منافذ باز پوست و راه های درمان آن

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 16 بهمن 1399

شاید شما نیز از منافذ باز پوست یا همان مشکل پوست پرتقالی رنج می‌برید و نمی‌توانید آن را درمان کنید، چرا که این منافذ باز حتی با استفاده از لوازم آرایشی نیز پوشانده نمی‌شوند. منافذ باز علاوه بر اینکه می‌توانند زیبایی پوست را کم کنند سبب بروز جوش نیز خواهند شد. البته روش‌های درمانی مختلف و متنوعی برای این مشکل پوستی وجود دارد، مانند استفاده از مواد گیاهی، کرم‌ها و یا استفاده از روش‌های پزشکی مانند داروها و یا لیزر. با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا شما را با این مشکل پوستی و راه‌های درمان آن آشنا سازیم.

 منافذ باز پوست چیست؟

منافذ باز روی پوست مجاری طبیعی فولیکول‌های مو هستند. زمانی که چربی‌های ترشح شده از داخل پوست از آن عبور کرده و به سطح پوست می‌رسند این منافذ بزرگتر و قابل دید‌تر می‌شوند. در واقع تمام پوست بدن انسان دارای منافذ باز برای رشد فولیکول‌های مو است. یعنی وجود منافذ روی پوست امری طبیعی است اما هنگامی که ترشح چربی‌ها بنا به هر دلیلی بیش از حد شود و به سطح پوست برسد آلودگی‌ها و مواد آرایشی را به خود جذب کرده و بزرگتر از حد طبیعی به نظر خواهد رسید. این فرایند می‌تواند تنفس پوست را نیز کم کند و سبب ایجاد جوش و آکنه روی پوست شود.

علل به وجود آمدن منافذ باز پوست

زمانی که پوست انسان تحت تاثیر عوامل محیطی و افزایش سن قرار می‌گیرد ساختار ژنتیکی و کیفیت آن تغییر می‌کند و این عوامل می‌توانند از نظر زیبایی و سلامتی، پوست را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را برای آن به وجود آورند. یکی از مشکلات شایع بین افراد وجود منافذ باز در سطح پوست است که با افزایش سن بزرگتر و بیشتر نیز می‌شوند. زمانی که این منافع بازتر می‌شوند آلودگی‌های محیطی، باکتری‌ها، چربی‌ها و مواد آرایشی داخل این منافذ گیر کرده و سبب بروز مشکلاتی مانند جوش و آکنه خواهند شد.

علاوه بر افزایش سن در افرادی که به صورت ژنتیکی دارای پوست چرب هستند مشکل منافذ باز بیشتر از دیگران رخ می‌دهد، چرا که در این افراد ترشح چربی پوست بیشتر از دیگران است و همین امر سبب می‌شود این چربی روی سطح پوست رسیده و منافذ پوست را بازتر کند.

تغذیه سلامتی و زیبایی پوست

از مهم‌ترین دلایل بروز منافذ باز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن خاصیت ارتجاعی پوست اطراف منافذ
  •  افزایش حجم فولیکول مو
  •  کاهش کلاژن و الاستین پوست
  •  مصرف پیش از حد محصولات چرب روی پوست
  •  پیری پوست
  •  افزایش سن
  •  عوامل ژنتیکی
  • عدم رعایت بهداشت
  •  استفاده از مواد و وسایل آرایشی نامناسب و نامعتبر
  •  تغییرات هورمونی
  •  مصرف دخانیات و سیگار
  •  تغذیه‌ی نامناسب
  •  قرار گرفتن در زیر نور شدید خورشید

 منافذ باز در چه قسمت‌هایی از پوست بیشتر رخ می‌دهد؟

منافذ باز ممکن است در تمام صورت رخ دهد اما در قسمت گونه‌ها و بینی بیشتر از جاهای دیگر بروز می‌کند. در برخی از افراد قسمت وسط پیشانی نیز ممکن است دچار این مشکل شود.

 منافذ باز روی پوست موجب چه می‌شود؟

زمانی که منافذ فولیکول‌های پوست ما باز باشد، محل مناسبی برای تجمع چربی‌ها و باکتری‌ها خواهد بود که علاوه بر ظاهر ناخوشایند و بدی که برای ما به وجود خواهد آورد، می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و بروز جوش و آکنه، التهاب و برخی مشکلات پوستی دیگر شود.

تغذیه سلامتی و زیبایی پوست

روش‌های طبیعی جلوگیری از به وجود آمدن منافذ باز

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و می‌تواند قبل از به وجود آمدن تمامی مشکلات از آن‌ها جلوگیری کرده و پوست را شاداب و جوان نگه دارد به و همین دلیل توصیه می‌شود برای به وجود نیامدن منافذ باز راهکارهای زیر اجرا شود:

  • اگر پوست چربی دارید بهتر است محصولات و مواد آرایشی مخصوص پوست خود را تهیه کرده و از آن‌ها استفاده کنید.
  • زمانی که پوست خود را شستشو می‌دهید از مواد مرطوب کننده پوست برای آبرسانی آن استفاده کنید.
  • از لوازم آرایشی نامعتبر که می‌تواند به پوست آسیب برساند استفاده نکنید.
  • آرایش پوست خود را پاک کرده و هرگز با آرایش صورت نخوابید.
  •  نسبت به مصرف آب و مواد غذایی مناسب و مفید برای پوست مانند میوه‌ها و سبزیجات دقت کافی داشته باشید.
  • حتماً از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • استفاده از ماسک‌های لایه بردار را فراموش نکنید چرا که این لایه برداری‌ها می‌توانند گرد و خاک، آلودگی‌ها، سلول‌ها و چربی‌های اضافی پوست را از آن جدا کنند.

شستشوی مرتب پوست

یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای درمان و از بین بردن منافذ باز روی پوست، رعایت بهداشت صورت و شستشوی مرتب آن با استفاده از محصولات مناسب پوست است. زمانی که چربی‌های زیر پوست به سطح آن می‌رسند شما آن‌ها را روی پوست خود احساس خواهید کرد و بهترین روش در این حالت شستشوی پوست و استفاده از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده برای آبرسانی پوست است. همچنین بعد از استفاده از مواد آرایشی و شب‌ها قبل از خواب شستشوی پوست صورت برای افرادی که پوست چرب دارند می‌توانند گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاهش منافذ باز پوست محسوب شود.

منافذ باز هرگز بسته نخواهد شد

همان طور که می‌دانید پوست صورت و بدن ما دارای فولیکول‌هاست، وجود این منافذ برای رشد موها لازم و ضروری است. این منافذ باز می‌توانند با پیشگیری و استفاده از روش‌های درمانی کوچک‌تر شوند اما هرگز بسته نخواهد شد. وجود منافذ باز پوست امری طبیعی است و محلی برای بیرون آمدن فولیکول‌های مو از داخل پوست محسوب می‌شود، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم جلوگیری از بزرگتر شدن این منافذ و درمان آن‌هاست.

 روش‌های درمانی برای کاهش منافذ باز

  •  لایه برداری پوست با استفاده از داروهای مختلف
  •  استفاده از لیزر درمانی
  •  پیلینگ پوست
  •  میکرونیدلینگ

تغذیه سلامتی و زیبایی پوست

لایه برداری با استفاده از مواد دارویی

در این روش شما باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص با توجه به نوع مشکل شما و ریشه یابی علت باز شدن این منافذ  برای شما داروهایی را تجویز خواهد کرد. داروهایی مانند آلفا هیدروکسی اسید و پلی هیدروکسی اسید از جمله داروهای لایه بردار معروف برای درمان منافذ باز پوست هستند. البته استفاده از تمامی مواد گفته شده حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

لیزر درمانی

یکی از بهترین روش‌ها و کارآمدترین آن‌ها برای حذف منافذ باز استفاده از لیزر و پرتوهای آن است. لیزر روش غیر تهاجمی و ایمن برای کم کردن این مشکل پوستی محسوب می‌شود. زمانی که نور لیزر روی پوست می‌تابد، کلاژن‌های پوست تحریک شده و با افزایش تولید شان به بسته شدن منافذ کمک خواهند کرد.

پیلینگ درمانی

پیلینگ نیز یک روش درمانی دیگر برای از بین بردن منافذ باز پوست می‌باشد. این روش به صورت لایه برداری عمیق جهت حذف آلودگی‌ها، تحریک گردش خون و افزایش کلاژن سازی انجام می‌گیرد.

میکرونیدلینگ

این درمان روش مناسبی برای رفع مشکل پوستی منافذ صورت است که با استفاده از یک دستگاه قلم مانند که روی آن سوزن‌های کوچکی وجود دارد انجام می‌شود. این سوزن‌ها با ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز و جزئی در سطح پوست سبب تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی خواهد شد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید