدر که رنگدانه‌های مو تیره‌تر باشد، پرتوهای لیزر بر روی آن‌ها تاثیر بسیار خوبی دارند. در موهای ضخیم نیز همین قضیه صدق می‌کند. هر چقدر که موهای ضخیم شما رنگ روشنی داشته باشند، باید تعداد جلسات بیشتری را برای لیزر آن‌ها اختصاص دهید اما همواره در موهای ضخیم تیره، لیزر تاثیر بسیار خوبی دارد. دلیل تمامی این واکنش‌های مختلف موها نسبت به لیزر، این است که پرتوهای لیزر جذب رنگ‌های تیره شده و هر چقد که رنگ موهای یک ناحیه تیره باشد، پرتوها بهتر ریشه آن‌ها را از بین می‌برند.

نتیجه گیری

توجه کنید که موهای زائد بدن در صورتی موجب ناخوشایند دیده شدن پوست شما می‌شوند که تیره و ضخیم باشند. اغلب موهای زائد کرکی به هیچ عنوان در بدن دیده نشده و می‌توانید از لیزر کردن آن‌ها خودداری کنید. البته بهتر است که قبل از تصمیم گیری به استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید چرا که پزشک تجربه بیشتری در این زمینه داشته و بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید