کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

موضوع : زیبایی موسه‌شنبه 26 مرداد 1400

رشد بی وقفه‌ی موهای زائد در بدن تبدیل به یکی از مشکلات افراد به خصوص خانم‌ها شده ‌است. روش‌های زیادی برای از بین بردن موهای زائد در بدن وجود دارند که موثرترین و دائمی‌ترین آن‌ها، استفاده از دستگاه‌های لیزر می‌باشد. این روش علاوه بر ماندگاری زیاد، تقریباً کم درد به شمار آمده و از جمله محبوب‌ترین روش‌های رفع موهای زائد بدن می‌باشد. بسیاری از افراد که قصد انجام لیزر را دارند به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی، دچار نگرانی و استرس می‌شوند. یکی از نگرانی‌های افراد درباره‌ی دستگاه‌های لیزر موهای زائد، میزان درد ناشی از لیزر می‌باشد.

با وجود این‌که این روش در بین روش‌های دیگر درد کمتری دارد، اما برخی از دستگاه‌ها نیز وجود دارند که در حین انجام لیزر سبب درد در ناحیه‌ی درمان می‌شوند. در اینجا قصد داریم با شناخت دستگاه‌های مختلف لیزر موهای زائد، میزان درد ناشی از آن‌ها را بررسی کنیم.

درد ناشی از لیزر موهای زائد

همانطور که گفتیم استفاده از روش لیزر برای رفع موهای زائد، نسبت به سایر روش‌ها محبوب‌تر بوده و اثر بخشی زیادی نیز دارد. از طرفی درد ناشی از انجام لیزر کمتر از سایر روش‌ها می‌باشد. اما  اگر از افرادی که در مراکز درمانی معتبر لیزر کرده‌اند، تحقیق کنید اکثریت آن‌ها در ناحیه‌ی درمان، درد خفیفی را احساس کرده‌اند. توجه داشته باشید که دستگاه‌های لیزر همانطور که از اسمشان نیز پیداست، با استفاده از پرتوهای لیزر و حرارتی که تولید می‌شود، موهای زائد را از بین می‌برند.

به دلیل برخورد اشعه‌ی لیزر به پوست و ایجاد حرارت برای از بین رفتن موهای زائد، احساس درد خفیف و یا سوزش کاملاً عادی و طبیعی می‌باشد. امروزه با روی کار آمدن دستگاه‌های پیشرفته‌ی لیزر، اغلب آن‌ها به سیستم خنک کننده مجهز شده‌اند که در حین درمان با خنک سازی ناحیه‌ی مورد نظر، از درد و سوزش ایجاد شده می‌کاهد.

باور غلط در مورد درد ناشی از دستگاه‌های لیزر

باور غلطی که در مورد دستگاه‌های لیزر شایع و مرسوم شده‌است، این است که هر چقدر درد ناشی از دستگاه لیزر بیشتر باشد، به همان میزان نیز اثربخشی دستگاه بیشتر است. این موضوع به طور کامل از نظر پزشکان متخصص رد شده و باوری غلط می‌باشد. این تنها دلیل افراد سودجو برای تبلیغ دستگاه‌های ناکارآمد خود می‌باشد. همانطور که گفتیم ایجاد حرارت در ناحیه‌ی درمان از ویژگی‌های تمامی دستگاه‌های لیزر می‌باشد اما امروزه دستگاه‌های پیشرفته‌تری نیز وجود دارند که با استفاده از سیستم خنک سازی، با اثر بخشی زیاد درد کمتری را نیز در ناحیه‌ی درمان ایجاد می‌کنند. توصیه می‌کنیم که به باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد توجه نکنید.

دستگاه لیزر

عوامل موثر در میزان درد دستگاه لیزر

عوامل مختلفی می‌توانند در میزان درد ناشی از لیزر موهای زائد موثر باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نوع دستگاه لیزر مورد استفاده می‌باشد. پوست هر ناحیه از بدن با سایر نقاط متفاوت بوده و میزان حساسیت آن نیز فرق می‌کند. درد نقاطی از بدن مانند بیکینی و زیر بغل که دارای پوستی حساس می‌باشند، در حین لیزر بیشتر از سایر نقاط مانند ساق پا و یا دست‌ها می‌باشد. همانطور که گفتیم مهم‌ترین عامل، نوع دستگاه مورد استفاده می‌باشد که باید حتماً قبل از انجام لیزر در مورد دستگاه مدنظر خود اطلاعات کافی را به دست بیاورید.

دستگاه‌های لیزر موهای زائد و میزان درد آن‌ها

تمامی دستگاه‌های لیزر با این‌که ساختار کلی یکسانی دارند، اما کاربردهای مختلفی داشته و اثربخشی متفاوتی نیز بر روی انواع پوست به جای می‌گذارند. پیدا کردن دستگاهی با کمترین میزان درد و بیشترین تاثیرگذاری، چیزی است که اغلب افراد به دنبال آن هستند. اما باید توجه داشته باشید که نوع پوست بدن هر شخص متفاوت بوده و نمی‌توان گفت یک دستگاه اثربخشی یکسانی روی همه‌ی پوست‌ها دارد.

بهتر است که قبل از انتخاب دستگاه مورد نظر به مراکز درمانی معتبر مراجعه کرده و از پزشک متخصص مشورت بگیرید. این‌که یک دستگاه لیزر تا چه مقدار روی پوست شما اثر می‌گذارد علاوه بر ساختار کلی دستگاه، به جنسیت شما، رنگ‌مو، ضخامت مو، رنگ پوست و … نیز بستگی دارد. علاوه بر دستگاه‌های مخصوص، روش‌های لیزری نیز وجود دارند که برای از بین بردن موهای زائد به کار می‌روند. برخی از روش‌های مهم برای لیزر موهای زائد عبارتند از:

لیزر الکساندریت کندلا

یکی از دستگاه‌هایی که در بین اغلب افراد معروف بوده و طرفداران زیادی نیز دارد، دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا می‌باشد. این دستگاه طول موج متوسطی در حدود ۷۵۵ نانومتر داشته و می‌تواند به خوبی تمامی موهای زائد در بدن را از بین ببرد. این دستگاه با استفاده از ژل خنک کننده درد ناحیه‌ی درمان را کمتر کرده و موجب سوزش نمی‌شود. اگر به دنبال دستگاهی هستید که درد کمتری نسبت به بقیه داشته و مجهز به سیستم خنک سازی نیز باشد، ما به شما دستگاه الکساندرایت کندلا را پیشنهاد می‌کنیم.

دستگاه لیزر

لیزر ND-YAG

در پوست‌های سبزه و یا تیره لیزر بازدهی و اثر گذاری کمتری نسبت به پوست سفید و روشن دارد. تنها دستگاهی که اثر گذاری زیادی روی پوست‌های تیره دارد، دستگاه لیزر ND-YAG می‌باشد. این دستگاه به دلیل داشتن طول موج بلندی به طول ۱۰۶۰ نانومتر، با نفوذ پرقدرت به پوست می‌تواند موهای زائد را از بین ببرد. اما از طرفی این میزان طول موج در برخی موارد باعث ایجاد سوزش و درد بالا در ناحیه‌ی درمان می‌شود.

لیزر موهای زائد با روش SHR

دستگاه لیزر SHR  که مخفف عبارت  Super Hair Removal است که با دارا بودن طول موجی برابر با ۶۹۰ نانومتر می‌تواند با کمترین درد، موهای زائد را از بین ببرد. از این دستگاه در اغلب موارد برای پوست‌های تیره و برنزه استفاده می‌کنند.

لیزر دایود Diode Laser

دستگاه لیزر دایود یکی از دستگاه‌های اولیه برای لیزر موهای زائد می‌باشد که اثربخشی خوبی نیز در این زمینه دارد. در این روش از ژل خنک کننده برای خنک سازی و کاهش درد، در هنگام لیزر استفاده می‌شود. با وجود اینکه لیزر دایود هنوز هم یکی از دستگاه‌های محبوب برای لیزر موهای زائد است، اما امروزه با روی کار آمدن دستگاه‌های پیشرفته و مجهزتر جای خود را به این دستگاه‌ها داده است. در این روش به دلیل پایین بودن طول موج دستگاه، درد ایجاد شده نیز خیلی کم بوده و تعداد جلسات و طول دوره‌ی لیزر نیز کم می‌باشد.

سخن پایانی

اگر تصمیم به از بین بردن موهای زائد خود و استفاده از دستگاه‌های لیزر گرفته‌اید، قبل از هر کاری با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کرده و حتماً به توصیه‌های وی عمل کنید. استفاده از دستگاه‌های لیزر مختلف مزایا و معایبی داشته و هر کدام مناسب انواع مختلف پوست‌ها می‌باشند. پس به جای اینکه خودتان بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد دستگاه‌های لیزر آن را انتخاب کنید، این کار را به پزشک متخصص واگذار کرده و با این کار نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید